påskelilje Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Ok. Har jeg forstått det riktig? Det er ok å strø salt i såret til de som gjerne skulle vært friske og jobbet, men som er syke og ikke kan jobbe, men det er ikke ok å si at om man vil, eller riktigere er vel å si må, så får man til å ha sønnen hjemme selv om plassen er trang. En jeg kjenner gikk plutselig (da mener jeg plutselig, moren til barna døde) fra å bo alene til å bo med 3 barn. Han har ikke plass til det, men ungene bryr seg ikke om at de må dele dobbeltseng eller sove på madrass på gulvet, så lenge de alle kan være sammen og ha det trygt. Så det skal være en ekstremt liten leilighet for at det skal være umulig å stappe tre stk inn der. Men jeg hadde ikke tenkt jeg skulle diskutere dette. Folk har forskjellige krav til standard. Men ut ifra hva Nicklus har svart meg og andre i andre tråder så trodde jeg ting som dette var langt fra umulig for Nicklus. Det har ikke vært min hensikt å strø salt i noe sår, men jeg har en annen oppfatning av hva som er mulig og ikke enn det nicklus har. Om hun, eller andre her, ikke tåler det, så kan det være en ide å ikke ytre sine sårende meninger i andres tråder. Det er ikke lett å forstå hva man kan si og ikke, når det er greit å såre en person mens det ikke er greit å såre en annen person. Og bare så det er klart, det var ikke min hensikt å såre nicklus, det var meningen å komme med velmenende råd. Og jeg vet ikke når jeg skal slutte med det, jeg burde gjort det for lenge siden. Alle her ser på meg som en med asperger. Vet ikke selv om jeg har det, men jeg vet at jeg er oppegående nok til å se at det oser av forskjellsbehandling på dette forumet. De tilsynelatende "normale og friske" og de tilsynelatende "syke og spesielle" får helt forskjellige svar selv om saken godt kan være relativt lik. Hvorfor er det slik? Jeg synes ikke du har rett i at "De tilsynelatende "normale og friske" og de tilsynelatende "syke og spesielle" får helt forskjellige svar selv om saken godt kan være relativt lik." De aller fleste har respekt for den som vil ha råd - enten en er syk eller frisk. Her var du kanskje litt kjapp med å anta at Nicklus ikke hadde vilje til å endre bosituasjonen for sønnen - kanskje du ikke har fått med deg historikken her, og vet det som mange her vet om situasjonen hennes. Hun på sin side, var kanskje litt kjapp med å bruke "trygda" mot deg. Ikke heng deg oppi dette. Er forsåvidt enig med deg i at det av og til kan være vanskelig å vite hva som sårer en annen person. Jeg kan bli såret av kommentarer, uten at det nødvendigvis er ment slik. Jeg blir mest såret av de som står meg nærmest. Andre som slenger med leppa, kan jeg lettere ta avstand fra. 0 Siter
laban Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 De tilsynelatende "normale og friske" og de tilsynelatende "syke og spesielle" får helt forskjellige svar selv om saken godt kan være relativt lik. Hvorfor er det slik? Er det sånn da? Jeg tror det blir en del misforståelser fordi man ikke kjenner hele historien, som kan være årelang. Ingen forlanger at nyere brukere skal vite om den, men da vil det nødvendigvis også komme noen svar som ikke kan brukes. F.eks. i dette tilfellet: Nei, det er ikke "mulig", unntatt i nødsfall (som da han var syk), å ha en voksen mann boende et sted som allerede er for trangt. Og siden faren har et digert hus han antakelig sjelden er hjemme i siden han er arbeidsnarkoman, er det heller ikke nødvendig, så den ballen kan legges død uten for mye diskusjon. Jeg kjenner disse omstendighetene, inkludert en god del om trådstarters økonomi, fordi jeg har hengt her i årevis og vet hvilke innlegg hun har skrevet anonymt. Hun skjønner sikkert at ikke alle gjør det. Påstanden om at man får til alt hvis viljen er sterk nok, holder bare innenfor visse betingelser, det vet alle som har levd en stund. Nei, det er ikke mulig å bli frisk hvis man er