AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Jeg har en venninne som de siste månedene har sagt flere ganger at hun vurderer å ta livet sitt. Jeg har oppfordret henne til å søke hjelp hos psykolog eller psykiater. Hun sier hun ikke har tro på psykiatrien, men håper at hjelp og støtte fra venner kan bedre hennes situasjon. Vennene begynner å tynnes ut. Hun begynner å bli så krevende at mange trekker seg. Jeg begynner også å bli sliten. Jeg kjenner dessuten at jeg blir litt provosert av disse hentydningene til å ta livet av seg. Jeg er selv i mer enn full jobb og har familie. I tillegg er jeg ikke kapabel til å håndtere så massive problemer som det her er snakk om, selv om jeg skulle hatt tid. Hun har kontakt med lege, men altså ikke psykiater som jeg tenker ville vært det beste her. Hvordan håndtere et menneske som tydelig sliter, men samtidig blir for mye å håndtere for meg? Anonymous poster hash: c2a3a...b92 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Du bør fortsette å be henne ta opp dette med legen sin. Du bør holde fast på at dette er for komplisert til at venner kan hjelpe henne. På en pen måte kan du også si at det til syvende og sist er hennes valg. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Du bør fortsette å be henne ta opp dette med legen sin. Du bør holde fast på at dette er for komplisert til at venner kan hjelpe henne. På en pen måte kan du også si at det til syvende og sist er hennes valg. Hvordan i alle dager si til personen at det er hennes valg på en pen måte? Når en ikke vil lenger leve har man det vondt. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 "Jeg forstår at du har lite tro på psykiatrien. Likevel er det å ta livet sitt et ekstremt alvorlig og definitivt valg. Mange andre har fått hjelp med selvmordsplaner av psykiatrien. Jeg synes det vil være ekstremt tragisk om du skulle ta livet ditt uten å ha forsøkt hjelp der de fleste får hjelp. Men til syvende og sist må jeg akseptere at det er du som har lidelsen og smerten, og at det er du som må ta de viktige valgene for deg selv." 0 Siter
Caylee Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 "Jeg forstår at du har lite tro på psykiatrien. Likevel er det å ta livet sitt et ekstremt alvorlig og definitivt valg. Mange andre har fått hjelp med selvmordsplaner av psykiatrien. Jeg synes det vil være ekstremt tragisk om du skulle ta livet ditt uten å ha forsøkt hjelp der de fleste får hjelp. Men til syvende og sist må jeg akseptere at det er du som har lidelsen og smerten, og at det er du som må ta de viktige valgene for deg selv." For et utrolig hyggelig svar til en venn Det må jeg virkelig si 0 Siter
Caylee Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Jeg har et bedre tips. forsett å vær der for vennenen din. Prøv å forsett å få henne til å fortelle det til noen profesjonelle. Når hun har det vankelig si hvor mye hun betyr for deg. Ikke steng hun ute. Det kan gjøre alt verre. Og hvis hun skulle si noe skikkelig ille som "Hade nå tar jeg selvmord" så ring politiet 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 Skrevet 1. april 2015 Du må sette grenser for hva som er greit å lufte med deg. Si at du er glad i henne, at du blir urolig av at hun stadig lufter sine tanker om selvmord og at du allerede vet at hun har det vondt og vurderer det. Si at du ikke ønsker å høre det flere ganger. Du har foreslått adekvat hjelp som hun ikke vil ha og det fratar henne retten til å "misbruke" deres venninneforhold. Si rett ut at du ikke kan hjelpe henne med dette. Du kan være venn, men ikke behandler. Si at du vil være der om hun oppsøker denne hjelpen, som ei støttende venninne, men at du ikke hverken kan eller vil gå inn i samtaler som omhandler leve eller ikke leve. Du har ei, for øyeblikket, svært egoistisk venninne. Noe som er forståelig da hun er tydelig psyk og med det ikke evner å se lengre enn sitt eget. Og det gjør at hun klamrer seg til deg/dere som synes å orke henne litt til. Tenk at denne grensesettingen er det viktigste og riktigste du kan gjøre for henne. For det motsatte vil brenne deg ut og vips så har hun ikke deg lengre heller. Og det kan bli fatalt. Du gjør henne, med andre ord, en tjeneste ved å sette disse grensene. Anonymous poster hash: c1e53...9ee 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.