AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Det lurer jeg på i kveld Anonymous poster hash: b8c82...c6e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Ja og nei. Her sendes det to ulike signaler fra myndighetene. På den ene side skal vi samarbeide med pårørende inkl gi opplysninger. På den annen side er taushetsplikten streng. Når det settes på spissen, går taushetsplikten først. Det åpner for betydelig skjønn hos legen. Ofte snakker vi om "formodet samtykke". Dersom en ønsker å sikre seg at opplysninger ikke blir gitt, må en gi legen klar beskjed om dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Så fastlegen min kan ikke gi opplysninger til mine foreldre om de skulle be om det uten at jeg vet det? Jeg er 32 år , og forteller en dle til foreldrene mine, men ikke alt. Anonymous poster hash: b8c82...c6e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Nei, det kan hun ikke gjøre (med visse unntak). Et slikt unntak kan være at fastlegen mener du er akutt selvmordtruet og ber foreldrene få deg innlagt eller at de må ta vare på deg/beskytte deg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Nei, det kan hun ikke gjøre (med visse unntak). Et slikt unntak kan være at fastlegen mener du er akutt selvmordtruet og ber foreldrene få deg innlagt eller at de må ta vare på deg/beskytte deg. Så den strenge taushetsplikten blir på en måte opphevet når det er snakk om selvmordsfare/tanker? Anonymous poster hash: 58bf3...b0f 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Så den strenge taushetsplikten blir på en måte opphevet når det er snakk om selvmordsfare/tanker? Anonymous poster hash: 58bf3...b0f Ikke bare pga tanker, men hvis det vurderes som en reell og nærliggende selvmordsfare, er en i Norge villig til å gå langt for å hindre at noen tar livet sitt. Tvangsinnleggelse er et eksempel på et alvorlig tiltak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.