syk, selv om man vil. Nei, det er ikke mulig å bo i en større leilighet enn man har råd til, selv om man egentlig vil. Man må prioritere, og det er personlige vurderinger og ytre omstendigheter som avgjør hva som blir viktigst her og nå. Dette vet både du, jeg og trådstarter, og det er totalt irrelevant hvor vi får pengene våre fra. Både trådstarter og du og flere andre her kan være ganske udiplomatiske i tonen når det er følelser med i bildet. Det er naturlig, det er ofte ganske personlige ting som tas opp. Noen ganger får man litt bakoversveis av svarene man får, andre ganger kan man selv komme til å slenge litt med leppa uten å mene det så alvorlig. Ikke generaliser dette til å bli de friske mot de syke eller noe sånt. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Nicklus: For guds skyld: Slå fra deg tanken på felles julefeiring så snart som mulig! Du vet det ikke blir bra for noen. Og det er bedre å innse dette og avlyse nå, enn å jamre før jul. Amen. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 7. april 2015 Forfatter Skrevet 7. april 2015 Trine: Det gjelder en voksen sønn på 21 år. Hos sin far har han et rom som er like stort som min stue. Det er et type gammelt hus som er fra den tiden soverommene ble laget veldig store. Der har han sofagruppe, dobbeltseng, stort garderobeskap, pc-bord og alt han trenger. Det er som en hybel. Han føler seg egentlig moden til å flytte hjemmefra. Det er hans største ønske, noe som er naturlig i den alderen. Han skjønner selv at han må ha en del ting på plass i livet før det kan skje. Men jeg har stor tro på at dette vil skje nå. Han ser frem til at faren begynner å pendle. Han tror det blir lettere for han å fokusere på den han må fokusere på. Så får vi se. Nå få han muligheten til å bevise det. Jeg er optimist på hans vegne. Han er oppegående så lenge han er frisk. Ønsker ikke å ende opp på Nav. Han har den rette holdningen. Jeg ser du fortsatt påstår det er mulig å ha han boende hos meg. Så rart du ser den muligheten når han selv ikke ser den muligheten. Han er ofte hos meg likevel og sover der en gang i blant også. Da han bodde hos meg mens han var psyk holdt jeg på å bli psyk selv. Du kunne forsøkt selv å ha en syk sønn hos deg natt etter natt når vekkerklokka ringer 06.15. Jeg er også i en situasjon hvor jeg jobber i forskjellige firma med ny opplæring hver gang og må være topp konsentrert på jobb. Likevel valgte jeg å ha an boende hos meg da han var psyk fordi jeg var den som best kunne hjelpe han. Som sagt. Mitt og ditt liv er meget forskjellige. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 7. april 2015 Forfatter Skrevet 7. april 2015 Så over til julefeiring Jeg har feiret 3 julaftener med x etter skilsmissen. Det har faktisk gått greit hver gang. Det blir nok en naturlig avslutning på dette med tiden, men sikkert ikke de første årene. Sist julaften ble jeg hentet av kjæresten ut på kvelden og hadde resten av kvelden med han. Men nå sklir det ut og siden innlegget havnet på psykiatri bør den avsluttes. 0 Siter
Trine Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Jeg synes ikke du har rett i at "De tilsynelatende "normale og friske" og de tilsynelatende "syke og spesielle" får helt forskjellige svar selv om saken godt kan være relativt lik." De aller fleste har respekt for den som vil ha råd - enten en er syk eller frisk. Her var du kanskje litt kjapp med å anta at Nicklus ikke hadde vilje til å endre bosituasjonen for sønnen En som er syk får ofte svaret "ta deg sammen" og "alt er mulig om du bare vil" og ingen andre friske syns det er å gå over streken å gi en slik beskjed. Mens om en frisk får en slik beskjed så får man hør av de andre at det for vedkommende ikke er mulig. Nicklus er selv svært rask med å anta at andre mangler vilje, men så viser det seg jo at selv for hun er ikke alt mulig. Er det sånn da? Jeg kjenner disse omstendighetene, inkludert en