Gå til innhold

Hjelp!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger navn på en lege/psykiater i Hordaland som kan behandle meg med benzo i forhold til panikkangst. Noen som vet om noen som ikke er så negativ til det? Har prøvd alt annet.... *snufs*

Anonymous poster hash: fe980...970

Skrevet (endret)

Tenk litt over dette:

En pakke med Sobril/Vival koster ca 60 kroner og du får den ikke på blå resept. Altså er det ikke av hensynet til samfunnsøkonomi at legen ikke skriver ut benzo ved kroniske angstlidelser.

Legen har ingen egeninteresse i å ikke skrive ut benzo ved kroniske angstlidelser.

La oss videre forutsette at legen ikke har interesse av å "plage" pasientene sine (selv om det kanskje kan føles slik iblant).

Konklusjonen er da at forskning må vise at det er i pasientens egne interesse å ikke gjøre seg avhengig av slik medisin, at slik medisin er fin men kun til kortvarig (f.eks en tidsbegrenset krise, ved flyskrekk, osv.) bruk og ikke til bruk ved kroniske angstlidelser. Ved at legen ikke skriver ut benzo, så slipper du å ha to problemer (angst og avhengighet) i stedet for ett (kun angst).

Det finnes massevis av andre alternativer. SSRI, betablokkere, beroligende antihistaminer, lav dose AP, osv. Og ikke minst å løpe seg en tur når man får et panikkanfall (fjerner hyperventilasjonen ved at du faktisk bruker oksygenet, og hjertebanken blir relatert til løpingen istedet for panikken), eller lære seg å bli bevisst at panikk og annen angst ikke er farlig.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det finnes massevis av andre alternativer. SSRI, betablokkere, beroligende antihistaminer, lav dose AP, osv. Og ikke minst å løpe seg en tur når man får et panikkanfall, eller lære seg å bli bevisst at panikk og annen angst ikke er farlig.

Hjelper ikke at det finnes andre alternativer hvis disse ikke fungerer.
Skrevet

Hjelper ikke at det finnes andre alternativer hvis disse ikke fungerer.

Det er sant, men de må jo iallfall prøves. Det er ganske mange som blir bedre av disse alternativene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant, men de må jo iallfall prøves. Det er ganske mange som blir bedre av disse alternativene.

Du svarer jo ikke på det jeg spør om...!

Anonymous poster hash: fe980...970

Skrevet

Hadde du spurt om hvor du kunne kjøpe heroin, så hadde du fått svar som sa at heroin ikke var sunt.

Tenk på det. Det er en grunn til at legen ikke gir deg benzo. Det var den grunnen, altså at det er i din egen interesse, jeg forsøkte å belyse.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du spurt om hvor du kunne kjøpe heroin, så hadde du fått svar som sa at heroin ikke var sunt.

Tenk på det. Det er en grunn til at legen ikke gir deg benzo. Det var den grunnen, altså at det er i din egen interesse, jeg forsøkte å belyse.

Jeg synes dette er en tøysete måte å holde på. Det er mange leger som er restriktive med bruk av benzo og det er ikke fordi det finnes noe grunnlag til å sammenligne bruk av det med heroin eller at det er usunt. Det er merkelig at du kan sitte å anbefale bruk av ap, SSRI og betablokkere og hevde at bruk av benzo er usunt.

Ved riktig bruk og en dyktig lege som følger opp er benzo uproblematisk. Du skriver til trådstarter som om vedkommende skulle være en potensiell misbruker fordi vedkommendes lege ikke skriver ut benzo. Ikke bra!

Anonymous poster hash: 87d76...1f1

AnonymBruker
Skrevet

Issomethingwrong er i sitt svar veldig politisk korekt men desverre veldig feil.Benzo gir lite til ingen bivirkninger i forhold til både antidepressiva og antipsykotiske medisiner.Noen av disse nevnte medisiner gir stot avhengighet og å slutte på dem er vanskelig grunnet de fysiske bivirkningene.

Det er på generelt grunnlag ingen grunn til at mennesker med store psykiske problemer som hemmer dem i å leve et godt liv ikke skal få denne type medisin vis det hjelper. Det er ganske betenkelig at den snilleste medisinen skal velges bort og erstattes av langt tøffere medisiner.

Så over til misbruk, er det misbruk å ta de medisinene som gir deg et bedre liv,ville en sagt det om andre typer medisiner.Tror ikke det.

Klart det er fare for at noen vil misbruke det er det og med andre medisiner som for eksempe medisiner mot l ADHD ,smertestillende, hostesaft,medisin mot tett nese,til og med antipsykotiske medisiner blir solgt på gata.

Anonymous poster hash: 7d927...d59

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er feil med isw sitt svar? Skjønner ikke denne voldsomme reaksjonen, han er den eneste som har bidratt med noe konstruktivt foreløpig.

Anonymous poster hash: 7ca84...548

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er feil med isw sitt svar? Skjønner ikke denne voldsomme reaksjonen, han er den eneste som har bidratt med noe konstruktivt foreløpig.Anonymous poster hash: 7ca84...548

Jeg vil tro det er bedre å ta benzo ved behov enn å hive i seg ssri eller ap daglig.

