Gå til innhold

Å finne ord i behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så bra, jeg er glad for at hun sendte deg mail, og at du har fått så god hjelp av henne.

Jeg har jo nettopp møtt min psykiater, så jeg kan jo ikke si med sikkerhet hvordan det vil være, men hun virker ganske bestemt. Jeg har snakket litt med noen leger i det siste som har vært veldig snille og dullet litt med meg synes jeg. Jeg synes de er kjempeflinke mennesker, men jeg har jo lyst til å lære måter å gjøre noe med problemene. Jeg vil lære meg teknikker, lære å forandre meg, ikke høre hvordan alt er forståelig og ok.

Psykiateren sa også til meg den første gangen jeg møtte henne at det var viktig at jeg fortalte henne sannheten. Det var bl.a. derfor jeg startet denne tråden fordi det er ikke alle spørsmål jeg klarer svare på, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare. Vil ikke skuffe henne, og dermed spurte jeg her, hva jeg skulle gjøre når jeg ikke finner noen ord.

Men jeg er glad jeg ble beroliget av deg, frosken og Nils Håvard Dahl; at det ikke er forventet at jeg skal finne alle ordene med en gang, men at det kan ta litt tid, og at det er noe av det jeg skal øve på med henne.

ok,

men tror du det vil være lettere for deg å skrive?

for meg er det lettere å skrive, jeg kan ha tidvise problemer med å snakke.( henger sammen med slitenhet)

er jeg uthvilt går det greit, men er jeg litt sliten, stokker jeg ordene og setningene blir vanskelige for andre å forstå.

jeg må da starte på nytt flere ganger. en dag nå, måtte jeg hjelpe min nabo med noe, jeg hadde vansker med å snakke og forstod hun ikke forstod hva jeg sa :-(, jeg begynte på nytt mange ganger, og til slutt forstod hun jo.

på vei hjem forklarte jeg hvorfor jeg hadde vansker med å snakke i dag, hun vet jeg har autisme, så hun sa hun nå forstod. hun merket det altså, og jeg hørte det jo selv...ble lettet over at jeg greide forklare hvorfor jeg akkurat denne dagen hadde en annerledes gramatikk. jeg må kjøre hageavfall og har mye jeg må ordne i nærmiljøet fordi flere naboer er eldre og ensomme.

Endret av Madelenemie
Skrevet

ok,

men tror du det vil være lettere for deg å skrive?

for meg er det lettere å skrive, jeg kan ha tidvise problemer med å snakke.( henger sammen med slitenhet)

er jeg uthvilt går det greit, men er jeg litt sliten, stokker jeg ordene og setningene blir vanskelige for andre å forstå.

jeg må da starte på nytt flere ganger. en dag nå, måtte jeg hjelpe min nabo med noe, jeg hadde vansker med å snakke og forstod hun ikke forstod hva jeg sa :-(, jeg begynte på nytt mange ganger, og til slutt forstod hun jo.

på vei hjem forklarte jeg hvorfor jeg hadde vansker med å snakke i dag, hun vet jeg har autisme, så hun sa hun nå forstod. hun merket det altså, og jeg hørte det jo selv...ble lettet over at jeg greide forklare hvorfor jeg akkurat denne dagen hadde en annerledes gramatikk. jeg må kjøre hageavfall og har mye jeg må ordne i nærmiljøet fordi flere naboer er eldre og ensomme.

Jeg tror noen ting er lettere å skrive, det er ikke alt som er så lett å forklare muntlig, men jeg kan kanskje klare det når jeg skriver og kan tenke mye mer på det. Andre ting vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare, jeg vet ikke om det jeg har ord som kan forklare hvorfor jeg synes noe er vanskelig. Men kanskje det blir bedre med tiden? Jeg vet ikke.

Når det er ting som jeg aldri har sagt høyt eller prøvd å forklare til andre blir det vanskelig, jeg roter også veldig med språket da, slik at det blir uforståelig for andre tror jeg.

Jeg er glad du klarte å forklare naboen din hvorfor det var vanskelig for deg akkurat da. Jeg tror vi har litt forskjellige problemer når det gjelder det å snakke med andre, men likevel er begge deler ting som kan ha samme løsning :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...