god del om trådstarters økonomi, fordi jeg har hengt her i årevis og vet hvilke innlegg hun har skrevet anonymt. Hun skjønner sikkert at ikke alle gjør det. Påstanden om at man får til alt hvis viljen er sterk nok, holder bare innenfor visse betingelser, det vet alle som har levd en stund. Jeg mener det viser seg veldig ofte at det er sånn. Da vil jeg anta at trådstarter også er klar over det og kanskje bør slutte å si det til andre, spesielt når hun ikke tåler å få det tilbake. Trine: Det gjelder en voksen sønn på 21 år. Hos sin far har han et rom som er like stort som min stue. Det er et type gammelt hus som er fra den tiden soverommene ble laget veldig store. Der har han sofagruppe, dobbeltseng, stort garderobeskap, pc-bord og alt han trenger. Det er som en hybel. Om han har det fint hos faren sin så forstår jeg ikke problemet. 0 Siter
frosken Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 En som er syk får ofte svaret "ta deg sammen" og "alt er mulig om du bare vil" og ingen andre friske syns det er å gå over streken å gi en slik beskjed. Mens om en frisk får en slik beskjed så får man hør av de andre at det for vedkommende ikke er mulig. Nicklus er selv svært rask med å anta at andre mangler vilje, men så viser det seg jo at selv for hun er ikke alt mulig. Jeg mener det viser seg veldig ofte at det er sånn. Da vil jeg anta at trådstarter også er klar over det og kanskje bør slutte å si det til andre, spesielt når hun ikke tåler å få det tilbake. Om han har det fint hos faren sin så forstår jeg ikke problemet. Jeg synes det er uhyre sjelden at noen her inne _kun_ får beskjed om å ta seg sammen, eller at folk påstår at alt er mulig bare man vil det. Tvert i mot mener jeg at det ofte forsøkes å gi ganske nyanserte svar, som også kan innebære at vilje _også_ har betydning for hvordan ting går, selv om man er syk. Jeg synes det vil være et ganske stort tap for diskusjonene her inne om folk aldri skal kunne si at vilje også har betydning. 0 Siter
Trine Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Jeg synes det er uhyre sjelden at noen her inne _kun_ får beskjed om å ta seg sammen, eller at folk påstår at alt er mulig bare man vil det. Tvert i mot mener jeg at det ofte forsøkes å gi ganske nyanserte svar, som også kan innebære at vilje _også_ har betydning for hvordan ting går, selv om man er syk. Jeg synes det vil være et ganske stort tap for diskusjonene her inne om folk aldri skal kunne si at vilje også har betydning. Men hvordan skal man vite når det er greit å påpeke at viljen har betydning og trygt kan nevnes og ikke? Hvem er det som bestemmer reglene? Hvorfor er det greit at noen sier at det går om du vil, mens andre ikke får si det? 0 Siter
frosken Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Men hvordan skal man vite når det er greit å påpeke at viljen har betydning og trygt kan nevnes og ikke? Hvem er det som bestemmer reglene? Hvorfor er det greit at noen sier at det går om du vil, mens andre ikke får si det? Det finnes ikke regler for dette, hver og en må bruke skjønn - og det vil neppe være enighet om når det er passende heller. Men jeg synes et greit utgangspunkt kan være å forsøke å være bevisst på om man ønsker å bidra positivt i forhold til en annen eller ikke med det man skriver. 0 Siter
Trine Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Det finnes ikke regler for dette, hver og en må bruke skjønn - og det vil neppe være enighet om når det er passende heller. Men jeg synes et greit utgangspunkt kan være å forsøke å være bevisst på om man ønsker å bidra positivt i forhold til en annen eller ikke med det man skriver. Ok. Jeg ønsket å bidra positivt, men det ble misforstått, som vanlig. