Gå til innhold

Tilfeldige lover / dyssosial pf

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mener du det, at du er sterkt imot homofilt partnerskap?

Legg merke til at jeg skrev "homofilt samliv", ikke "partnerskap" (homofilt samliv mellom menn var som kjent straffbart i Norge frem til 1972).

Anonymous poster hash: 80d68...161

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

20

• Nils Håvard Dahl, psykiater

9

• ISW

5

• Nicklusheletida

3

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde blitt et kaotisk samfunn.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde blitt et kaotisk samfunn.

Nei. Ikke hvis man tok ansvar for egne handlinger, utelukker all bruk av tvang og samtidig ikke lar det man gjør gå utover andre. At man ikke skal få lov til å spille poker mot penger i egen stue, ha mer enn to dildoer i eget soverom eller at voksene myndige personer ikke frivillig skal kunne avtale kjøp/salg av sex finner jeg helt absurd.

AnonymBruker
Skrevet

Og fordi man mener dette skal man altså diagnostiseres med dyssosial pf. Det finnes tydeligvis ingen grenser for psykiatriens behov for å sykeliggjøre folk!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Og fordi man mener dette skal man altså diagnostiseres med dyssosial pf. Det finnes tydeligvis ingen grenser for psykiatriens behov for å sykeliggjøre folk!

Jeg har ikke diagnostisert deg med dyssosial pf. Jeg skrev at det var dyssosiale trekk. Husk også at det var du som startet tråden og spurte om dette. Når en spør, bør en tåle å få svar.

Skrevet

Mener du det, at du er sterkt imot homofilt partnerskap?

Synes at du politisk og angående andre saker (ref Twitter) har mange fornuftige syn, men her ble jeg ganske i tvil. Trodde de fleste la fra seg dette synet en gang i forrige århundre.

Sterkt er vel å ta i for mye. Hva folk gjør i det private innenfor husets fire vegger, engasjerer meg lite.

Jeg reagerer vel mer på den enorme bevegelsen som vil sidestille dette med normale, heterofile forhold.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Jeg hadde håpet du trollet om dette NHD, men det virker som du mener det du skriver. Jeg er overrasket og skuffet over at en fagperson ikke har kommet lenger. Å karakterisere homofile forhold som unormale er en holdning fra et annet århundre... De fleste medisinere nå har fått med seg at homofili og homofile forhold mellom individer forekommer hos flere dyrearter og på tvers av alle geografiske og kulturelle skiller, og er akkurat like normalt og naturlig som heterofile forhold. 

Jeg håper bare du er profesjonell nok til at ikke denne holdningen skinner gjennom til dine homofile pasienter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde håpet du trollet om dette NHD, men det virker som du mener det du skriver. Jeg er overrasket og skuffet over at en fagperson ikke har kommet lenger. Å karakterisere homofile forhold som unormale er en holdning fra et annet århundre... De fleste medisinere nå har fått med seg at homofili og homofile forhold mellom individer forekommer hos flere dyrearter og på tvers av alle geografiske og kulturelle skiller, og er akkurat like normalt og naturlig som heterofile forhold. 

Jeg håper bare du er profesjonell nok til at ikke denne holdningen skinner gjennom til dine homofile pasienter.

Det er mye blant dyrearter som ikke blir akseptert av mennesker. Studer hvordan dyrene oppdrar avkommet sitt.

Det er nok også mange i dette århundre som fremdeles ikke ser homofili som rett, uten at vi dømmer de som lever slik. Dette gjelder flere ting i sammfunnet. Vi trenger ikke å være enig i alt selv om loven aksepterer det.

Anonymous poster hash: e0041...47e

Skrevet

Jeg reagerer på at i debatten om dette tema bruker den ene siden argumenter som "ikke kommet lenger" ,"fra forrige århundre" osv som om dette var faktabasert kunnskap på linje med om jorden er rund eller flat.

Å argumentere med at det forekommer hos dyr er lite relevant. Om jeg ville falle ned på det nivået, kunne jeg sagt at kreft også forekommer hos dyr. Det må dog ikke oppfattes som at jeg sammenligner homofili og kreft :-)

Men ja, jeg oppfatter homofili som et avvik fra det normale. Og jeg mener at homofile er like verdifulle mennesker som heterofile, og jeg behandler dem med samme respekt. Det gjør jeg også med de som er rødgrønn fargesvake.

AnonymBruker
Skrevet

Men ja, jeg oppfatter homofili som et avvik fra det normale. Og jeg mener at homofile er like verdifulle mennesker som heterofile, og jeg behandler dem med samme respekt. Det gjør jeg også med de som er rødgrønn fargesvake.

Kanskje homofili bør tas med i ICD-11 når den kommer? Husker jeg leste læreboken til Ulrik Malt i psykiatri hvor homofili omtales som sykdom og psykiatrisk diagnose som "har vist seg motstandsdyktig mot en rekke behandlingsformer". I dag er det absurd lesning, på den tiden var det seriøst ment.

Jeg vil anta at betegnelser som "avvik fra det normale" fra profilerte leger er noe som kan få unge gutter til å forbli i skapet, dynget ned av skamfølelse og personlig devaluering. Med depresjoner osv. som konsekvens. 

