Persimon Skrevet 3. april 2015 Skrevet 3. april 2015 Kan man bli tvangsmedisinert hvis man f.eks ikke tar foreskrevet medisin og etter en tid blir psykotisk? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. april 2015 Skrevet 3. april 2015 Ja, det kan man. Først må en da bli innlagt på tvang, §3-3. Så må det fattes tvangsbehandlingsvedtak §4-4a. Klageinstans for tvungent psykisk helsevern er Kontrollkommisjonen. Klageinstans for tvangsmedisinering er Fylkesmannen (Fylkeslegen). 0 Siter
Anonymesen Skrevet 3. april 2015 Skrevet 3. april 2015 Ja, det kan man. Først må en da bli innlagt på tvang, §3-3. Så må det fattes tvangsbehandlingsvedtak §4-4a. Klageinstans for tvungent psykisk helsevern er Kontrollkommisjonen. Klageinstans for tvangsmedisinering er Fylkesmannen (Fylkeslegen). Du som er psykiater. Hvordan tror du en føler seg når en blir tvangsbehandlet, du skrev her i annet tråd at de med psykose har normal fungering, dette vil si at det må være en fornærmelse og krenkelse og bli medisinert med tvang. Hvordan er forholdet mellom behandler og pasient når man blir utsatt for dette skitne seksuelle overgrepen? Hva får disse pasientene som erstatning? får de omsorg? jeg mener hvis man skal tvangsbehandles, må det være så skånsomt som mulig og mest mulig omsorg i det. De av psykiaterne og psykologene som ikke klarer å forstå følelsen av å bli tvangsmedisinert, kan kaste lisensen sin, inkludert mr NHD la dette stå, om dere er tøffe 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. april 2015 Skrevet 3. april 2015 Du som er psykiater. Hvordan tror du en føler seg når en blir tvangsbehandlet, du skrev her i annet tråd at de med psykose har normal fungering, dette vil si at det må være en fornærmelse og krenkelse og bli medisinert med tvang. Hvordan er forholdet mellom behandler og pasient når man blir utsatt for dette skitne seksuelle overgrepen? Hva får disse pasientene som erstatning? får de omsorg? jeg mener hvis man skal tvangsbehandles, må det være så skånsomt som mulig og mest mulig omsorg i det. De av psykiaterne og psykologene som ikke klarer å forstå følelsen av å bli tvangsmedisinert, kan kaste lisensen sin, inkludert mr NHD Jeg skrev IKKE at de med psykose har normal fungering. Jeg skrev at de med den sjeldne psykoselidelsen F22, kan ha normal fungering. De fleste med psykoselidelse har dårlig fungering. Ellers er jeg enig med deg i at tvangsbruk kun skal brukes når det er helt nødvendig, og at det da alltid skal skje så skånsomt som mulig og med omsorg. Jeg klarer ikke å se sammenhengen mellom tvangsmedisinering og seksuelle overgrep. 0 Siter
Inner self Skrevet 4. april 2015 Skrevet 4. april 2015 (endret) Jeg ble tvangsmedisinert med 14 eller 16mg haldol, da jeg var tvangsinnlagt på ett psykehjem. Medisinene ga meg forkrøplende parkinsonisme, som følge av den "voldtekten" av dopaminsystemet en slik dose haldol er. I over 6 uker gikk jeg uten å kunne knyte skolissene pga stivhet og svakhet, før jeg fikk 2 minutter med en psykiater, som endret dosen. Det synes jeg var ett overgrep. Og det ødela mitt forhold til psykiatrien i mange år, jeg holdt meg unna og droppa medisnene. Dette er riktignok 20 år siden, men alikevel det var grusomt. Ingen somatiske pasienter ville blitt behandlet slik. Den dag i dag har jeg stor sympati for parkinsonpasienter, for det er ingen spøk. Endret 4. april 2015 av Inner self 0 Siter
Anonymesen Skrevet 4. april 2015 Skrevet 4. april 2015 Jeg skrev IKKE at de med psykose har normal fungering. Jeg skrev at de med den sjeldne psykoselidelsen F22, kan ha normal fungering. De fleste med psykoselidelse har dårlig fungering. Ellers er jeg enig med deg i at tvangsbruk kun skal brukes når det er helt nødvendig, og at det da alltid skal skje så skånsomt som mulig og med omsorg. Jeg klarer ikke å se sammenhengen mellom tvangsmedisinering og seksuelle overgrep. Lurer kraftig på hvordan psykiatere ber miljøpersonalet tvangsmedisinere en person. sier dere '' dop personen ned'' eller sier dere at '' gjør det med omsorg, minst mulig krenkende'' Jeg tror ikke dere sier noe spessielt, men sier bare. denne personen skal tvangsmedisineres thats it. det er ganske skremmende 0 Siter
Anonymesen Skrevet 4. april 2015 Skrevet 4. april 2015 Jeg ble tvangsmedisinert med 14 eller 16mg haldol, da jeg var tvangsinnlagt på ett psykehjem. Medisinene ga meg forkrøplende parkinsonisme, som følge av den "voldtekten" av dopaminsystemet en slik dose haldol er. I over 6 uker gikk jeg uten å kunne knyte skolissene pga stivhet og svakhet, før jeg fikk 2 minutter med en psykiater, som endret dosen. Det synes jeg var ett overgrep. Og det ødela mitt forhold til psykiatrien i mange år, jeg holdt meg unna og droppa medisnene. Dette er riktignok 20 år siden, men alikevel det var grusomt. Ingen somatiske pasienter ville blitt behandlet slik. Den dag i dag har jeg stor sympati for parkinsonpasienter, for det er ingen spøk. Jeg som ikke er psyiater klarer å forstå at tvangsmedisinering kan ødelegge en person så kraftig at man blir mye dårligere. Hvis det er nødvending å medisinere med tvang, må man kunne bearbeide episoden etter hendelsen. 0 Siter
Inner self Skrevet 4. april 2015 Skrevet 4. april 2015 Jeg er helt for en viss grad av personlig ansvar, men den episoden ødela veldig mye for meg. Jeg tror og håper det er bedre i dag, dog. Ikke minst har medisinene som brukes idag, mindre nevrologiske bivirkninger.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.