Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en lang historie med angst. Sliter veldig med en indre nervøsitet og uro.

Fikk uvirkelighetsfølelser, nummenhet i kroppen som barn og har slitt med dette hele livet.

Har prøvd Efexor og Cipralex med dårlig hell. Blir svært uvel av det og psykologen mener jeg ikke tåler det. Føler meg helt flat, ør, dum som et brød og likegyldig på de. Vil beskrive det som at jeg er dopa og opplever det som en lidelse å gå på det.

Når jeg går av de våkner jeg til igjen, men angsten min kommer tilbake.

Er det noen andre medikamenter jeg kan forsøke mot min angst. Har gått regelmessig til psykolog og har diagnose angst og tilbakevendende depresjon. Aldri vært psykotisk eller manisk. Håper det finnes noe som kan virke som ikke gjør meg til en zombie eller impotent. Sobril virker litt, men heller ikke det er nok.

Hva vil du foreslå? Venter på å få komme til psykiater.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kanskje Brintellix. Aurorix kan også prøves.

Skrevet

Takk for svar.

Kan du fortelle meg litt om Brintellix. Hva er det som skiller den fra et SSRI? Er den effektiv mot angst? Det står i felleskatalogen at Aurorix ikke er bra for de som har angst/uro.

stjernestøv
Skrevet

Kanskje Brintellix. Aurorix kan også prøves.

Vil du anbefale dette til en med asperger som har angst også?

Skrevet

Vil du anbefale dette til en med asperger som har angst også?

Nei. Den personen må konferere med sin psykiater.

stjernestøv
Skrevet

Synd, det virker jo håpløst. Ikke har personen psykiater heller, men lege. Får bestille time der. 

Skrevet

Kortversjonen er at B har bedre virkning på kognitive funksjoner og har mindre seksuelle bivirkninger enn SSRI.

Jeg har behandlet mange angstpasienter, som ikke har tålt SSRI, med Aurorix.

Skrevet

Takk for svar. Jeg står i kø for å komme til en som heter Bjørn Brekke i Haugesund. Har blitt anbefalt han da jeg har hatt problemer med å tåle medisiner og han skal være dyktig. Håper å få hjelp der.

Skrevet

Han er meget bra :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle som har sin egen psykiater å konferere med.

Anonymous poster hash: e4f0e...82f

Skrevet

Ikke alle som har sin egen psykiater å konferere med.

Nei, men med de diagnosene og et behandlingsønske, må en skaffe seg en.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men med de diagnosene og et behandlingsønske, må en skaffe seg en.

Ikke lett det når man har svart på hvitt at det ikke finnes noe behandlingstilbud.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har nå trappet ned Cipralex. Tenkte jeg skulle høre med fastlegen om Aurorix mens jeg venter på time hos spesialist. Kan det hende at jeg reagerer annerledes på denne enn Cipralex?

Hvilken dosering bør jeg begynne med? 

Håper på svar. 

Skrevet

Du kan begynne med 300 mg om morgenen. Evt legge til 150 mg om ettermiddagen etter 3-4 uker.

Skrevet

Du kan begynne med 300 mg om morgenen. Evt legge til 150 mg om ettermiddagen etter 3-4 uker.

Takk for svar.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...