Gå til innhold

Hvor mye ødelegger Sobril effekten av metakogntiv atferdsterapi?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Har fått beskjed om at selv den lille sporadiske bruken min av Sobril må kuttes fullstendig ut for at jeg skal fortsette i behandlingen. Har dette virkelig så mye å si? Føler jeg totalt sett har mer nytte enn ulemper av benzo, men dette er ingen fagpersoner tydeligvis enig i. De vil bare at jeg skal ha mest mulig angst for at behandlingen skal være bra. Og da blir jeg ikke hørt, når jeg sier at behandlingen må kunne foregå uten at jeg skal sykemelde meg eller lignende, hvis jeg må ødelegge produktivitet på jobben ved å fjerne mest mulig medisin. Da står plutselig veldig mange ting på spill.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye bruker du?

Anonymous poster hash: d5fbc...0ae
YoplaitDouble
Skrevet

1-3x 25mg 1-2 ganger per uke. Noen ganger flere ukers opphold mellom dosene for å få ned toleransen min litt.

AnonymBruker
Skrevet

Høres litt rart ut at et så lite forbruk skal være et problem. Det må da uansett være endre enn sykemelding?

Anonymous poster hash: d5fbc...0ae
YoplaitDouble
Skrevet

Jeg sliter mer å forstå hvordan dette skal forverre angst. Jeg synes det fungerer veldig bra ved å gi meg pauser eller være en slags hjelp i situasjoner jeg normalt ville gått i uproduktiv modus hvor jeg bare sitter og graver meg ned. Ved å bruke det til å unngå dette føler jeg også effekt av det i etterkant ved at jeg får gjort ting som jeg normalt ikke ville fungert så bra i.

Med tanke på sosial angst har jeg også brukt Sobril som verktøy på følgende måte: Fjernet nervøsitet ved første/andre møte med folk, og så bare tatt bort sobrilen ved tredje møte og da ikke vært nervøs mer. Normalt ville det bare skjedd at jeg hadde fremstått som arrogant eller nervøs, og så ville jeg ikke kommet meg "videre" i prosessen, som er alt fra å bli kjent med folk til å få seg kjæreste. Oppsummert synes jeg Sobril fungerer utmerket som de to første trinnene i en trapp jeg uten aldri ville gått opp, for så å ta tredje trinn osv. uten denne hjelpen når den verste nervøsiteten og angsten fra de første trinnene er borte. Med andre ord får jeg gjort ting jeg aldri ville fått til uten, fordi jeg bruker benzo som døråpner til nye ting - ting som på sikt faktisk gir merverdi psykisk sett. For når døren først er på gløtt tørr jeg å gå videre inn. Jeg mener dette er sunn bruk av benzo og at det totalt sett gir bedre psykisk helse for meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Benzo ødelegger generelt effekten av angstbehandling.

Skrevet

Jeg sliter mer å forstå hvordan dette skal forverre angst. Jeg synes det fungerer veldig bra ved å gi meg pauser eller være en slags hjelp i situasjoner jeg normalt ville gått i uproduktiv modus hvor jeg bare sitter og graver meg ned. Ved å bruke det til å unngå dette føler jeg også effekt av det i etterkant ved at jeg får gjort ting som jeg normalt ikke ville fungert så bra i.

Med tanke på sosial angst har jeg også brukt Sobril som verktøy på følgende måte: Fjernet nervøsitet ved første/andre møte med folk, og så bare tatt bort sobrilen ved tredje møte og da ikke vært nervøs mer. Normalt ville det bare skjedd at jeg hadde fremstått som arrogant eller nervøs, og så ville jeg ikke kommet meg "videre" i prosessen, som er alt fra å bli kjent med folk til å få seg kjæreste. Oppsummert synes jeg Sobril fungerer utmerket som de to første trinnene i en trapp jeg uten aldri ville gått opp, for så å ta tredje trinn osv. uten denne hjelpen når den verste nervøsiteten og angsten fra de første trinnene er borte. Med andre ord får jeg gjort ting jeg aldri ville fått til uten, fordi jeg bruker benzo som døråpner til nye ting - ting som på sikt faktisk gir merverdi psykisk sett. For når døren først er på gløtt tørr jeg å gå videre inn. Jeg mener dette er sunn bruk av benzo og at det totalt sett gir bedre psykisk helse for meg.

