AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Prøver meg på å stille et konkret spørsmål her. All ære til en lege som tar seg tid til å svare på spørsmål fra publikum gratis! Har nettopp kommet meg på beina etter en depresjon, den tredje i rekken. Varigheten var på omlag fire måneder. Har lagt av meg skammen og gjort meg innforstått med at dette ikke kan fortsette, med den naturlige konsekvens at jeg skal oppsøke hjelp og utredning. Jeg vurderer å "bestille" en konkret utredning for bipolar lidelse. Depresjonsdelen er klar, oppturene er ikke det. Jeg har hatt perioder på 1-2 måneder med utømmelig energi, selvsikkerhet, seksuell løssluppenhet, litt sinne og aggresjon, vanvittige treningsmengder, søvnløshet og godt humør. Har aldri brukt en krone jeg ikke har hatt dekning for, gjort regelrett farlige ting etter tatt avgjørelser som har virkelig har straffet seg. Jeg har ikke vært i nærheten av funksjonsnedsatt. Betyr det at jeg ikke har opplevd negative konsekvenser i disse periodene at jeg ikke trenger å bekymre meg for bipolar lidelse? Forrige runde var for tre år siden, og det peker kanskje i retning av at det er depresjonene som er problemet ene og alene her? Det er jo en god stund siden. Flere av episodene skjedde i tillegg under studiene, og da er det jo vanlig å ta litt av. Samtidig stusser jeg over at selve episodene var så avgrensede i tid og så ulikt meg. Det er ikke lett til å bli klok på dette, men regner med at fagfolkene kan gi meg svaret. Ventetiden kan jeg leve med. Anonymous poster hash: a1f79...b93 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Du beskriver en helt typisk hypoman episode. Med tillegg av dine depresjoner kan en sikkert si at du har en bipolar lidelse type 2 - BP2. Førstevalg i behandlingen av dette er Lamictal. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Du beskriver en helt typisk hypoman episode. Med tillegg av dine depresjoner kan en sikkert si at du har en bipolar lidelse type 2 - BP2. Førstevalg i behandlingen av dette er Lamictal. Det er såpass. Selv om jeg ikke har gjort noe galt eller påført meg selv negative konsekvenser? Jeg trodde også at pengesløsing var selve lakmustesten på BP. Jeg har veldig god kontroll på egen økonomi. Hvis jeg har bipolar lidelse må jeg ha en veldig mild variant. Skal uansett ta med meg svaret ditt til fastlegen. Anonymous poster hash: f7298...f3b 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 http://www.askdoctork.com/what-is-hypomania-201203141458 "Samtidig stusser jeg over at selve episodene var så avgrensede i tid og så ulikt meg". Det beste spørsmålet en kan stille er dette: "Har du noen gang vært så aktiv, giret eller oppstemt i en periode på minst 4 dager at du selv eller andre har ment at du ikke helt "var deg selv?" Nedsatt søvbehov er også typisk/diagnostisk. Du skriver søvnløs. Hvis dette også betyr nedsatt søvnbehov (du følte deg uthvilt og klar til nye dyster), er diagnosen sikker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 http://www.askdoctork.com/what-is-hypomania-201203141458 "Samtidig stusser jeg over at selve episodene var så avgrensede i tid og så ulikt meg". Det beste spørsmålet en kan stille er dette: "Har du noen gang vært så aktiv, giret eller oppstemt i en periode på minst 4 dager at du selv eller andre har ment at du ikke helt "var deg selv?" Nedsatt søvbehov er også typisk/diagnostisk. Du skriver søvnløs. Hvis dette også betyr nedsatt søvnbehov (du følte deg uthvilt og klar til nye dyster), er diagnosen sikker. Det er jo noe å stusse over til tross for at det ikke har fått noen negative konsekvenser (enda). Svaret på ditt spørsmål blir jo ja. Med søvnløs mener jeg at jeg gikk uten søvn i 1,5-2 døgn. Heller ikke da var jeg spesielt trøtt eller fysisk sliten. Trente mye og jobbet mye overtid. Tenkte at jeg ville kollapse i sengen på kvelden, men kropp og hode gikk på full guffe. Det var umulig å få ro i legemet og lå bare og vred meg i sengen. Våken i halvannet døgn, så kunne jeg sove i 5-6 timer. Maks 6. Har hatt søvnvansker siden jeg gikk på barneskolen og dette er desidert verst på sommeren. Anonymous poster hash: f7298...f3b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Jeg har diagnosen Bipolar 2. Jeg har også alltid hatt god økonomisk kontroll. Ut fra det du skriver virker dine oppturer å være ganske mye mer markerte enn mine, og min diagnose regnes som sikker. Anonymous poster hash: 30a7d...961 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Jeg har diagnosen Bipolar 2. Jeg har også alltid hatt god økonomisk kontroll. Ut fra det du skriver virker dine oppturer å være ganske mye mer markerte enn mine, og min diagnose regnes som sikker. Anonymous poster hash: 30a7d...961 Hva er det du foretar deg på oppturene som gjør at diagnosen regnes som sikker? Og hvor ofte kommer de? Hvis det er lov til å spørre om det vel og merke. Anonymous poster hash: f7298...f3b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Jeg har noe mer energi enn vanlig og noe mindre behov for søvn (våkner tidlig). Kan snakke litt mer, være mer oppstemt og ha noe mer selvtillit. Ellers er det depresjonene som plager meg mest. Har vært utredet hos både psykolog og psykiater som ikke er i tvil. Ellers er økonomien i orden og jeg har aldri gjort noe jeg kan angre veldig på. Har vært i full jobb under hypomaniene, men sykemeldt ved noen av depresjonene. Jeg har sjelden hypomane episoder, det kan gå år mellom dem. Ofte merkes de bare av meg selv og de aller nærmeste. Jeg tror mange tror at de ikke kan være bipolare fordi de sammenligner symptomene sine med Bipolar 1, men hypomane episoer kan være mye mildere. Anonymous poster hash: 30a7d...961 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 Skrevet 13. april 2015 Jeg har noe mer energi enn vanlig og noe mindre behov for søvn (våkner tidlig). Kan snakke litt mer, være mer oppstemt og ha noe mer selvtillit. Ellers er det depresjonene som plager meg mest. Har vært utredet hos både psykolog og psykiater som ikke er i tvil. Ellers er økonomien i orden og jeg har aldri gjort noe jeg kan angre veldig på. Har vært i full jobb under hypomaniene, men sykemeldt ved noen av depresjonene. Jeg har sjelden hypomane episoder, det kan gå år mellom dem. Ofte merkes de bare av meg selv og de aller nærmeste. Jeg tror mange tror at de ikke kan være bipolare fordi de sammenligner symptomene sine med Bipolar 1, men hypomane episoer kan være mye mildere. Anonymous poster hash: 30a7d...961 Tusen hjertelig takk for svaret! En kunne kanskje tenkt at oppturene dine kunne plasseres innenfor normalvariasjonen ettersom de ikke er sykelige? Hvis det er dette som skal til for å få diagnosen får jeg den garantert selv. Måtte de innhente opplysninger fra familie og venner i ditt tilfelle? Anonymous poster hash: f7298...f3b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.