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 7. april 2015 Forfatter Skrevet 7. april 2015 Trine: Jeg har ikke tenkt å bidra mer til å forsøke få deg til å forstå problemet. Når det gjelder tidligere svar fra meg til deg, så tror jeg du må innse at du har litt skyld i dette selv og hvordan du fremstiller din situasjon. Det er en spesiell tråd du sikter til hvor du skriver "vil ikke ha mer å gjøre" isteden for " kan ikke har mer å gjøre" Jeg ser du selv sier at du er psyk, men ikke deprimert. Det eneste jeg har å forholde meg til er at du enda ikke har fått noen diagnose, at du sier du ikke kan jobbe på kontor fordi du kan ingenting om pc og at du kan få vondt i ryggen. At du ikke kan jobbe med dyr fordi du heller vil være hjemme og passe egne dyr. Så mye mer enn det har jeg ikke å forholde meg til når jeg svarer deg, men jeg la merke til at legen din mener du kan jobbe. Det la jeg vekt på da jeg svarte deg i den tråden. Men kanskje greit å vente med å svare deg før du får en eventuell diagnose. Inntil da er det vanskelig å vite hvor psyk du er. 0 Siter
laban Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 (endret) 1) Men hvordan skal man vite når det er greit å påpeke at viljen har betydning og trygt kan nevnes og ikke? 2) Hvem er det som bestemmer reglene? 3) Hvorfor er det greit at noen sier at det går om du vil, mens andre ikke får si det? 1) Det vil aldri bli 100% enighet om dette, det blir som å diskutere hva det er lov å fleipe med - det kommer helt an på. Det avhenger ikke av kun tema eller kun hvem man kommuniserer med, men av "totalen". 2) Det er ingen brukere som bestemmer mer enn andre her. Nå tar jeg forbehold om de påstandene som kommer her iblant, om at noen av brukerne også er moderatorer, for de vet jeg ikke om er sanne. I utgangspunktet er det ingen andre enn admin / moderatorer som "bestemmer reglene". Det er jo heller ingen som påstår at du eller trådstarter brøt noen offisiell regel, bare at diskusjonen begynte å spore av og ble såpass personlig at mange syntes den burde ta slutt. 3) Det går ikke på hvem som sier det, men om hele situasjonen - omtrent som 1). Vet ikke om dette hjalp noe Endret 7. april 2015 av laban 0 Siter
Trine Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 (endret) Trine: Jeg har ikke tenkt å bidra mer til å forsøke få deg til å forstå problemet. Når det gjelder tidligere svar fra meg til deg, så tror jeg du må innse at du har litt skyld i dette selv og hvordan du fremstiller din situasjon. Det er en spesiell tråd du sikter til hvor du skriver "vil ikke ha mer å gjøre" isteden for " kan ikke har mer å gjøre" Jeg ser du selv sier at du er psyk, men ikke deprimert. Det eneste jeg har å forholde meg til er at du enda ikke har fått noen diagnose, at du sier du ikke kan jobbe på kontor fordi du kan ingenting om pc og at du kan få vondt i ryggen. At du ikke kan jobbe med dyr fordi du heller vil være hjemme og passe egne dyr. Så mye mer enn det har jeg ikke å forholde meg til når jeg svarer deg, men jeg la merke til at legen din mener du kan jobbe. Det la jeg vekt på da jeg svarte deg i den tråden. Men kanskje greit å vente med å svare deg før du får en eventuell diagnose. Inntil da er det vanskelig å vite hvor psyk du er. Er visst ikke bare jeg som misforstår ser jeg. Jeg er ikke deprimert akkurat for øyeblikket, går på medisiner og vet ikke om det er derfor, eller om det er fordi jeg for første gang i mitt liv ikke har et ekstremt press hengende over meg. Jeg prøvde gjentatte ganger forklare hva jeg mente uten at det gikk inn. Du hadde bestemt deg for hva du skulle mene og sto for det, selv om du hadde misforstått saken. Grunnen til at jeg skrev vil ikke er fordi jeg blir syk om jeg har mer å gjøre og selvfølgelig vil jeg ikke bli syk. Jeg skrev heller ikke at jeg kan få vondt i ryggen, men at jeg får vondt, ikke bare i ryggen, men rygg, nakke, skuldre, håndledd. Og jeg skrev ikke at jeg ikke ville passe andres dyr fordi jeg heller ville være hjemme og passe mine egne. Jeg skrev at med min helse vil jeg ikke være i stand til noe mer enn å passe disse dyrene, selv det alene