Gå til innhold

Hva ligger egentlig i, det å ta til etterretning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det ligger noen beklagelse i det å ta noe til etterretning.

At man "tar noe til etterretning" betyr etter min oppfatning at man hører hva som sies, og man skal innrette seg etter det, men man er ikke helt er helt enig i det som ble sagt (og det presiserer man ved å si det nettopp på den måten).

Endret av Xtra
AnonymBruker

"jeg har oppfattet hva du sier"

Personlig bruker jeg det ordet når jeg viser at jeg egentlig er uenig / ikke bryr meg men jeg tror ikke normale mennesker gjør som meg da. De fleste mener nok som de to over meg sier

Det er også et lite problem med å overanalysere ord at ofte så kan ting tolkes på mange måter og en må nesten se mer på helheten for å se hva som egentlig ble sagt og noen ganger er det umulig å vite sikkert. Sikkert lurt å tolke i beste mening ihvertfall hvis det er en lege som har sagt det :D

Anonymous poster hash: 583d5...000

Annonse

Slik Språkrådet forklarer det, så betyr det altså ikke at en skal rette seg etter det som er sagt, men kun ta det til orientering, altså lese/oppfatte meldingen/beskjeden. Det ligger ingen ting om enighet/uenighet i det, heller ikke at en skal endre adferd etter å ha fått denne meldingen/beskjeden.

Det er egentlig slik jeg har oppfattet det, selv om jeg kanskje også har hatt et lite snev av at det ligger en uenighet og dirrer mellom partene her.

Språkrådet anbefaler altså heller å bruke uttrykket "å ta noe til orientering", siden det ikke kan misforståes.

"Å ta noe til etterretning betyr at man merker seg innholdet i en sak, uten at man tar stilling til det eller gjør noe mer ut av det."

http://aktiwiki.no/wiki/Etterretning

Akkurat slik oppfatter jeg det også. Intet løfte om å prøve å innrette seg deretter.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...