Hvor lenge har du brukt Sorbil, har du vært syk over lengre tid? Terapien du går i nå, er den nyoppstartet eller har du vært under behandling tidligere?

YoplaitDouble
Skrevet

Benzo ødelegger generelt effekten av angstbehandling.

Hva er etter din mening riktig bruk av benzo da? Bortsett fra oppstart med SSRI og den slags. Hører det egentlig hjemme i langtidsbehandling om det brukes intermitterende, eller forverrer også den slags bruk angsten?

AnonymBruker
Skrevet

Har fått beskjed om at selv den lille sporadiske bruken min av Sobril må kuttes fullstendig ut for at jeg skal fortsette i behandlingen. Har dette virkelig så mye å si? Føler jeg totalt sett har mer nytte enn ulemper av benzo, men dette er ingen fagpersoner tydeligvis enig i. De vil bare at jeg skal ha mest mulig angst for at behandlingen skal være bra. Og da blir jeg ikke hørt, når jeg sier at behandlingen må kunne foregå uten at jeg skal sykemelde meg eller lignende, hvis jeg må ødelegge produktivitet på jobben ved å fjerne mest mulig medisin. Da står plutselig veldig mange ting på spill.

Ut i fra hvor stor motvilje du har mot å være helt uten benzo noen uker, så er det nærliggende å anta at dine behandlere har rett. På den ene siden argumenterer du med at din sobrilbruk er bagatellmessig mens du på den andre sier at uten vil du bli sykemeldt. Dette virker lite konsistent.

Anonymous poster hash: 6190f...69b

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at man ikke må ha sterk angst i behandlingen eller i ulike sammenhenger man konfronterer den for å jobbe med den og bli kvitt den. Jeg forstår rett og slett ikke dette tankesettet hos enkelte behandlere. De har trolig ikke hverken erfart angst eller har angst selv de som hevder dette. Jeg har selv brukt benzo i ulik type behandling og hatt det tilgjengelig ved konfrontasjoner og jeg har også tatt det for å gjennomføre. Begge deler fungerer. Tilgjengelighet kan i mange tilfeller være nok da det reduserer angsten for angsten og bruk kan gjøre at du tar aktive valg i stedet for å unngå. 

Men det er behandlerne som kjenner deg og bruken din best, bare så det er sagt. Selv har jeg hatt lege/psykolog med på laget i forhold til bruk og har selv en svært restriktiv holdning til bruk. Det har derfor vært helt uproblematisk. Dersom behandlere mener at man ikke kan nyttigjøre seg hjelp/behandling med moderat bruk av benzo burde de være like restriktive i forhold  til alle medikamenter som reduserer/fjerner symptomer på angst. 

Anonymous poster hash: 3f273...9d3
Beautiful_Creatures
Skrevet

Nå er ikke noen ekspert på akkurat angst og behandling (selv om jeg sliter med det selv i perioder), men jeg synes alltid du virker som om du har en veldig god innsikt i din egen situasjon, hva som fungerer for deg og også et veldig fornuftig forhold til bruk av benzo.

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan det tenkes her, særlig i forhold til at du har en god argumentasjon på hvorfor dette fungerer for deg. Tenker også som noen andre skrev lenger opp her at jeg tror ikke det hadde vært reagert på samme måte hvis det hadde vært snakk om AD eller AP.

Noen ganger kan man lure på hvorfor det i det hele tatt markedsføres benzo preparater i Norge, for å sette det litt på spissen, og hva som egentlig regnes som fornuftig bruk av disse. Mulig jeg provoserer mange nå, men dette har jeg tenkt på tidligere også.

Må bare si til deg YD at jeg forstår deg veldig godt, og synes det er ille at du skal måtte velge mellom å fungere i jobb eller behandling. Jeg er imponert over den måten du bruker medisinen for å klare litt og litt ting du ellers ikke ville gjort. Kan ikke skjønne at ikke dette skal kunne gå hånd i hånd med annen behandling.

Selv synes jeg ofte det er slik at hvis man får tatt "brodden" av noe, eller det aller verste, så er det lettere å jobbe med seg selv, fordi hjernen forsvinner ikke inn i det samme gamle "sporet" så lett, og over tid tror jeg man kan "omprogrammere" hjernen på den måten.

Ønsker deg ihvertfall lykke til og håper det ordner seg mer og mer for deg!:-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å lese i et angsthelvete enn å bruke benzo, slik er norsk psykiatri.

Anonymous poster hash: 20130...7c1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...