Gå til innhold

Å finne ord i behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man begynner å snakke om noe som man generelt aldri har snakket om, og man ikke klarer forklare helt hva det som gjør dette så vanskelig, er man da en dårlig pasient. Jeg klarte ikke finne ordene. Jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre i denne situasjonen. 

Skrevet

Hvis man begynner å snakke om noe som man generelt aldri har snakket om, og man ikke klarer forklare helt hva det som gjør dette så vanskelig, er man da en dårlig pasient. Jeg klarte ikke finne ordene. Jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre i denne situasjonen. 

Nei, du er ikke en dårlig pasient fordi om du mangler ord. Det vesentlige er at du stadig prøver, etter hvert vil du utvikle et språk også for følelsene dine.

Skrevet

Men når jeg ikke klarer å forklare hvorfor en type situasjoner er veldig ubehagelig, og vanskelig? Jeg klarer ikke forklare mine følelser i de situasjonene, jeg klarer ikke forklare hva jeg er redd for at skal hende eller konkret hvorfor det er vanskelig. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare, jeg er ikke vant til å finne ord på slike ting. Jeg kan de vanlige og konkrete følelsene, men dette vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å snakke om.

Skrevet

Men når jeg ikke klarer å forklare hvorfor en type situasjoner er veldig ubehagelig, og vanskelig? Jeg klarer ikke forklare mine følelser i de situasjonene, jeg klarer ikke forklare hva jeg er redd for at skal hende eller konkret hvorfor det er vanskelig. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare, jeg er ikke vant til å finne ord på slike ting. Jeg kan de vanlige og konkrete følelsene, men dette vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å snakke om.

Hei!

Det skjønner jeg godt.

Kan du ikke prøve skrive, da får du mer mulighet til å tenke gjennom ?

Si du setter pris på tankene samtalene får frem, men det er vanskelig...spør om du kan gi svar på Mail .

Forøvrig vil jeg anbefale deg se trygdekontoret fra går...:-)

Du har noe å lære av det:-)

Skrevet

Ja, jeg kan prøve å skrive, men jeg synes fremdeles også da at det er vanskelig å finne ord. Men da kan jeg i alle fall bruke litt mer tid å tenke. 

Hehe, det var da en interessant anbefaling :) Da ser jeg det i morgen kveld :)

Skrevet

Ja, jeg kan prøve å skrive, men jeg synes fremdeles også da at det er vanskelig å finne ord. Men da kan jeg i alle fall bruke litt mer tid å tenke. 

Hehe, det var da en interessant anbefaling :) Da ser jeg det i morgen kveld :)

Uff håpet du kunne se den nå :-)

Godt du ser den imorgen:-)

Hvis du lurer på hvorfor jeg ville du skulle se den, prøv først selv å tenke det ut.

Veldig mange på dol trenger egentlig se gårsdagens trygdekontor:-D

Klem

Skrevet

Hvis du googler ordet alexitymi, så vil du kanskje kjenne deg litt igjen.

Skrevet

Uff håpet du kunne se den nå :-)

Godt du ser den imorgen:-)

Hvis du lurer på hvorfor jeg ville du skulle se den, prøv først selv å tenke det ut.

Veldig mange på dol trenger egentlig se gårsdagens trygdekontor:-D

Klem

Har et par ting jeg må gjøre nå i kveld, men nå bygger du virkelig opp min interesse her, så gleder meg til å se den i morgen :) Jeg skal sende svare deg igjen når jeg har sett den :)

Skrevet

Hvis du googler ordet alexitymi, så vil du kanskje kjenne deg litt igjen.

Kjenner meg litt igjen i noe, men noe kjenner jeg meg ikke igjen i. Synes du jeg burde lese meg opp på hvordan jeg kan arbeide med det konkret hvis det finnes noe slikt. Er det noe jeg burde fokusere på slik synes du? Vet ikke om det finnes gode teknikker for det.

Skrevet

Har et par ting jeg må gjøre nå i kveld, men nå bygger du virkelig opp min interesse her, så gleder meg til å se den i morgen :) Jeg skal sende svare deg igjen når jeg har sett den :)

Ok:-)

Sov godt:-) gleder meg:)

Skrevet

Kjenner meg litt igjen i noe, men noe kjenner jeg meg ikke igjen i. Synes du jeg burde lese meg opp på hvordan jeg kan arbeide med det konkret hvis det finnes noe slikt. Er det noe jeg burde fokusere på slik synes du? Vet ikke om det finnes gode teknikker for det.

