stjernestøv Skrevet 12. april 2015 Skrevet 12. april 2015 Nå har jeg nettopp tatt 1 mg risperdal, du sa jo det ville hjelpe. Er så redd for å bli dårligere, og føler meg ikke bra nå. Men så har jeg ikke akkurat følt meg bra på risperdal heller, selv ikke da jeg tok 4 mg. Kjenner to som har bipolar, de har dosetten sin fylt opp med medisiner, likevel klarer de å fungere i hverdagen. De kommer seg ut og er sosiale, de lager mat og gjør husarbeid, de smiler og kan le. Hva er det med meg som ikke tåler kun en medisin? Eller kan det være sykdommen som har forverret seg? Hva tror du? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Mest sannsynlig har det OGSÅ med sykdommen å gjøre. Men mitt inntrykk er at det er en del frem og tilbake med deg og medisin. Brå skifter er sjelden bra. Om en slutter og får tilbakefall, må en vanligvis ha en større dose for å drive sykdommen tilbake igjen,. Større enn det en hadde trengt om en hadde brukt medisinen fast og ikke fått forverring. Med en større dose kommer også mer bivirkninger. De aller fleste som bruker Risperdal, bruker 2-3 mg. 4 mg gir sannsynligvis mer bivirkninger enn 3 mg. Mitt råd, helt generelt, er at du holder deg på vanlige doser for så å observere hvordan sykdom og bivirkninger endrer seg. Du bør ikke endre dose uten etter avtale med legen din. Da du var misfornøyd med 4 mg, burde du prøvd ut 3 mg i minst 2 mnd. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Nå har jeg nettopp tatt 1 mg risperdal, du sa jo det ville hjelpe. Er så redd for å bli dårligere, og føler meg ikke bra nå. Men så har jeg ikke akkurat følt meg bra på risperdal heller, selv ikke da jeg tok 4 mg. Kjenner to som har bipolar, de har dosetten sin fylt opp med medisiner, likevel klarer de å fungere i hverdagen. De kommer seg ut og er sosiale, de lager mat og gjør husarbeid, de smiler og kan le. Hva er det med meg som ikke tåler kun en medisin? Eller kan det være sykdommen som har forverret seg? Hva tror du? Hei! Stjernestøv, hvis du har autisme under din psykoseproblematikk, så kan medisiner virke atypisk på deg. Jeg vet jo ikke om du har det.... men jeg vet så mange feks forfatteren Gro Dahle som var svært syk, pga av medisiner for andre diagnoser, før hun bare fikk asperger, og alle andre diagnoser og medisinforsøk opphørte. Det er vist at medisiner ofte virker annerledes på oss med autisme. selv har jeg lite erfaring, paracet virker som det skal og også amfetamin det siste virker som på andre normale. Har ikke prøvd ssri og AP m.m. Prøvde i fortvilelse for noen år siden et stk risredal, ble da SYK. veldig dårlig!!! men det var vist ikke medisiner for meg sa min psykiater veldig oppgitt, hun hadde ikke skrevet ut, men fastlegen fordi jeg bad om det. Da kom jeg mer og mer på det forfatteren Gro Dahle og andre, feks Ambjørnsen har sagt stoff og medisiner gir dem andre effekter. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april 2015 Forfatter Skrevet 13. april 2015 Mest sannsynlig har det OGSÅ med sykdommen å gjøre. Men mitt inntrykk er at det er en del frem og tilbake med deg og medisin. Brå skifter er sjelden bra. Om en slutter og får tilbakefall, må en vanligvis ha en større dose for å drive sykdommen tilbake igjen,. Større enn det en hadde trengt om en hadde brukt medisinen fast og ikke fått forverring. Med en større dose kommer også mer bivirkninger. De aller fleste som bruker Risperdal, bruker 2-3 mg. 4 mg gir sannsynligvis mer bivirkninger enn 3 mg. Mitt råd, helt generelt, er at du holder deg på vanlige doser for så å observere hvordan sykdom og bivirkninger endrer seg. Du bør ikke endre dose uten etter avtale med legen din. Da du var misfornøyd med 4 mg, burde du prøvd ut 3 mg i minst 2 mnd. Ok, takk for svar. Nå har jeg jo tatt 1 mg risperdal i går og i dag men kan gå opp til 2 mg igjen. Fikk sånn ekkel fjernhetsfølelse og har sovet dårligere, blir redd for å bli verre da. Snakket med mine bipolare venner i dag, de hadde også dårlige dager og svingte. Men de kunne ha veldig gode dager med mye energi, det har ikke jeg. Men skal prøve å gå litt på dagsenteret nå, se om det hjelper å gjøre noe selv. Har jo omtrent sittet i ro siden jeg begynte på risperdal. De sa jeg burde innse at jeg har en sykdom jeg trenger medisiner for, og det har jo dere skrevet her inne og. Ble bare så opphengt i "the secret" og ville klare det, men får prøve å godta at jeg ikke