Gå til innhold

Nedtrapping/seponering av Rivotril, NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har holdt til på forumet i over ti år og setter stor pris på at det forsatt finnes og ikke minst at du NHD er forsatt med! :)

Medisiner: 

Cipramil(20mg)
Lamictal(200mg x2)
Nobligan(100mg x2)
Rivotril(12mg)

Diagnose(blanding): PTSD, depresjon, panikklidelse & GAD

Begynte å bruke Rivotril ved behov 0,5mg i 2004, deretter har det eskalert og endt opp med døgndose på 12mg(8mg morgen, 2mg kveld). Mistet kontrollen for to måneder siden. Har blitt enig med legen om å trappe ned og seponere da jeg har brukt Rivotril i 11 år. Har klart å gå ned til 2mg x2,

Startet med å trappe ned med en mg i uken for ca fire uker siden. Da lå jeg på 4mg mer.

Med dette har jeg kjent kraftige bivirkninger. Fått voldsomme paranoide vragforestillinger til tider som er så pass absurde(at noen vil drepe meg osv), men jeg er klar over at det er nedtrappingen og gjort ting når jeg som jeg ikke kan huske(f.eks satte på kaffetrakter mens jeg trodde at jeg bare hadde sitti i stolen ute), økt angst, små panikkanfall,(ikke uforventet), skjelving, stamming(klump i halsen), svetting. 

Tenkte at dette var levelig for å komme raskt ned på et lavere nivå og deretter ta det roligere. 

Dessverre, så var ikke legen enig i min oppfattelse at nedtrappingen gav disse bivirkningene(noe jeg nevnte to ganger) og mente at jeg skulle forsette med 1mg nedtrapping ukentlig. Noe jeg mener er mye og for fort.

Til hans forsvar hadde en eller annen nevrolog sagt at det var bare å kjøre på med nedtrapping og at det var kun bivirkninger ved seponering. Fikk heller ingen svar på spørsmålet: "Hva hvis jeg har det for ille en dag?".

Dette har rystet meg veldig og har slitt i hele dag. Er veldig fornøyd med fastlegen min og har hatt han i flere år, men jeg syns at det var merkelig oppførsel samtidig det han sier ikke  samsvarer med fakta. At man skal tilrettelegge nedtrapping og at den skal være langsom.

Jeg har ikke funnet noen direkte data på nedtrapping når det gjelder Rivotril.

Er livredd for å bli psykotisk(har aldri vært, bare grensepsykotisk) og epileptisk anfall(har ikke epilepsi) grunnet det jeg mener er brå nedtrapping. Ikke minst at ubehaget vil bli for sterkt.

Spørsmål:

1. Er ikke 1mg hver uke for mye(mtp fare for epileptiske anfall, spesielt iht. kombinasjon med Nobligan)?
2. Hva kan jeg bruke for å dempe ubehaget? Vet at Truxal, Seroquel etc, kan være smart. Har erfaring med begge. Hva med betablokkere?
3. Hva er din anbefaling mtp nedtrapping når det gjelder min dose eller rivotril generelt?

Ble en lang skriv, håper du kan ta deg tid til å lese dette, på forhånd takk! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du startet fra et skyhøy forbruk (misbruk?). Da er det riktig å ta mye i starten. Når en kommer ned på et klart lavere forbruk, må en senke hastigheten i nedtrappingen.

Når du går ned fra 12 til 11 mg, reduserer du med 8%. Når du går ned fra 4 til 3 mg, reduserer du med 25%.

Fra nå av bør hastigheten ikke overstige 1 mg per måned.

1. 1 mg per uke er for mye. Om du får tabl på 0,5 mg, kan du ta ned 0,5 mg hver 2-3. uke.

2. Jeg anbefaler Seroquel.

3. Min anbefaling er som nevt over (fra dagens dose på 4 mg) å ta bort 0,5 mg hver 2.-3. uke. Tiden er snart inne for å skifte til Sobril. Omregningsfaktoren er 40. Når du er kommet ned på Rivotril 2 mg, kan du gå over til Sobril 80 mg.

Fra der kan du ta bort 10 mg per uke til du er på døgndose 30 mg. Dette kan du bruke i et år. Deretter tar dere en vurdering av om du skal forbli på denne dosen eller fortsette nedtrappingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...