Dette er noe du skal jobbe med sammen med din terapeut. Det viktige akkurat nå er at du erkjenner at det er vanskelig for deg å sette ord på det du føler. Du skal i terapi ta utgangspunkt i akkurat der du er og sammen med din terapeut finne gode arbeidsmåter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er dette som er psykoterapi. Prøve å sette ord på det som er vanskelig. Føle at en ikke helt finner den rette beskrivelsen. Tenke på det hjemme. Prøve igjen neste time. Komme litt lengre. Gjenta den samme prosessen gang etter gang til det til slutt er klart.

Ja, du arbeider riktig i terapien :-) De riktige ordene vil komme så lenge du fortsetter å prøve :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Nå ble jeg lettet. Jeg tenkte etter timen at det var nødvendig at jeg klarte å uttrykke meg klart og presist med en gang for at jeg skulle gjøre en akseptabel jobb som pasient, men nå er jeg litt beroliget. Fikk litt inntrykk av at det var forventet, men det kan også være jeg misforstod. Skal tenke på det til neste gang da i alle fall!  Jeg vil ikke gjøre en dårlig jobb her også.

Skrevet

Ok:-)

Sov godt:-) gleder meg:)

Hm, interessant program synes jeg! Jeg har hørt en forelesning med Erling Havnå før, og jeg synes han har noen gode poeng når det gjelder kriminalomsorgen i Norge, selv om jeg synes han drar det veldig langt.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du anbefalte det til meg, og hvorfor du tenkte at mange hadde hatt nytte av å se det. Jeg festet meg litt ved dette å angre på ting, og at selv når man har gjort noe som i veldig stor grad påvirker andre negativt, så er det kanskje ikke lurt å dvele for lenge ved det og bruke all tiden på å angre. Var det derfor du mente det var nyttig?

Skrevet

Hm, interessant program synes jeg! Jeg har hørt en forelesning med Erling Havnå før, og jeg synes han har noen gode poeng når det gjelder kriminalomsorgen i Norge, selv om jeg synes han drar det veldig langt.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du anbefalte det til meg, og hvorfor du tenkte at mange hadde hatt nytte av å se det. Jeg festet meg litt ved dette å angre på ting, og at selv når man har gjort noe som i veldig stor grad påvirker andre negativt, så er det kanskje ikke lurt å dvele for lenge ved det og bruke all tiden på å angre. Var det derfor du mente det var nyttig?

:-)

Tja hvorfor jeg anbefalte deg programmet.......:-)

Fordi det handlet om kriminalitet:-)

Neida!:-)

Akkurat av den grunn du tenkte!

Har man gjort så mye galt at man havner i fengsell, da er det som regel mer enn det vi andre stever med:-)

Kan de se frem, legge bak seg de lovbrudd og krenkelser de har begått mot andre, og ikke dvele ved det resten av livet, så har vi noe å lære av det.

De har sont sin straff, og jeg syns vi alle har mye å lære av det han sa, den nokasraneren, at han kan ikke bruke all energien sin videre på å angre, tenke tilbake osv... Han må se frem, det er absolutt det rette. Selv om han så klart kunne plaget seg selv med det resten av livet , det at dette ranet også tok livet av et menneske....men livet må likevel gå videre.

Jeg tror alle mennesker kan kjenne på konkret sorg, både over valg man gjorde, ting man ikke gjorde eller gjorde feil osv...

Når det blir sykelig er når dette begrenser en i så stor grad at man blir ulykkelig, nedstemt, deprimert, selvdestruktiv osv...

Jeg er glad for at du går i terapi nå:-) det er et godt valg!

Skrevet

Det var kloke ord det! 

Jeg håper at jeg kan lære måter å klare å slutte å angre så mye, ha så mye dårlig samvittighet. 

Jeg håper det er et godt valg. Hun virker snill, men bestemt hun psykiateren så håper jeg klarer nyttiggjøre meg noe av det.

Skrevet (endret)

Det var kloke ord det!

Jeg håper at jeg kan lære måter å klare å slutte å angre så mye, ha så mye dårlig samvittighet.

Jeg håper det er et godt valg. Hun virker snill, men bestemt hun psykiateren så håper jeg klarer nyttiggjøre meg noe av det.

