Gå til innhold

Hvordan få et godt forhold til en ustabil x ?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Blant annet dette: "Jeg merker meg at aspergere ikke sutrer og blir fornærmet, bærer nag og er dermed lettere å forholde seg til,"

Ok:-)

Hvorfor er du uenig i det,

det er jeg 100% enig i, har aldri opplevd en eneste asperger bære nag, men så kjenner jeg kun to håndfulle.:-)

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

35

• Nicklusheletida

30

• Madelenemie

27

• AnonymBruker

23

Madelenemie
Skrevet

Trine og Madelenemie: Jeg synes dere begge forenkler sosiale mekanismer ned til det banale i et forsøk på å oppfatte "reglene på DOL". Jeg empatiserer med ønsket, men når ulike mennesker responderer ulikt på ulike situasjoner - og dere oppfatter dette som inkonsekvens, så har noe vesentlig gått tapt i forsøket.

Nicklusheletida: Jeg ønsket bare å si til deg at jeg føler med deg i hva som helt ærlig høres ut som en forferdelig situasjon i mitt hode. Jeg har selv vokst opp med en far som er som din eks-mann, dog voldelig i tillegg, og jeg vet hvor komplisert det kan være. De vanlige reglene for "hvordan man forholder seg til en vanskelig eks" er som å skyte elefanter med ukokte erter. Jeg oppfatter at du forsøker ditt beste. Det var nok jeg som i grunnen taklet pappa best i den tiden vi fremdeles hadde kontakt med han, så om du ønsker å snakke eller diskutere spesifikke problemstillinger, spesielt i forhold til hvordan barna kan forholde seg, så må du gjerne sende en melding. Hold ut, du blir kvitt han sånn nogenlunde til slutt :)

Det er nok ganske typisk ved autisme å forsøke finne regelmessige mønstre ved de sosiale relasjoner eller som jeg elsker, de mellommenneskelige relasjoner. :wub: som jeg trodde jeg skjønte og forstod, som jeg fungerer best med når disse Nt menneskene vet om mine særegenheter.

Noen her kan tvile, ville vente, på diagnosen til Trine, jeg er ganske sikker på at hun har asperger, ;)

Hadde ikke skrevet det om jeg ikke hadde kjent ordene hennes i meg, det er ingen andre som skriver så nært, så til jorden, så ærlig, så direkte og lite snurpete/sutrete, jo slabbedask, men han har jo asperger, og nøyer seg med setninger på mellom 2 og 35 bokstaver,  og ikke alltid like lett o få så mye ut av det.

Trine derimot skriver, skriver om natur, om turer, om hunder og graving, om rør og avløp, det er kjempefint og veldig hyggelig å lese om.

Skrevet

men dere gamle travere driver med en ganske upresis traving mot Trine:-)

Jeg visste ikke at denne tråden handlet om påskemiddag og julefeiring?? :huh:

Den handler i hvert fall ikke om noe korstog mot Trine eller trådstarter. Det er ingen grunn til å tolke denne eller andre tråder som noen kamp mellom autister mot røkla eller lønnstakere mot trygdede.

Nå er jeg ganske direkte, siden det skal være så positivt: NT-folk er forskjellige, og det er autister også. Slutt å lete etter generelle regler for hvordan (nesten alle) andre tenker og føler, for de finnes ikke. Uenighet er naturlig og vanlig, to personer kan like hverandre selv om de ikke er enige om alt. Ikke generaliser til store grupper ut fra én persons reaksjon, spesielt ikke hvis den virker litt ekstrem.

Takk for oppmerksomheten.

Madelenemie
Skrevet

Den handler i hvert fall ikke om noe korstog mot Trine eller trådstarter. Det er ingen grunn til å tolke denne eller andre tråder som noen kamp mellom autister mot røkla eller lønnstakere mot trygdede.

Nå er jeg ganske direkte, siden det skal være så positivt: NT-folk er forskjellige, og det er autister også. Slutt å lete etter generelle regler for hvordan (nesten alle) andre tenker og føler, for de finnes ikke. Uenighet er naturlig og vanlig, to personer kan like hverandre selv om de ikke er enige om alt. Ikke generaliser til store grupper ut fra én persons reaksjon, spesielt ikke hvis den virker litt ekstrem.

Takk for oppmerksomheten.

:wub:

Liker deg!

Men skjønte ikke hva du mente med det siste? hvorfor skrev du, Takk for oppmerksomheten?

Det er uvanlig.

Skrevet

:wub:

Liker deg!

Men skjønte ikke hva du mente med det siste? hvorfor skrev du, Takk for oppmerksomheten?

Det er uvanlig.

Det var fordi jeg skrev i mer "utblåsningsstil" enn jeg pleier - som når man reiser seg opp og holder en appell...
Madelenemie
Skrevet (endret)

Det var fordi jeg skrev i mer "utblåsningsstil" enn jeg pleier - som når man reiser seg opp og holder en appell...

;)

bra informasjon.

du holdt altså en appell, det fikk ikke jeg med meg.

