AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Hei Jeg skrev tidligere idag, jeg fikk igår beskjed om at jegmest sannsynligvis har en bipolar lidelse. Tilbakenvende depresjoner uten manier/hypomanier. Selv om jeg har tenkt tanken på at jeg kan ha dette tidligere syns jeg likevel det var veldig dramatisk å få det "svart på hvitt" Jeg har lest litt om bipolar idag. Og for det første er det jo en kronisk sykdom, en sykdom man aldri kan bli kvitt. I tillegg leser jeg at bipolaritet har størst fare for selvmord (også om en er behandlet) noe som gjør meg veldig redd og veldig motløs. JEg blir rett og slett skremt av alt jeg leser om bipolare lidelser. Jeg trenger å bli beroliget. Er det noen som lever godt med en bipolar lidelse? Forverres den jo eldre man blir (Jeg er nå 32) ? Er alt håp ute for meg nå og kommer til å ende opp med å ta selvmord på et eller annet tidspunkt? Anonymous poster hash: 102c5...bf3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Hei Skjønner at det var en litt tøff beskjed å få. Jeg har det samme som deg; tilbakevendende depresjoner, men har også fått beskjed om at det kan være bipolart. Jeg har aldri hatt noen oppstemte episoder, og anser ikke meg selv som bipolar. Men driver uansett å prøver ut Lamictal nå og den ser ut til å hjelpe, og det er det viktigste for meg. Men du lurte på om du kan leve bra med lidelsen din; det er klart du kan. Jeg syns jeg har et ganske fint liv. Og jeg vet om flere med bipolar lidelse som også har gode liv i mellom episodene sine. Ettersom du har vært på utredning så antar jeg at man også finner frem til en behandling som passer for deg. Det vil forhåpentligvis hjelpe deg til å unngå flere episoder, og selvmordsfaren vil også reduseres. Jeg ønsker deg masse lykke til videre Anonymous poster hash: 2573f...446 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Sykdommen er ikke livslang. Disposisjonen for sykdom er livslang. Med korrekt behandling kan du leve resten av livet med ingen eller svært få nye episoder med depresjon. Uten depresjon ingen selvmord. Jeg har behandlet flere hundre bipolare. Ingen av mine pasienter har tatt livet sitt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Tusen tusen takk for svar begge to. Det va veldig godt å høre og jeg setter veldig pris på det. NHD: Hvor mange bipolare klarer å bli symptomfrie med behandling? ca? Anonymous poster hash: 102c5...bf3 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Jeg har ikke eksakt tall, men de av våre som går i bipolarskolen går det stort sett helt bra med forutsatt at de følger det de har lært. Problemet er hos de som har alvorlige komorbide lidelser som alkoholmisbruk, alvorlige angstlidelser, asperger, personlighetsforstyrrelser etc. 0 Siter
Gjest Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Jeg har ikke eksakt tall, men de av våre som går i bipolarskolen går det stort sett helt bra med forutsatt at de følger det de har lært. Problemet er hos de som har alvorlige komorbide lidelser som alkoholmisbruk, alvorlige angstlidelser, asperger, personlighetsforstyrrelser etc. Hva lærer de der som kan påvirke sykdommen? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.