Gå til innhold

Langtidsvirkende benzo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå oppe i 12mg rivotril uten at det har den beroligende effekten jeg fikk på kun 4 mg for noen måneder siden. Det var fastlegen min som anbefalte meg å bare trappe opp på rivotrilen for å se om det kunne hjelpe meg. Nå har jeg bestilt meg ny time i morra, for å få et annet preparat fordi jeg ikke klarer å fungere i hverdagen. Jeg snakka med han på telefon forrige uke for å drøfte hvilke benzoer jeg kunne ta. Han hadde ingen forslag, og sa rett ut at han ikke helt visste hva han skulle gjøre!!! Jeg trenger derfor tips til konkrete benzo eller andre beroligende som funker over lengre tid.

Jeg har allerede prøvd Sobril 25mg, uten effekt. En gang tok jeg faktisk 100mg, som er høyest anbefalt døgndose, på en gang, det funka heller ikke. Legen vil ikke jeg meg Xanor som jeg foreslo for han.

Så, har dere, gjerne eksperter, noen forslag?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå oppe i 12mg rivotril uten at det har den beroligende effekten jeg fikk på kun 4 mg for noen måneder siden. Det var fastlegen min som anbefalte meg å bare trappe opp på rivotrilen for å se om det kunne hjelpe meg. Nå har jeg bestilt meg ny time i morra, for å få et annet preparat fordi jeg ikke klarer å fungere i hverdagen. Jeg snakka med han på telefon forrige uke for å drøfte hvilke benzoer jeg kunne ta. Han hadde ingen forslag, og sa rett ut at han ikke helt visste hva han skulle gjøre!!! Jeg trenger derfor tips til konkrete benzo eller andre beroligende som funker over lengre tid.

Jeg har allerede prøvd Sobril 25mg, uten effekt. En gang tok jeg faktisk 100mg, som er høyest anbefalt døgndose, på en gang, det funka heller ikke. Legen vil ikke jeg meg Xanor som jeg foreslo for han.

Så, har dere, gjerne eksperter, noen forslag?

Når du er oppe i så store doser, uten virkning, vil jeg tro at du har bygget opp en solid toleranse/avhengighet. Jeg ville trappet veldig gradvis ned, og så kuttet ut Rivotril helt en god stund. Benzodiazepinbruk hver dag, bør om mulig unngås, alternativt holdes på en lav dose, i en tidsbegrenset periode, etter min mening. Jeg er ingen ekspert, men har gjort meg mine erfaringer med benzobruk.

Anonymous poster hash: c92ad...a81

AnonymBruker
Skrevet

Det er dette som er problemet med benzo. Man utvikler toleranse ved langvarig bruk og må stadig øke dosen for å få effekt. Når man først har utviklet toleranse for en gitt type vil det også gjelde for andre benzodiazepiner, så det vil nok ikke være noen løsning å gå over på en ny benzo.

Hva slags lidelse/symptomer var det du fikk benzo for i utgangspunktet? Kanskje det finnes andre typer medikamenter som kan hjelpe deg mer på langsikt.

Anonymous poster hash: dec1a...e6c

Anonymous poster hash: dec1a...e6c
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på att det finnes noe som virker sterkere og lengre enn 12mg rivotril. Det er en diger dose. Merkelig av legen din å godta og anbefale en slik bruk...

Jeg mistenker att enkelte leger ikke vet som mye om rivotril, for de det selges mest til epilepsipasienter, men i virkeligheten er det ett av de mest potente benzo.

Anonymous poster hash: 7798f...891
Skrevet (endret)

Før fikk jeg Sobril, som da fungerte, for generell angst og sosial angst. Men nå er jeg inne i en veldig krevende prosess der jeg har anmeldt noen i nær familie for vold, og det blir rettsak og greier. Det vil si at jeg trenger mye støtte, noe jeg ikke får, så derfor mente legen at medisiner for meg i denne perioden ville være det beste. Det er ikke snakk om å IKKE gå på noen som helst form for beroligende, det MÅ jeg for i det hele tatt å overleve. Jeg klarer ikke hverdagen min uten, tar jeg ikke, blir jeg liggende i senga hele dagen, livredd, noe jeg har gjort hele helga fordi rivotrilen ikke har fungert.

Jeg har vært psykpasient i mange år til å være så ung som jeg er, jeg har mange diagnoser som jeg ikke skal gå inn på, men noen av de diagnosene behandles faktisk med beroligende over en periode.

Endret av Psykotisk94
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Før hadde du to problemer: Angst og vold. Nå har du tre: Angst, vold og benzoavhengighet uten effekt.

Skal du komme deg videre i livet, må du bort fra benzo, og du må sannsynligvis skaffe deg en mer kompetent lege på dine problemer.