Men da skal jeg lese det på nytt og tenke på nytt,

apell er jo litt mer/ og over, et innlegg,

takk for oppslysningen.

men uansett var det før der, en grei forklaring.

Syns sånt er nyttig informasjon, og sånn informasjon glemmer jeg ikke, det er så konkret og bestemt og definitivt.

Jeg liker så tydelige svar.

Endret av Madelenemie
Skrevet

du holdt altså en appell, det fikk ikke jeg med meg.

Ikke akkurat, men skrivestilen var mer sånn. Derfor avsluttet jeg på den måten.
Madelenemie
Skrevet

Ikke akkurat, men skrivestilen var mer sånn. Derfor avsluttet jeg på den måten.

ok, fint,

takk for informasjonen.

Skrevet

Madelenemie : Det var Trine selv som dro inn en tidligere tråd. Jeg svarte bare på hvorfor svarene til henne ble som de ble, siden hun virket litt bitter over hvordan jeg svarte henne.

Kjekt å ha noen å skylde på! Det var vel du som startet hele ballen med at jeg mottar trygd, noe som absolutt ikke har noe med temaet i tråden å gjøre. Så der trakk du inn tidligere tråder. Det eneste jeg sa var at siden du selv mener at alt er mulig så trodde jeg at du tålte få den beskjeden tilbake, men der tok jeg feil. Videre var det du som blandet inn en tidligere tråd ;)

Du har en imponerende dårlig selvinnsikt.

Anonymous poster hash: f99ce...d73

Vet den ikke var til meg, men jeg lurer på hva du mener med den kommentaren? Syns ikke madelenemie har dårlig selvinnsikt.

Dette er et diskusjonsforum, og da må man nesten tåle å få motbør iblant. Det blir ikke "tull" av at noen er uenige i saker som involverer følelser og personlige vurderinger.

I denne tråden er flere "gamle travere" uenige med trådstarter både ang. påskemiddagen og julefeiringen. Mange svarer også "det kan du ikke få" på spørsmålet i overskriften. Det blir ikke krig av den grunn, og det er ikke ett "lag" / en fast gruppe mot en annen.

Jeg fikk jo beskjed om at jeg gikk over streken, slo under beltespennet. Ingen andre har fått den beskjeden. Jeg forstår ikke hvorfor folk mener det. Siden jeg ikke forstår det så er det en fare for at jeg vil kunne gjøre det samme igjen og før jeg vet ordet av det har jeg resten av dol imot meg. Forstår ikke hva godt det skal komme ut av det.

Trine og Madelenemie: Jeg synes dere begge forenkler sosiale mekanismer ned til det banale i et forsøk på å oppfatte "reglene på DOL". Jeg empatiserer med ønsket, men når ulike mennesker responderer ulikt på ulike situasjoner - og dere oppfatter dette som inkonsekvens, så har noe vesentlig gått tapt i forsøket.

Jeg tror verden hadde vært mindre komplisert om folk flest hadde klart å forenkle litt ;)

Skrevet

Jeg gleder meg til du får svar på utredningen:-) når får du det?

Hei.

Pokker!!!! Den heien har du lært meg :P

Vet ikke når jeg får svar. Hun mente det var realistisk å tro at jeg fikk svar før sommeren, men jeg vet ikke hva hun mener med sommeren. Før fellesferien, skoleferien, før juni (det er vel første sommermåneden tror jeg). Vi får se, vi får se. Skal til en lege der om 2 uker.

Jeg syns det er kult at du liker å lese om gjerder som raser, graving, turer, hunder og andre ting som skjer her. Alle andre lurer bare på hvorfor jeg gidder å grave. Men hva skal man ellers finne på ute? Det er beroligende å grave litt syns jeg ;)

Skrevet

Jeg fikk jo beskjed om at jeg gikk over streken, slo under beltespennet. Ingen andre har fått den beskjeden. Jeg forstår ikke hvorfor folk mener det. Siden jeg ikke forstår det så er det en fare for at jeg vil kunne gjøre det samme igjen og før jeg vet ordet av det har jeg resten av dol imot meg. Forstår ikke hva godt det skal komme ut av det.

Det var én eneste anonym som skrev det om deg, ikke "folk".  Alle de andre som kommenterte saken, mente stort sett at dere begge uttrykte dere litt feil eller klønete.  Jeg skjønner ikke hvorfor du lar ett enkelt anonymt svar få så stor betydning.  Det vil alltid være noen her som liker å ta i litt ekstra uten å stå for det med nick.  Ingen kan forstå tankegangen til alle andre, verken her eller i RL.

Du skal gå veldig langt for å få "resten av DOL" imot deg i mer enn den korte tiden en enkelt tråd lever.  Alle opplever å bli misforstått iblant, vi uttrykker oss tross alt skriftlig, og noen har full oversikt over folks historie, andre ikke.  Dessuten går ikke verden av hengslene selv om noen er uenige, det er helt naturlig.  DOL er ingen domstol. 

påskelilje
Skrevet

Laban- må bare si at jeg synes du svarer så klokt!

