Gå til innhold

NHD: Leververdier og medisiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg sliter med medisinering for min tilbakevendende depresjon pga økte leververdier og smerter i leverregionenen når jeg bruker medisiner, særlig i virksomme doser.

Jeg får veldig håpløshetsfølelse av dette, og er redd for at leverproblemene skal forhindre meg i å få rett medisin og dermed hindre meg i å bli bedre.

Hvorfor reagerer leveren min på denne måten? Er det noe galt med den og kan det fikses på et vis?? JEg har tatt ultralyd av lever to ganger og den ser helt fin ut. når jeg seponerer medisinene blir smertene borte og leververdiene går tilbake til det normale.

Har du vært borti dette tidligere? LEveen reagerte feks ikke på Wellbutrin, men på cipralex, efexor og seroquel. Hvorfor reagerer leveren på noen medisiner og på noen ikke?

Anonymous poster hash: 48591...0cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er i orden at jeg hopper på her, dette lurer jeg også på. Jeg lurer også på om forhøyede leververdier kan være en kortvarig bivirkning som forsvinner etter en tids bruk? Er det i så fall farlig å gå med smerter og forhøyede leververdier en kort periode?

Håper det er i orden at jeg spør ts også om hvor lenge det gikk før du seponerte? Hadde du konstante smerter, eller smerter som kom og gikk?

Anonymous poster hash: 221ba...6da
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her, helt ok at du hopper inn i tråden. Fint å høre fra andre som har samme problem. Jeg lurer også på om forhøyede leverveerdier kan være en kortvarig bivikrning samt om det er farlig å gå med det en kort periode.

Jeg hadde konstante smerter, men de var verst om morgenen. Jeg seponerte cipralex etter ca 1 mnd. Efexor fortsatte jeg å gå på, men i en mindre dose (150 mg i stedet for 225 mg ) Jeg hadde smerter på Efexor 225 mg og mye forhøyede leververdier. På 150 mg er leververdiene fortsatt litt forhøyet, men smertene er borte.

Seroquel har jeg akkurat startet med, og smertene er blitt verre etter jeg starter med de (50 mg) Er derfor usikker på om jeg kan fortsette med de.

AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig dumt at du hadde konstante smerter. Det kan jo ikke være slik at du skal gå med slike smerter i lengre tid. Håper virkelig du finner noen tabletter som kan fungere for deg og at du får svar her!

Jeg har selv bare midlertidige sterke smerter, og resten av tiden kjennes det nesten bare som konstant sting i siden. Det er jo litt irriterende likevel og jeg vet jo aldri når smertene kommer så det er slitsomt uansett. Får se det litt an, men jeg vil også gjerne vite hva som er risikoene ved å ha slike forhøyede leververdier, så håper du får svar.

MariMariMari
Skrevet

Jeg vet ikke om det er i orden at jeg hopper på her, dette lurer jeg også på. Jeg lurer også på om forhøyede leververdier kan være en kortvarig bivirkning som forsvinner etter en tids bruk? Er det i så fall farlig å gå med smerter og forhøyede leververdier en kort periode?

Håper det er i orden at jeg spør ts også om hvor lenge det gikk før du seponerte? Hadde du konstante smerter, eller smerter som kom og gikk?

Hvilke medisiner bruker du? Har du kontante smerter, eller smerter som kommer og går?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker remeron, og fikk vite av legen at jeg hadde forhøyede leververdier. Smertene kommer og går, men kjennes også som jeg går med konstant sting i siden.

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Trådstarter her. Det ser ikke ut som vi får noe svar av nhd.

Jeg skal til psykiater om ei uke og kan spørre da. Kommer tilbake m svaret jeg får. Si gjerne fra om du får svar også :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Trådstarter her. Det ser ikke ut som vi får noe svar av nhd.

Jeg skal til psykiater om ei uke og kan spørre da. Kommer tilbake m svaret jeg får. Si gjerne fra om du får svar også :)

Nei, det ser ikke slik ut. Hadde vært fint om du skrev inn svaret du får, da hadde jeg vært veldig takknemlig. Hvis jeg får svar fra behandleren min før det, skal jeg også skrive det inn her.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor reagerer leveren min på denne måten? Er det noe galt med den og kan det fikses på et vis?? JEg har tatt ultralyd av lever to ganger og den ser helt fin ut. når jeg seponerer medisinene blir smertene borte og leververdiene går tilbake til det normale.

Har du vært borti dette tidligere? LEveen reagerte feks ikke på Wellbutrin, men på cipralex, efexor og seroquel. Hvorfor reagerer leveren på noen medisiner og på noen ikke?

Dette er sannsynligvis en immunologisk reaksjon.  Noe i samme gate som at noen er allergiske for mange ting, noen for noen få ting og andre har ingen allergier.

Det skyldes en dårlig match mellom din lever og enkelte stoffer. Hvorfor du reagerer på A og B, men ikke på C og D tror jeg ingen kan svare deg på.

Ja, jeg har sett dette flere ganger. Ikke ofte, men kanskje en gang i året.

Løsningen for mine pasienter har vært å finne medisiner som ikke gir slike reaksjoner. Her er det kun prøve og feile som gjelder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...