Gå til innhold

Det bipolare spekteret nhd og andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Var på utredning igår og fikk vite at min gad, ocd og tilbakevendende depresjon som jeg har slitt m siden jeg var barn , sannsynligvis ligger i det bipolare spekteret. Men psykiater var tydelig på at jeg ikke er bipolar da jeg ikke har noen manier.

Noen som vet hva det vil si?

Hvilke medisiner er best i så tilfelle?

Jeg har tidligere gått på lamictal 50 mg i tillegg til min faste dose efexor , men merket ikke noen bedring. Kanskje var dosen for lav?

Bruker nå 150 mg efexor, men skal starte på seroqel som en "hurtig" løsning da jeg nå er inne i en depresjon. Skal prøve lamictal igjen på sikt. Jeg er vanskelig å medisinere pga bivirkninger/leververdier. Har noen andre erfaring med seroquel?

Anonymous poster hash: 41a22...47b

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Har svart deg i det andre innlegget ditt, men tenkte jeg skulle skrive her også siden du spør om litt forskjellige ting.

Det er noen fagmiljøer som vil mene at tilbakevendende depresjoner tilhører det bipolare "spekteret" blant annet på grunn av at det er syklisk, altså at det kommer igjen (eventuelt at det hypotetisk er bipolart bare at man ikke har hatt sin første oppstemte episode enda).  Bipolar spektrum er forresten ikke noen offisiell diagnose. Du kan lese litt mer om det her (var bare de første linkene jeg fant): 

http://ressursklinikken.no/diagnoser/bipolar_lidelse/ 

http://www.webmd.com/bipolar-disorder/guide/bipolar-spectrum-categories

50 mg Lamictal er jo ikke så mye, men det kan sikkert legen svare bedre på enn meg.

Har desverre ingen erfaring med Seroquel.

Anonymous poster hash: bda12...a3c
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Lamctaldosen bør vanligvis være 2-300 mg. Bør sjekkes med serumkonsentrasjonsmåling.

Ved behandling av affektive lidelser er vanligste dose Seroquel ca 300 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...