Skrevet

Laban- må bare si at jeg synes du svarer så klokt!

Takker og bukker :)

Skrevet

@trine: det var jeg som stod bak den anonyme meldingen. Jeg erkjenner at det var feigt å skrive anonymt, og jeg beklager for min ensidige og dømmende holdning. Jeg kan bli svart/hvitt i tenkningen når jeg blir følelsesmessig engasjert/provosert, noe som var tilfellet her. Mente ikke å såre deg, og beklager at jeg gjorde det.

Nicklusheletida
Skrevet

Enig i at det er kloke svar du kommer mer Laban. Ser så klart at jeg burde avstått fra kommentaren. Det  hadde kanskje sett litt penere ut om jeg hadde skrevet : Noen må holde hjula i gang for at andre ( isteden for du )skal få trygda si, selv om det sikkert også er litt småfrekt, men et faktum ;)

En dag kan det være meg som trenger trygd. Vi vet ingenting om fremtiden og godt er det ;)

Madelenemie
Skrevet

Hei.

Pokker!!!! Den heien har du lært meg :P

Vet ikke når jeg får svar. Hun mente det var realistisk å tro at jeg fikk svar før sommeren, men jeg vet ikke hva hun mener med sommeren. Før fellesferien, skoleferien, før juni (det er vel første sommermåneden tror jeg). Vi får se, vi får se. Skal til en lege der om 2 uker.

Jeg syns det er kult at du liker å lese om gjerder som raser, graving, turer, hunder og andre ting som skjer her. Alle andre lurer bare på hvorfor jeg gidder å grave. Men hva skal man ellers finne på ute? Det er beroligende å grave litt syns jeg ;)

:-)

Kult!

Ja jeg har alltid likt graving, da jeg gikk i barnehagen gravde jeg tunneller og veier for bilene i sandkassen,

og sånn fortsatte det:-) så gravde jeg etter steiner, skjell, dyr,  insekter, så begynte jeg med planting, men ja jeg liker å grave.

Ofte bruker jeg ikke hansker, fordi det beste er å kjenne den kalde deilige jorden mellom fingrene.

Store hull graver jeg med spade, men når jeg skal plante noe, må jeg liksom ta på jorden, den er så fin, jeg liker det så godt.

Lukten, teknikken, veksle mellom spade og hender, fargen, kun fokus på hullet, dypt nok stort nok, vidt nok:-)

Morsomt å skrive med noen som liker så mye det samme:-)

Madelenemie
Skrevet

@trine: det var jeg som stod bak den anonyme meldingen. Jeg erkjenner at det var feigt å skrive anonymt, og jeg beklager for min ensidige og dømmende holdning. Jeg kan bli svart/hvitt i tenkningen når jeg blir følelsesmessig engasjert/provosert, noe som var tilfellet her. Mente ikke å såre deg, og beklager at jeg gjorde det.

Hei!

Vi gjør alle feil enten vi fleiper for mye, generaliserer eller dømmer litt for lett.

Det er ikke så farlig, når man har evnen til å tenke seg om å beklage det når man forstår at det bør man.

Så syns den egenskapen der er av beste sort.

AnonymBruker
Skrevet

Andre faktum er for eksempel at å betale skatt ikke er noen unnskyldning for å la folk mishandle barna sine i 20 år+ for deretter å la dem fortsette ....  ;) 

Synes du viser såpass dårlige holdninger med ordene dine at en kan begynne å lure på om det virkelig er faren som er problemet eller om det er andre utfordringer, men det skal jeg ikke gå dypere inn på, for det ville vært frekt. ;)

Anonymous poster hash: 6f94c...8eb
Madelenemie
Skrevet

:-(

Kjedelig jeg har gjort noe feil ...

nytt OP, nå kræsjer det igjen...dette er så frustrerende!!

Men jeg har kjøpt meg en ny PC, men jeg prøver samtidig fikse alle de andre.

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil:-(

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en tråd!  Jeg kom inn heri påsken etter å ha vært borte i månedsvis for jeg var så lei diskusjoner om autisme og asberger.  Ingenting har forandret seg.

Det å motta penger fra det offentlige gjør de aller fleste av oss en eller gang, barnetrygd, studiestipend, sykepenger, alderspensjon osv.  Gratis sykehus har vi også. 

Å skille seg er vanlig også i vår del av verden.  Når man skiller seg så er det en grunn til det og ingen tror at det er enkelt å samarbeide etterpå.  Det kan variere, men enkelt er det aldri.  Da skiller man seg ikke. 

Jeg er ikke sikker på hva NT står for, men forstår at det er noe med oss som ikke har autisme.  Det finnes ingen skillelinje der så dette forstår jeg ikke.  Konkrete skillelinjer mellom oss som går på to bein og de som sitter i rullestol finnes heller ikke.  Noen kan stå opp og gå korte avstander, mens andre er fullstendig avhengig av rullestol og kan ikke stå i beina.  Andre kan gå på Himalaya på begge bein.

Anonymous poster hash: a2c57...596

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...