er nok til at jeg må gå med intense smerter. Så igjen, jeg vil heller klare å gå og være hjemme med mine egne dyr, enn å ta meg av andres dyr og bli syk. Legen min har ikke uttalt seg om hvorvidt jeg kan jobbe eller ikke. Selvfølgelig mener hun vi skal teste ut hva jeg kan og ikke kan, men hun har ikke sagt noe mer enn det. En diagnose bestemmer ikke hvor syk eller ikke syk en person er. Det finnes flere grader av sykdom, og eventuelle tilleggslidelse. Hodet og kroppen min forandrer seg ikke med en diagnose, jeg blir ikke mirakuløst frisk om det viser seg at de ikke finner noen passende diagnose. Det blir som legen min sa med føttene mine. De finner ikke noe galt, men det fjerner jo ikke smertene så problemet er fortsatt like stort. Du har ikke mye å forholde deg til når du svarer, så da er det vel ekstra viktig at du forholder deg til akkurat det som blir skrevet og ikke begynner å tolke det på din egen måte. Men denne tråden handler ikke om meg, men ditt forhold til eksen din. Endret 7. april 2015 av Trine 0 Siter
Trine Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 1) Det vil aldri bli 100% enighet om dette, det blir som å diskutere hva det er lov å fleipe med - det kommer helt an på. Det avhenger ikke av kun tema eller kun hvem man kommuniserer med, men av "totalen". 2) Det er ingen brukere som bestemmer mer enn andre her. Nå tar jeg forbehold om de påstandene som kommer her iblant, om at noen av brukerne også er moderatorer, for de vet jeg ikke om er sanne. I utgangspunktet er det ingen andre enn admin / moderatorer som "bestemmer reglene". Det er jo heller ingen som påstår at du eller trådstarter brøt noen offisiell regel, bare at diskusjonen begynte å spore av og ble såpass personlig at mange syntes den burde ta slutt. 3) Det går ikke på hvem som sier det, men om hele situasjonen - omtrent som 1). Vet ikke om dette hjalp noe Vel, hjalp vel ikke så mye. Forsto forklaringen, men jeg vet fortsatt ikke hva som er riktig og galt å skrive. Erfaringene her passer ikke med forklaringen din, det er vel det som er problemet. Jeg tror nok det beste for meg er å ikke svare enkelte her, ikke skrive det jeg mener, ikke være uenig med noen og ikke skrive noe om meg selv eller be om råd når jeg har det vanskelig. Da slipper det bli mer tull her. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Hva tenker du at du kan oppnå ved å skrive dette innlegget? Hva tenker du selv at du bør foreta deg? Hei! Var det et seriøst spørsmål, eller ironi? Det er jo sånn feks Frosken svarer andre med, svarer med spørsmål Heldigvis slipper jeg det, da hadde jeg blitt frustrert! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Vel, hjalp vel ikke så mye. Forsto forklaringen, men jeg vet fortsatt ikke hva som er riktig og galt å skrive. Erfaringene her passer ikke med forklaringen din, det er vel det som er problemet. Jeg tror nok det beste for meg er å ikke svare enkelte her, ikke skrive det jeg mener, ikke være uenig med noen og ikke skrive noe om meg selv eller be om råd når jeg har det vanskelig. Da slipper det bli mer tull her. Joda. Det er viktig for meg med sånne som deg som skriver hva de mener, og lar en tidligere sak ligge død, når det kommer en ny sak. Det er mange her inne som "blander kortene", med det mener jeg at de lar en tidligere uenighet ødelegge videre, og i andre tråder med andre tema. (det er fryktelig tullete, men sånn enkelte sutrete NT`er er.) Du kan fornærme, irritere og glede meg (sånn er det å være et realt menneske), men alt er feks isolert til ulike tema, jeg tror ikke du bærer på irritasjon og surhet inn i en tråd med et annet tema, det er jo ganske ulogisk, men her på dol, "bærer en del nag", eller som jeg ville sagt/skrevet det" blir de ikke ferdig med å slikke sårene sine og synes synd i seg selv." (håper du forstår denne billedlige skrivemåten) Det er en her som er så pottesur på meg at enhver form for oppklaring er umulig, men det er jo lærerrikt, men så mange av de typene er det ikke, Men stay trygda! 0 Siter
