Gå til innhold

NHD - Fortell om autisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du skrev i en annen tråd at en autists hjerne er helt ulik en NT, da lurer jeg på;

Hvordan fungerer en autists/aspergerers hjerne?

(ja da, jeg har lest på wikipedia, men jeg er interessert i å vite hvordan en som faktisk er utdannet som lege beskriver autisme..)

Anonymous poster hash: 87139...5b0
AnonymBruker
Skrevet

Du skrev i en annen tråd at en autists hjerne er helt ulik en NT, da lurer jeg på;

Hvordan fungerer en autists/aspergerers hjerne?

(ja da, jeg har lest på wikipedia, men jeg er interessert i å vite hvordan en som faktisk er utdannet som lege beskriver autisme..)

Det er det ingen som vet. Alt som "autisme" er bare teorier.

Anonymous poster hash: ab364...c54

Skrevet

Det er det ingen som vet. Alt som "autisme" er bare teorier. Anonymous poster hash: ab364...c54

Ikke alt.

Skrevet

Finn frem popcornet, dette blir et bra foredrag føler jeg på meg. Autisme på 200 min.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alt.

Det meste, vel.

Skrevet (endret)

Du skrev i en annen tråd at en autists hjerne er helt ulik en NT, da lurer jeg på;Hvordan fungerer en autists/aspergerers hjerne? (ja da, jeg har lest på wikipedia, men jeg er interessert i å vite hvordan en som faktisk er utdannet som lege beskriver autisme..) Anonymous poster hash: 87139...5b0

jeg er ikke lege, men er også interessert hva som fungerer annerledes i hjernen hos disse menneskene.

Jeg kan jo prøve å si litt, men det er ikke noe enkelt tema. Kanskje spiller speilnevronene en vesenlig rolle, når det gjelder å speile andre. For NT mennesker så er dette en automatikk, men for autisme/asperger virker ikke dette helt som det skal,skal vi tro det vitenskapen som forsker på dette. Med æandre ord, Speilnevronene gjør ikke godr nok

Jobb.Hvordan dette kommer til utrykk kan oppfattes svært forskjellig, ut i fra om det er autisme med utviklingshemning, eller ikke, eller høytfungerenede autisme, eller asperger syndrom en har.Myavhengi av alder livserfaring og personligheten. En kan ikke sette opp en faktaboks med mange trekk som gjelder deo fleste for hvordan de er,siden vi snakker om levende mennesker.

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet

jeg er ikke lege, men er også interessert hva som fungerer annerledes i hjernen hos disse menneskene.

Jeg kan jo prøve å si litt, men det er ikke noe enkelt tema. Kanskje spiller speilnevronene en vesenlig rolle, når det gjelder å speile andre. For NT mennesker så er dette en automatikk, men for autisme/asperger virker ikke dette helt som det skal,skal vi tro det vitenskapen som forsker på dette. Med æandre ord, Speilnevronene gjør ikke godr nok

Jobb.Hvordan dette kommer til utrykk kan oppfattes svært forskjellig, ut i fra om det er autisme med utviklingshemning, eller ikke, eller høytfungerenede autisme, eller asperger syndrom en har.Myavhengi av alder livserfaring og personligheten. En kan ikke sette opp en faktaboks med mange trekk som gjelder deo fleste for hvordan de er,siden vi snakker om levende mennesker.

Interessant!

Eller det kan være lavt nivå av oksytocin - http://no.wikipedia.org/wiki/Oksytocin

AnonymBruker
Skrevet

Interessant! Eller det kan være lavt nivå av oksytocin - http://no.wikipedia.org/wiki/Oksytocin Anonymous poster hash: 87139...5b0

Er det medfødt er det ingen ting å gjøre med det.

AnonymBruker
Skrevet

Er det medfødt er det ingen ting å gjøre med det.

Alle har oksytocin i kroppen, men folk med autisme har i følge artikkelen lavere nivå enn andre.

Måter å få mere oksytocin på er å få barn eller kjæledyr du kan klappe  ;)

AnonymBruker
Skrevet

Alle har oksytocin i kroppen, men folk med autisme har i følge artikkelen lavere nivå enn andre. Måter å få mere oksytocin på er å få barn eller kjæledyr du kan klappe  ;)Anonymous poster hash: 87139...5b0

Og da blir man frisk?

Skrevet

Og da blir man frisk?

Hei!

Jeg tar oxytocin fordi jeg har autisme.

Den tar ikke vekk min autisme, men jeg ser andre lettere i øynene og blir mindre rigid,

Man blir ikke kvitt autisme.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg tar oxytocin fordi jeg har autisme.

Den tar ikke vekk min autisme, men jeg ser andre lettere i øynene og blir mindre rigid,

Man blir ikke kvitt autisme.

Er det nesesprayen du tar? Eller er det en pille?

Skrevet

Er det nesesprayen du tar? Eller er det en pille?

Nesespray.

Mer enn jeg, merket nok andre forskjell, så derfor tar jeg det,

men autisme har jeg likevel,

AnonymBruker
Skrevet

Nesespray.

Mer enn jeg, merket nok andre forskjell, så derfor tar jeg det,

men autisme har jeg likevel,

Hvis det virker så bra hvorfor får ikke alle det?

Skrevet

Hei!

Det er nytt,

og psykiatere som skriver det ut, må kjenne til de relativt nye studiene.

En "venn" av meg dro på spesialisthelsetjenesten kun for å få dette, dette fordi hun har hørt gruppelederne bemerke endringen på min øyekontakt, hun har asperger, til svar av overlegen fikk hun at han tvilte på at hun hadde autisme og resept på oxytocin trengte hun derfor ikke.

Tror de fleste nevrohabiliteringer i Norge for tiden skriver ut til mennesker med autisme.

Men det får ingen autisme til å forsvinne, det er liten effekt på enkelte områder. Det er viktig å merke seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er nytt,

og psykiatere som skriver det ut, må kjenne til de relativt nye studiene.

En "venn" av meg dro på spesialisthelsetjenesten kun for å få dette, dette fordi hun har hørt gruppelederne bemerke endringen på min øyekontakt, hun har asperger, til svar av overlegen fikk hun at han tvilte på at hun hadde autisme og resept på oxytocin trengte hun .

Og det kunne denne overlegen si sånn helt uten videre?

Skrevet

Ja

Jeg syns rart. Men det er jo en annen sak.

Oxytocin får du nok om du ber om det, en forståelsesfull fastlege vil nok skrive det ut.

Ingen bivirkninger.

Skrevet

Interessant! Eller det kan være lavt nivå av oksytocin - http://no.wikipedia.org/wiki/Oksytocin Anonymous poster hash: 87139...5b0

Ja, interssant det også.Det har nok noe med det viktige kriterie for, manglende emosjonell gjennsidig sammspill, eller noe sånt.

Skrevet

Da får jeg ta en tur på apoteket å få meg litt nesespray. Hva var det gjaldt for, sa de,

Skrevet

Da får jeg ta en tur på apoteket å få meg litt nesespray. Hva var det gjaldt for, sa de,

Hei!

Siden du har autisme får du nok oxytocin nesespray,

den heter syntocinon, er på resept, og du finner mye info ang studier om dette på nettet.

En grei fastlege kan nok også skrive ut,

i USA bruker mange barn med autisme dette,

men det er ingen quick fix, noen tror den fjerner autisme, det gjør den ikke,

den hjelper kun litt på , ja, best skrevet, ønske og evnene til å forstå bedre de mellommenneskelige relasjoner, eller den øker interessen litt er vel bedre å skrive.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...