blir kvitt denne sykdommen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april 2015 Forfatter Skrevet 13. april 2015 Hei! Stjernestøv, hvis du har autisme under din psykoseproblematikk, så kan medisiner virke atypisk på deg. Jeg vet jo ikke om du har det.... men jeg vet så mange feks forfatteren Gro Dahle som var svært syk, pga av medisiner for andre diagnoser, før hun bare fikk asperger, og alle andre diagnoser og medisinforsøk opphørte. Det er vist at medisiner ofte virker annerledes på oss med autisme. selv har jeg lite erfaring, paracet virker som det skal og også amfetamin det siste virker som på andre normale. Har ikke prøvd ssri og AP m.m. Prøvde i fortvilelse for noen år siden et stk risredal, ble da SYK. veldig dårlig!!! men det var vist ikke medisiner for meg sa min psykiater veldig oppgitt, hun hadde ikke skrevet ut, men fastlegen fordi jeg bad om det. Da kom jeg mer og mer på det forfatteren Gro Dahle og andre, feks Ambjørnsen har sagt stoff og medisiner gir dem andre effekter. Hvem vet, kanskje det er derfor jeg aldri finner den rette medisinen for meg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Hvem vet, kanskje det er derfor jeg aldri finner den rette medisinen for meg. ja kanksje. Det du kan gjøre er å lese deg opp på Gro dahle, Temple grandim og Donna Williams m.fl. Kjenner du at disse skriver ord som treffer mer enn andres, ja så er sannsynligheten stor for at du har autisme.. Vi med autisme er et litt eget folkeslag,:-) de smarteste av oss, tilpasser oss, sånn at vi fungerer med de mer vanlige, du vet NT:-) vi vet likevel hvem vi er, og at vi har autisme for alltid ja kanksje. Det du kan gjøre er å lese deg opp på Gro dahle, Temple grandim og Donna Williams m.fl. Kjenner du at disse skriver ord som treffer mer enn andres, ja så er sannsynligheten stor for at du har autisme.. Vi med autisme er et litt eget folkeslag,:-) de smarteste av oss, tilpasser oss, sånn at vi fungerer med de mer vanlige, du vet NT:-) vi vet likevel hvem vi er, og at vi har autisme for alltid 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april 2015 Forfatter Skrevet 13. april 2015 ja kanksje. Det du kan gjøre er å lese deg opp på Gro dahle, Temple grandim og Donna Williams m.fl. Kjenner du at disse skriver ord som treffer mer enn andres, ja så er sannsynligheten stor for at du har autisme.. Vi med autisme er et litt eget folkeslag,:-) de smarteste av oss, tilpasser oss, sånn at vi fungerer med de mer vanlige, du vet NT:-) vi vet likevel hvem vi er, og at vi har autisme for alltid ja kanksje. Det du kan gjøre er å lese deg opp på Gro dahle, Temple grandim og Donna Williams m.fl. Kjenner du at disse skriver ord som treffer mer enn andres, ja så er sannsynligheten stor for at du har autisme.. Vi med autisme er et litt eget folkeslag,:-) de smarteste av oss, tilpasser oss, sånn at vi fungerer med de mer vanlige, du vet NT:-) vi vet likevel hvem vi er, og at vi har autisme for alltid Jeg føler meg jo svært annerledes enn andre da, klarer visst ikke lese så mye for tiden. Så filmen om Temple Gradin da, det var litt ekstremt. Men hun var jo annerledes hun også og veldig klok, klok er jeg ikke. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Jeg føler meg jo svært annerledes enn andre da, klarer visst ikke lese så mye for tiden. Så filmen om Temple Gradin da, det var litt ekstremt. Men hun var jo annerledes hun også og veldig klok, klok er jeg ikke. Ok. Jeg har ikke sett filmen om henne, jeg liker ikke organisering av massedrap som hun jobber for. 0 Siter
slabbedask Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Ok. Jeg har ikke sett filmen om henne, jeg liker ikke organisering av massedrap som hun jobber for. Massedrap av dyr? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april 2015 Forfatter Skrevet 13. april 2015 Ok. Jeg har ikke sett filmen om henne, jeg liker ikke organisering av massedrap som hun jobber for. Ja det er massedrap, men de fikk nå dø på en verdig måte pga henne. Dø skulle de uansett, jeg har egentlig ikke lyst å spise dyr og mener det er feil å drepe dyr for å spise dem. Kan jo gå over til mer vegetar kost, min samboer lager mye god vegetar mat til seg selv. Jeg føler meg så rar for tiden og sover dårlig, er nok fordi jeg kuttet ut risperdal. Min egen feil, skal iallefall ta 2 mg igjen å se om det kommer seg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.