Trine Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Joda. Det er viktig for meg med sånne som deg som skriver hva de mener, og lar en tidligere sak ligge død, når det kommer en ny sak. Det er mange her inne som "blander kortene", med det mener jeg at de lar en tidligere uenighet ødelegge videre, og i andre tråder med andre tema. (det er fryktelig tullete, men sånn enkelte sutrete NT`er er.) Du kan fornærme, irritere og glede meg (sånn er det å være et realt menneske), men alt er feks isolert til ulike tema, jeg tror ikke du bærer på irritasjon og surhet inn i en tråd med et annet tema, det er jo ganske ulogisk, men her på dol, "bærer en del nag", eller som jeg ville sagt/skrevet det" blir de ikke ferdig med å slikke sårene sine og synes synd i seg selv." (håper du forstår denne billedlige skrivemåten) Det er en her som er så pottesur på meg at enhver form for oppklaring er umulig, men det er jo lærerrikt, men så mange av de typene er det ikke, Men stay trygda! Hahaha....stay alive, stay trygda Noen ganger virker det som at det bare er du og slabbedask som forstår hva jeg skriver. Jeg klarer ikke se hva folk muligens kan tolke ut fra det jeg skriver, eneste jeg vet er at det er jammen meg mye rart de klarer få ut av det. Nei, jeg bærer ikke på irritasjon og surhet inn i en ny tråd, men det kan virke som at endel tror jeg gjør det. Det er litt frustrerende. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 7. april 2015 Forfatter Skrevet 7. april 2015 Madelenemie : Det var Trine selv som dro inn en tidligere tråd. Jeg svarte bare på hvorfor svarene til henne ble som de ble, siden hun virket litt bitter over hvordan jeg svarte henne. Trine : Ok det er kjempefint at du blir testet på hva du kan og ikke kan jobbe med. Da får du all mulig oppfølging og slipper å gru deg til resten av livet. Lykke til ! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Hahaha....stay alive, stay trygda Noen ganger virker det som at det bare er du og slabbedask som forstår hva jeg skriver. Jeg klarer ikke se hva folk muligens kan tolke ut fra det jeg skriver, eneste jeg vet er at det er jammen meg mye rart de klarer få ut av det. Nei, jeg bærer ikke på irritasjon og surhet inn i en ny tråd, men det kan virke som at endel tror jeg gjør det. Det er litt frustrerende. Hei! Det er veldig frustrerende! Men det har også vært informativt og lærerrikt, for disse utgjør arbeidsstokken i et samfunn. Det er derfor nyttig å lære seg: 1) at man møter dette i samfunnet. 2) at man må ignorere det. 3) at så ulogiske er de fleste NT`ere. 4) at de også må lære å forholde seg til oss med autisme, som er annerledes nevrologisk, og mer logiske fordi vi muligens bruker mindre områder av hjernen når vi kommuniserer, det positive er at overfortolkning ikke ligger for oss. 5) mye annet kunne vært nevt, men du vet det nok. Jeg gleder meg til du får svar på utredningen:-) når får du det? I kveld er det stay trygda:-) er du klar? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 Skrevet 7. april 2015 Hei! Det er veldig frustrerende! Men det har også vært informativt og lærerrikt, for disse utgjør arbeidsstokken i et samfunn. Det er derfor nyttig å lære seg: 1) at man møter dette i samfunnet. 2) at man må ignorere det. 3) at så ulogiske er de fleste NT`ere. 4) at de også må lære å forholde seg til oss med autisme, som er annerledes nevrologisk, og mer logiske fordi vi muligens bruker mindre områder av hjernen når vi kommuniserer, det positive er at overfortolkning ikke ligger for oss. 5) mye annet kunne vært nevt, men du vet det nok. Jeg gleder meg til du får svar på utredningen:-) når får du det? I kveld er det stay trygda:-) er du klar? Du har en imponerende dårlig selvinnsikt. Anonymous poster hash: f99ce...d73 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.