Gå til innhold

Hvordan ville du disponert en sykemeldingsperiode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville dere andre disponert en 2 1/2 ukers sykemeldingsperiode når årsaken er depresjon, slitenhet, høyt blodtrykk og senebetennelse? For å bygge dere opp og bli frisk til sykemeldingen går ut.

Hvor mye hvile og hvor mye aktivitet?

Skrevet

Hvordan ville dere andre disponert en 2 1/2 ukers sykemeldingsperiode når årsaken er depresjon, slitenhet, høyt blodtrykk og senebetennelse? For å bygge dere opp og bli frisk til sykemeldingen går ut.

Hvor mye hvile og hvor mye aktivitet?

Dette svaret tror jeg du må finne ut av selv. Det er du som kan kjenne på din egen kropp hva som er best. Men jeg tenker at i en sykemeldingsperiode er det verste du kan gjøre å bli liggende på en benk for å slappe av mens negative tanker får svirre. Det beste er aktivitet som gir deg noe og ikke belaster skuldre og nakke og ikke gir stress. Jeg liker jo å gå tur og kunne sette meg ned i naturen, men du må finne det som gir deg noe. Mellom disse ting kan en lese en spennende bok hvis du føler du får slappe av med det. Vi kan gi tips, men bare du kan finne den rette balansen for deg.

Skrevet

Hvor har du senebetennelse? Bevegelse er bra for blodsirkulasjonen, som igjen er bra for å blir kvitt en betennelse fortere. Men det betente området bør ikke belastes. Det bør beveges, men ikke belastes. Så har du f.eks betennelse i foten så bør du ikke gå mer enn nødvendig, men kanskje sykle istede. Mosjon er bra for blodtrykket. Da jeg fikk min første hund sank blodtrykket veldig mye og det skyldes nok at jeg plutselig måtte gå tur hver dag. Hva som hjelper mot depresjon er vel litt forskjellig, men å gå en tur og være i aktivitet tror jeg er bra.

Jeg ville nok unngått ting som gjør meg sliten, prøvd å passe på å få nok søvn (helst rundt 8 timer hver natt), gått tur hver dag (det må jeg jo uansett), ikke belastet det betente området, holdt den normale døgnrytmen og ellers gjort det jeg følte for å gjøre der og da. Jeg ville prøvd så godt jeg kunne å unngå ting som stresser meg, selv om det nesten er umulig i mitt tilfelle :P

Prøv å slappe av og kos deg i denne perioden og gjør ting du har lyst til :)

Nicklusheletida
Skrevet

Bort fra pc og ut i naturen. Det tror jeg er bra :-)

Jeg vet ikke hva slags interesser du har og hva som gir deg glede, men du spør hva jeg ville ha gjort så da svarer jeg på det :)

Siden mannen din også er sykemeldt og hvis han vil og kan, ville jeg tatt han med ut i naturen.  Ut på tur, aldri sur, gjerne med innlagt kaffepauser. Ikke kafeer, men på termos siden dere har dårlig økonomi. Pleie forholdet, pleie kropp og sjel.

Dette er bra for blodtrykket også.

Så ville jeg ha lagt om kostholdet også for å få blodtrykket ned. Blodtrykksvennlig mat er viktig nå.

Å slappe av i form av å sitte rolig, ligge i en sofa, ville nok bare gjort meg mer deprimert.

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg ville gått mye tur, sett et lass med filmer og prøvd å lese noen bøker. Men det er bare meg ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg i hvert fall sørget for en skikkelig langvarig tur i naturen hver dag med hund (og mann?), termos og god niste.

Ellers husker du sikkert 5,6,7 -regelen for et godt liv :-)

Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg i hvert fall sørget for en skikkelig langvarig tur i naturen hver dag med hund (og mann?), termos og god niste.

Ellers husker du sikkert 5,6,7 -regelen for et godt liv :-)

Hva er 5,6,7-regelen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

5 frukt/grønnsaker om dag.

6 om kvelden.

Opp før 7 om morgenen.

:-)

Skrevet
5 frukt/grønnsaker om dag.

6 om kvelden.

Opp før 7 om morgenen.

:-)[/quote

Hehe, ja med sex hver kveld blir vel mannen fornøyd i alle fall, sover godt og kommer seg lett opp før kl. 07... ;)

Skrevet

Takk for rådene.

Det ble bl.a en to-timers skogstur idag - skogens konge møtte

vi også :)

Skrevet

Å gå tur er visst det som funker mot det aller meste. Det er iallefall det rådet som går igjen. Da hjelper det ikke at en ikke har overskudd eller føler seg helt utmattet, det viktigste er visst å komme seg ut på tur.

Skrevet

Å gå tur er visst det som funker mot det aller meste. Det er iallefall det rådet som går igjen. Da hjelper det ikke at en ikke har overskudd eller føler seg helt utmattet, det viktigste er visst å komme seg ut på tur.

Ja, det blir en klisje nettopp fordi det faktisk funker for de fleste, og spesielt om man er utmattet, deprimert, har angst eller er helt utmattet.

Skrevet

Ja, det blir en klisje nettopp fordi det faktisk funker for de fleste, og spesielt om man er utmattet, deprimert, har angst eller er helt utmattet.

Har ikke sagt det er noen klisje

Skrevet

Har ikke sagt det er noen klisje

Nei, det er JEG som sier det. Det blir et råd som går på repeat nettopp fordi det faktisk funker for så mange -på så mye.

Skrevet

Nei, det er JEG som sier det. Det blir et råd som går på repeat nettopp fordi det faktisk funker for så mange -på så mye.

Og ikke minst er gratis og bivirkningsfritt. Tror det også betyr mye.

Skrevet

Og ikke minst er gratis og bivirkningsfritt. Tror det også betyr mye.

Ikke minst.

Skrevet

Hva er det som gjør at en får energi av å bruke energi?

Personlig tror jeg vi har to ulike "lagre" av energi. Vi har energien vi kan bruke på tankevirksomhet, og vi har energien vi kan bruke på fysisk aktivitet. Jeg tror vi får mer av den førstnevnte ved å bruke sistnevnte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...