Skrevet

Før hadde du to problemer: Angst og vold. Nå har du tre: Angst, vold og benzoavhengighet uten effekt.

Skal du komme deg videre i livet, må du bort fra benzo, og du må sannsynligvis skaffe deg en mer kompetent lege på dine problemer.

Kompetente leger har jeg, både fastlege og psykiater, selv om du sikker sikter at fastlegen sa det var greit med opptrapping av rivotrilen, men det er jo nettopp derfor jeg velger å kalle ham kompetent; han tar mine problemer på alvor, han skjønner hva jeg trenger! Psykiateren er rake motsetningen. Hun gir med masse medisin, men sjeldent noe man kan bli avhengig av, men så skal det jo nevnes at det var hun som først satte meg på rivotril... Allikevel føler jeg ikke at hun helt skjønner meg og tar mine problemer på alvor når hun blir "oppgitt" over fastlegen som har gitt meg klarsignal til å trappe opp, noe som uheldigvis ikke fungerte, men det var jo ikke hans feil.

Som tidligere sagt: jeg fungerer ikke uten benzo. Eller, jeg fungerer, men jeg fungerer svært dårlig. Jeg kan godt la være å ta rivotril en dag hvis jeg føler meg bra nok til det, men jeg er jo overhodet ikke "bra" slik andre mennesker uten psyk.problemer har det bra. Til tross for dette, vil jeg ikke si at jeg er avhengig av benzo. Fjern all benzo, la meg sperre meg inne, det går nok bra det også, jeg dør ikke...

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at det ikke er alle som mister virkningen av benzo over tid,selv har jeg stått på 45 mg Sobril i 12 år uten å øke .

Tror det er viktig å tenke igjennom når og hvordan en bruker denne type medisiner, selv bruker jeg bare i visse situasjoner og jeg tenker igjennom hvilken styrke jeg trenger for denne situasjonen før jeg tar medisinen.

Å bruke benzo på denne måten gjør at jeg alltid har overskudd av medisiner som kan brukes i dårlige perioder for så å minske igjenn når ting blir bedre.

Kanskje det er denne måten å bruke benzo på som gjør at en ikke utvikler avhengighet og toleranse?

Hadde jeg tatt benzo i alle situasjoner som gir ubehag så kunne jeg ha knasket tabletter hele dagen,tror en må tåle å ha en del ubehag.Og bruke andre metoder for å takle angst, uro og stress,avledning er noe jeg bruker mye .f.eks. husarbeid, tv,osv.kanskje du kan finne på noe som virker for deg

Anonymous poster hash: 32264...095

AnonymBruker
Skrevet

Kompetente leger har jeg, både fastlege og psykiater, selv om du sikker sikter at fastlegen sa det var greit med opptrapping av rivotrilen, men det er jo nettopp derfor jeg velger å kalle ham kompetent; han tar mine problemer på alvor, han skjønner hva jeg trenger! Psykiateren er rake motsetningen. Hun gir med masse medisin, men sjeldent noe man kan bli avhengig av, men så skal det jo nevnes at det var hun som først satte meg på rivotril... Allikevel føler jeg ikke at hun helt skjønner meg og tar mine problemer på alvor når hun blir "oppgitt" over fastlegen som har gitt meg klarsignal til å trappe opp, noe som uheldigvis ikke fungerte, men det var jo ikke hans feil.

Som tidligere sagt: jeg fungerer ikke uten benzo. Eller, jeg fungerer, men jeg fungerer svært dårlig. Jeg kan godt la være å ta rivotril en dag hvis jeg føler meg bra nok til det, men jeg er jo overhodet ikke "bra" slik andre mennesker uten psyk.problemer har det bra. Til tross for dette, vil jeg ikke si at jeg er avhengig av benzo. Fjern all benzo, la meg sperre meg inne, det går nok bra det også, jeg dør ikke...

Har du prøvd SSRI?

Anonymous poster hash: 6ab9d...bdf

Skrevet

Har du prøvd SSRI?

Anonymous poster hash: 6ab9d...bdf

Har prøvd flere typer, dessverre uten effekt... Går nå fast på Effexor, har gjort det i flere måneder, men det funker ikke...

Skrevet

Fikk Truxal av psykiateren. Apedop deluxe forrige gang jeg gikk på det, men vi får se hvilken virkning det har denne gangen...

AnonymBruker
Skrevet

Fikk Truxal av psykiateren. Apedop deluxe forrige gang jeg gikk på det, men vi får se hvilken virkning det har denne gangen...

Hva heter fastlegen din? Kanskje han kan hjelpe meg også???

Anonymous poster hash: 8624e...933

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...