Anonymous poster hash: 5b704...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Å argumentere med at det forekommer hos dyr er lite relevant. 

Er det? Homofili forekommer blant dyr som folk sier, men vi mennesker er de eneste som dreper hverandre for det.

En kan snakke om avvik fra det normale. La oss ta en titt på stokk reaksjonære religiøse bevegelser som har egne organisasjoner og lobbygrupper som "jobber mot styggedommen homofili". For meg grenser det til en PF å bruke livet sitt på å motarbeide, hate og forsure livet til noen som ikke vil en selv noe vondt her i livet.

Anonymous poster hash: 5b704...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke diagnostisert deg med dyssosial pf. Jeg skrev at det var dyssosiale trekk. Husk også at det var du som startet tråden og spurte om dette. Når en spør, bør en tåle å få svar.

Nei, det var ikke jeg som startet tråden...

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje homofili bør tas med i ICD-11 når den kommer? Husker jeg leste læreboken til Ulrik Malt i psykiatri hvor homofili omtales som sykdom og psykiatrisk diagnose som "har vist seg motstandsdyktig mot en rekke behandlingsformer". I dag er det absurd lesning, på den tiden var det seriøst ment. Jeg vil anta at betegnelser som "avvik fra det normale" fra profilerte leger er noe som kan få unge gutter til å forbli i skapet, dynget ned av skamfølelse og personlig devaluering. Med depresjoner osv. som konsekvens.  Anonymous poster hash: 5b704...4a6

Det er skremmene at en profilert psykiater kan få seg til å skrive slikt i 2015. Kanskje på tide å pensjonere seg?

AnonymBruker
Skrevet

Sterkt er vel å ta i for mye. Hva folk gjør i det private innenfor husets fire vegger, engasjerer meg lite.

Jeg reagerer vel mer på den enorme bevegelsen som vil sidestille dette med normale, heterofile forhold.

Siden det er unormalt, kanskje rett og slett sykelig, bør det vel behandles?

Skrevet

Jeg reagerer på at i debatten om dette tema bruker den ene siden argumenter som "ikke kommet lenger" ,"fra forrige århundre" osv som om dette var faktabasert kunnskap på linje med om jorden er rund eller flat.

Å argumentere med at det forekommer hos dyr er lite relevant. Om jeg ville falle ned på det nivået, kunne jeg sagt at kreft også forekommer hos dyr. Det må dog ikke oppfattes som at jeg sammenligner homofili og kreft :-)

Personlig ser jeg vel på homofili som en normalvariant. Om det skal kunne kalles 100% normalt kan selvfølgelig diskuteres, ettersom hvis alle var homofile så ville neppe mennesket overlevd særlig lenge. Men så tenker jeg også at med befolkningsveksten vi faktisk har på jorda i dag og fraværet av bærekraftighet i den, så er det kanskje greit at en viss prosent av befolkningen har en manglende evne/vilje til forplantning.

Det jeg reagerer på, er "utagering" av ting som skal skje innenfor husets fire vegger. Være seg religion, legning, m.m. Jeg synes en persons legning eller religion er komplett irrelevant. Vi trenger ikke at kristne eller muslimer gjør et enormt nummer ut av sin tro, og vi trenger heller ikke at homofile (eller heterofile) åpenbart går inn for å provosere med sin legning.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Personlig ser jeg vel på homofili som en normalvariant. Om det skal kunne kalles 100% normalt kan selvfølgelig diskuteres, ettersom hvis alle var homofile så ville neppe mennesket overlevd særlig lenge.

Hva er egentlig "normalt"? Det er "unormalt" å ha rødt hår og fregner. Det er "unormalt" å være kortvokst/dverg. Det er "unormalt" å trives best alene. Det er "unormalt" å ikke få egne barn.

Jeg syntes det er skremmende at enkelte i 2015 åpenbart ønsker seg tilbake til tiden da homofilt samliv var straffbart og homofili ble regnet som en psykdom.

vi trenger heller ikke at homofile (eller heterofile) åpenbart går inn for å provosere med sin legning.

Er det vanlig?
Skrevet

Siden det er unormalt, kanskje rett og slett sykelig, bør det vel behandles?

Siden det ikke fører til subjektivt ubehag eller nedsatt funksjon, er det ikke en sykdom, og det skal derfor heller ikke behandles. Slik sett kan det igjen sammenlignes med rødgrønn fargesvakhet.

De homofile kan ikke få barn med sin partner, de rødgrønn fargesvake kan ikke bli los. Begge grupper kan leve fint med det :-)

Skrevet

Det er skremmene at en profilert psykiater kan få seg til å skrive slikt i 2015. Kanskje på tide å pensjonere seg?

Så lenge jeg er en god psykiater og i min beste alder, er pensjonering uaktuelt :-)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jeg er en god psykiater og i min beste alder, er pensjonering uaktuelt :-)

Er ikke du opptatt av at en skal holde seg til temaet i tråden?

Anonymous poster hash: cf276...e20

Skrevet

Er ikke du opptatt av at en skal holde seg til temaet i tråden?

Anonymous poster hash: cf276...e20

Jo, men det var ikke jeg som sporet av :-)

Men vi kan gjerne ta dette i en annen tråd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...