Gå til innhold

Hvordan ville du disponert en sykemeldingsperiode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig tror jeg vi har to ulike "lagre" av energi. Vi har energien vi kan bruke på tankevirksomhet, og vi har energien vi kan bruke på fysisk aktivitet. Jeg tror vi får mer av den førstnevnte ved å bruke sistnevnte.

Hmm... Mener du man blir sliten av eller mister energi av tankevirksomhet?

Skrevet

Hva er det som gjør at en får energi av å bruke energi?

Man får energi av å bruke energi fordi man bygger opp fysikken. I begynnelsen virker det kanskje ikke slik, men så merker man at man kan gå lenger og lenger før man blir sliten. Man må bruke kroppen for at kroppen skal orke å bli brukt. En som løper jevnlig blir mindre sliten av et maraton enn en som ligger på sofaen og sparer på energien.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Jeg tror også det har noe med at vi fysisk sett er laget for å være i bevegelse. Kroppen er laget for å være oppreist og bevege seg, øynene hviler best når de får se utover noe(laget for å se utover savanne/steppe). Så når vi går tur er kroppen på sitt aller mest naturlige, tankene flyter lettere fordi vi slapper av i kropp og hode og fokuserer på omgivelsene. Samt det Trine sa :-)

Skrevet

Hmm... Mener du man blir sliten av eller mister energi av tankevirksomhet?

Ja, unødig tankevirksomhet dreper energien.

Jeg er MYE mer sliten etter noen timer med skikkelig unødvendig angst/bekymringer enn etter selv det hardeste møtet på jobb.

Psykisk syke mennesker har imponerende ressurser. Vi bruker de bare feil. Hadde vi greid å bruke halvparten av energien vi bruker på tullball konstruktivt, hadde vi vært fantastiske.

Skrevet

Jeg er MYE mer sliten etter noen timer med skikkelig unødvendig angst/bekymringer enn etter selv det hardeste møtet på jobb.

Psykisk syke mennesker har imponerende ressurser. Vi bruker de bare feil. Hadde vi greid å bruke halvparten av energien vi bruker på tullball konstruktivt, hadde vi vært fantastiske.

Her tror jeg du er inne på noe vesentlig.

Skrevet

Haha...det tror jeg du har rett i :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en skikkelig smell etter å ha jobbet for hardt og gikk inn i en dyp depresjon og lå til sengs i nesten et halvt år. Så folk er forskjellige.

Anonymous poster hash: c9da3...503

Skrevet (endret)

Jeg synes du er inne på noe veldig viktig her, for kanskje mange av oss.. Endret av hww
Nicklusheletida
Skrevet

Jo mer du trener, jo mindre utmattet vil du bli på lenger sikt. Kroppen din vil tåle mer og god fysisk form, vil gi bedre psykisk form. Det henger sammen.

Men du må begynne forsiktig og øke på gradvis. Derfor er det fint med gå turer. Styrketrening er også bra, men mest for å forebygge vondter. Tror ikke det er lurt å begynne med det akkurat nå når du har senebetennelse.

Det fungerer ikke slik at mye hvile gir mer energi og at du bruker opp energien ved å røre på deg.

Hvis det var slik det fungerte, skulle jeg vært i superform etter 2 måneder på sofaen med brukket bein. Slik var det ikke ;) Da jeg skulle begynne å trene meg opp igjen var kroppen min tvers gjennom pill råtten. Jeg hadde mistet muskler og kondisen var elendig.

Husker at jeg begynte veldig forsiktig med å bygge meg opp igjen. Gikk av bussen et par holdeplasser før jobben og jeg var utslitt bare etter noen få meter. Det er det som skjer med kroppen når den ikke får trening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...