Gå til innhold

AP med minst bivirkninger

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hvilket ap har minst bivirkninger? 

Tenker da på vekt og tiltaksløshet, lite følelser også. Har jo prøvd endel, og mener å huske at abilify ga meg minst bivirkninger, stemmer det? Men jeg ble veldig stiv av den, går det over etterhvert? Er det noen her som tar abilify og er fornøyd, hvor høy dose? Kunne tenke meg å prøve en lav dose, hva er det? På en måte er jeg redd for å bytte medisin også, er redd for hvordan jeg blir da. Men det er jo ikke holdbart slik ting er nå. I morgen kommer psykiateren til meg, skulle gjerne hatt noe å si da...noe jeg vil skifte til. Forslag?

Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt hvem som får bivirkninger av hva.

Men dessverre er jo virkningsmekanismen til AP å blokkere dopamin fra å utøve sin funksjon i hjernen. Dopamin gir glede, energi, etc (stoffer som kokain og amfetamin øker mengden dopamin i hjernen). Dessverre er også dopamin involvert i psykoselidelser. Det vil si at de fleste (om ikke alle) AP vil kunne påvirke tiltakslyst og energi.

Abilify har en viss stimulerende effekt på dopaminreseptorene, samtidig som de blokkerer dopamin. Så man kan kanskje generelt si at Abilify er "snillest" når det kommer til akkurat dette.

Når det gjelder vektøkning, så kommer denne av at mange AP blokkerer en annen reseptor (omhandler serotonin) som blant annet regulerer apetitt. Mekanismen er at når du spiser, så skal det dannes serotonin i hjernen, som igjen "treffer" denne reseptoren og sier til kroppen at "nå er jeg mett". Når denne reseptoren blokkeres, så får ikke kroppen den samme beskjeden om at nå er jeg mett, med det resultat at man kan spise altfor mye. Det er ikke alle AP som blokkerer denne reseptoren, men dessverre er det slik at blokkade av denne reseptoren (foruten å føre til sultenhet) har en del positive effekter, som dempet angst og faktisk mer tiltakslyst. 

Men: AP som blokkerer denne reseptoren i stor grad og kan føre til vektøkning: Zyprexa, Seroquel. I mindre grad: Risperdal, Serdolect. I liten grad: Zeldox, Latuda, Abilify, Solian (og en del av de gamle AP).

Håper dette var en grei (om enn litt amatørmessig - jeg er jo ikke lege) forklaring

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt hvem som får bivirkninger av hva.

Men dessverre er jo virkningsmekanismen til AP å blokkere dopamin fra å utøve sin funksjon i hjernen. Dopamin gir glede, energi, etc (stoffer som kokain og amfetamin øker mengden dopamin i hjernen). Dessverre er også dopamin involvert i psykoselidelser. Det vil si at de fleste (om ikke alle) AP vil kunne påvirke tiltakslyst og energi.

Abilify har en viss stimulerende effekt på dopaminreseptorene, samtidig som de blokkerer dopamin. Så man kan kanskje generelt si at Abilify er "snillest" når det kommer til akkurat dette.

Når det gjelder vektøkning, så kommer denne av at mange AP blokkerer en annen reseptor (omhandler serotonin) som blant annet regulerer apetitt. Mekanismen er at når du spiser, så skal det dannes serotonin i hjernen, som igjen "treffer" denne reseptoren og sier til kroppen at "nå er jeg mett". Når denne reseptoren blokkeres, så får ikke kroppen den samme beskjeden om at nå er jeg mett, med det resultat at man kan spise altfor mye. Det er ikke alle AP som blokkerer denne reseptoren, men dessverre er det slik at blokkade av denne reseptoren (foruten å føre til sultenhet) har en del positive effekter, som dempet angst og faktisk mer tiltakslyst. 

Men: AP som blokkerer denne reseptoren i stor grad og kan føre til vektøkning: Zyprexa, Seroquel. I mindre grad: Risperdal, Serdolect. I liten grad: Zeldox, Latuda, Abilify, Solian (og en del av de gamle AP).

Håper dette var en grei (om enn litt amatørmessig - jeg er jo ikke lege) forklaring

Takk, det var jo en grei forklaring det. Men jeg fikk vektøkning på solian og zeldox tok jeg sist sommer uten at den virket. Og risperdal fungerer jo ikke for meg. Latuda var visst ikke legen så veldig for, ikke vet jeg hvorfor. Får spør i morgen, så da er det vel abilify som er alternativet?

Skrevet

Takk, det var jo en grei forklaring det. Men jeg fikk vektøkning på solian og zeldox tok jeg sist sommer uten at den virket. Og risperdal fungerer jo ikke for meg. Latuda var visst ikke legen så veldig for, ikke vet jeg hvorfor. Får spør i morgen, så da er det vel abilify som er alternativet?

Latuda er ganske nytt, det er kanskje ikke alle leger som har så mye erfaring med det, tror jeg.

Det er vanskelig for meg å si hvilken medisin som er best for deg, dessverre :) Men jeg ville bare prøve å forklare hvorfor de ulike medisinene virker som de gjør.

Skrevet

ISW, har du utdannelse innen helse eller er alt egenlært?

stjernestøv
Skrevet

Latuda er ganske nytt, det er kanskje ikke alle leger som har så mye erfaring med det, tror jeg.

Det er vanskelig for meg å si hvilken medisin som er best for deg, dessverre :) Men jeg ville bare prøve å forklare hvorfor de ulike medisinene virker som de gjør.

Ok, kanskje han er skeptisk da, men trodde de var utprøvd jeg. Skulle ønske jeg klarte meg uten, får spør etter abilify da. Men jeg mener å huske jeg ble innlagt da jeg gikk på dem sist, da ble jeg satt på trilafon sprøyte. Men det kan jo hende den virker bedre i dag. 

stjernestøv
Skrevet

Tror det er egenlært så han må ha lest mye, er dyktig. 

Skrevet

Dessverre litt for stor interesse for sykdom og helse, og litt for dårlige karakterer for medisinstudiet :)

Skrevet

Jeg har det bra med Abilify, bivirkninger som angst og stivhet og rastløshet har gått over med sakte opptrapping

Men jeg greide utvikle psykose på den da jeg sto på antidep fordi jeg ble manisk

Men den gikk fort over med akutt beh med zyprexa og nå er dosen økt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...