Jeg tror du klarer dette.

Og snill og bestemt, er et godt utgangspunkt. Fordi det viser tydelighet og også motstand, i kombinasjon med snill:-) blir det bra!

Hvor fant du denne psykiater?:-) offentlig , privat?:-)

Endret av Madelenemie
Skrevet

Jeg tror du klarer dette.

Og snill og bestemt, er et godt utgangspunkt. Fordi det viser tydelighet og også motstand, i kombinasjon med snill:-) blir det bra!

Hvor fant du denne psykiater?:-) offentlig , privat?:-)

Ja, jeg håper det :) Det er det inntrykket jeg har fått, håper det stemmer! Hun viser i alle fall motstand på det jeg sier, tar ikke alle tankene mine for god fisk. 

Hun er offentlig, jeg ble henvist til henne. Takket være dere og noen andre snille folk her jeg bor, får jeg nå snakke med en psykiater, så er takknemlig. 

Skrevet

Ja, jeg håper det :) Det er det inntrykket jeg har fått, håper det stemmer! Hun viser i alle fall motstand på det jeg sier, tar ikke alle tankene mine for god fisk. 

Hun er offentlig, jeg ble henvist til henne. Takket være dere og noen andre snille folk her jeg bor, får jeg nå snakke med en psykiater, så er takknemlig.

Så bra:-)

Jeg holder en knapp på psykiatere:-)

Jeg ble jo frisk jeg selv om jeg er skikkelig handikapped medfødt:-D

Min psykiater rydder for tiden :-) og sendte meg Mail, men nå er hun ok, hun hadde omsorg og kjente ansvar for meg selv om hun er pensjonist og ikke får lov å jobbe lenger. Jeg vet at dette solide ansvaret, er noe av det som ga oss så god kjemi, det at hun var hardtarbeidende,ingen småløgner og unnasluntrer, ikke en type som tar lett på sannhet og løgn .

Hun er tysk, nettopp det ble befriende enkelt og praktisk for meg.

De håndhilser og slurver ikke med det og tar ikke lett eller løst på tider.

Tyskere er hardtarbeidende og mye mer en kultur av mennesker jeg kjenner jeg identifiserer meg med, mer en slurvet og sløvheten med nordmenn.

Skrevet

Så bra:-)

Jeg holder en knapp på psykiatere:-)

Jeg ble jo frisk jeg selv om jeg er skikkelig handikapped medfødt:-D

Min psykiater rydder for tiden :-) og sendte meg Mail, men nå er hun ok, hun hadde omsorg og kjente ansvar for meg selv om hun er pensjonist og ikke får lov å jobbe lenger. Jeg vet at dette solide ansvaret, er noe av det som ga oss så god kjemi, det at hun var hardtarbeidende,ingen småløgner og unnasluntrer, ikke en type som tar lett på sannhet og løgn .

Hun er tysk, nettopp det ble befriende enkelt og praktisk for meg.

De håndhilser og slurver ikke med det og tar ikke lett eller løst på tider.

Tyskere er hardtarbeidende og mye mer en kultur av mennesker jeg kjenner jeg identifiserer meg med, mer en slurvet og sløvheten med nordmenn

Så bra, jeg er glad for at hun sendte deg mail, og at du har fått så god hjelp av henne.

Jeg har jo nettopp møtt min psykiater, så jeg kan jo ikke si med sikkerhet hvordan det vil være, men hun virker ganske bestemt. Jeg har snakket litt med noen leger i det siste som har vært veldig snille og dullet litt med meg synes jeg. Jeg synes de er kjempeflinke mennesker, men jeg har jo lyst til å lære måter å gjøre noe med problemene. Jeg vil lære meg teknikker, lære å forandre meg, ikke høre hvordan alt er forståelig og ok. 

Psykiateren sa også til meg den første gangen jeg møtte henne at det var viktig at jeg fortalte henne sannheten. Det var bl.a. derfor jeg startet denne tråden fordi det er ikke alle spørsmål jeg klarer svare på, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare. Vil ikke skuffe henne, og dermed spurte jeg her, hva jeg skulle gjøre når jeg ikke finner noen ord.

Men jeg er glad jeg ble beroliget av deg, frosken og Nils Håvard Dahl; at det ikke er forventet at jeg skal finne alle ordene med en gang, men at det kan ta litt tid, og at det er noe av det jeg skal øve på med henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...