Anonymous poster hash: a261b...cba

Skrevet

Jeg er ikke noe fornøyd med at jeg tar "AP". Jeg er ikke den personen jeg var før. Jeg har mistet mye motivasjon og energi, etc. Spiser mye mer enn før, og. Alt dette ble merkbart bedre ved dosereduksjon, så jeg er rimelig sikker på at det er medisinen som har skylda.

Jeg tror benzo er 100 ganger snillere, sett at man klarer å holde en forsvarlig bruk. Noe som er helt personavhengig på linje med hva som gjelder nikotin, koffein, alkohol, morfin, cannabis etc.

Skrevet

Jeg skjønner reaksjonen, spesielt på "sammenligningen" med å kjøpe heroin. Jeg håper dere forstod at jeg ikke sammenligner stoffene benzo og heroin (er enig i at det nok er hundre ganger sunnere å ta en Vival enn å sette et skudd med heroin). Det jeg mente var at denne "shoppingen" etter en lege som skriver ut benzo, kanskje ikke er hensiktsmessig, og det må man kanskje tåle å høre - jeg tenker at hvis jeg spør legen min om benzo, og får nei, så har legen gjort en medisinsk vurdering som tilsier at jeg ikke skal ha benzo. Da må jeg heller respektere det enn å lete etter en ny lege.

Jeg tror ikke legen sier nei bare for å være kjip, jeg tror årsaken er at han er redd for at man skal få et annet problem (avhengighet) i tillegg til angstlidelsen sin. Bare de siste dagene har det jo florert av poster på DOL med folk som tar enorme mengder Rivotril og Xanor uten at det gir noen effekt. Så risikoen for å havne i denne situasjonen er høyst reell.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner reaksjonen, spesielt på "sammenligningen" med å kjøpe heroin. Jeg håper dere forstod at jeg ikke sammenligner stoffene benzo og heroin (er enig i at det nok er hundre ganger sunnere å ta en Vival enn å sette et skudd med heroin). Det jeg mente var at denne "shoppingen" etter en lege som skriver ut benzo, kanskje ikke er hensiktsmessig, og det må man kanskje tåle å høre - jeg tenker at hvis jeg spør legen min om benzo, og får nei, så har legen gjort en medisinsk vurdering som tilsier at jeg ikke skal ha benzo. Da må jeg heller respektere det enn å lete etter en ny lege.

Jeg tror ikke legen sier nei bare for å være kjip, jeg tror årsaken er at han er redd for at man skal få et annet problem (avhengighet) i tillegg til angstlidelsen sin. Bare de siste dagene har det jo florert av poster på DOL med folk som tar enorme mengder Rivotril og Xanor uten at det gir noen effekt. Så risikoen for å havne i denne situasjonen er høyst reell.

Hvorfor "shopper"? Å stille et spørsmål om noen vet om en behandler som behandler angst med benzo er ikke å "shoppe". Jeg reagerer på ordbruken din i begge innlegg. Heroin, shoppe, avhengighet osv. Alle vet at beroligende har et misbrukspotensiale. Alle vet at mange leger er restriktive med å skrive det ut. Svaret ditt mer enn antyder at TS kommer til å få et problem med avhengighet og det er skremselspropaganda og unyttig i denne sammenhengen. 

I tillegg til dette skriver du en "avhandling" om hvorfor vedkommendes lege trolig ikke skriver ut beroligende til TS. Du vet jo ingenting om hvorfor legen er restriktiv med resepter på dette preparatet evnt restriktiv i akkurat dette tilfellet.

Selv er du ukritisk til bruk av både ap, ssri, antihistaminer og betablokkere i behandling av angstlidelser og stoler blindt på at din egen lege vet best som skriver ut en "coctail" med medisiner. Jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke er pasient hos din lege. Da hadde jeg også vært ute og "shoppet" etter ny lege :) Det beste rådet du ga var i mine øyne en løpetur, selv om jeg vet at det er et "provoserende" råd for enkelte med angst, fordi det er vanskelig midt i panikken å skulle utsette seg for fysiske aktiviteter. Men jeg vet, av egen erfaring, at det kan fungere og derfor anser jeg det som et godt råd ;)

Men nok om det, til TS: Det finnes leger/behandlere som skriver ut benzo til behandling ved angstlidelser. Dessverre vet jeg ikke om noen i Hordaland. Men jeg håper du finner en/ei som har tro på at benzo faktisk er en god medisin i behandling av enkelte angstlidelser om den brukes riktig og fornuftig. Lykke til!

Skrevet

Hvorfor "shopper"? Å stille et spørsmål om noen vet om en behandler som behandler angst med benzo er ikke å "shoppe". Jeg reagerer på ordbruken din i begge innlegg. Heroin, shoppe, avhengighet osv. Alle vet at beroligende har et misbrukspotensiale. Alle vet at mange leger er restriktive med å skrive det ut. Svaret ditt mer enn antyder at TS kommer til å få et problem med avhengighet og det er skremselspropaganda og unyttig i denne sammenhengen. 

I tillegg til dette skriver du en "avhandling" om hvorfor vedkommendes lege trolig ikke skriver ut beroligende til TS. Du vet jo ingenting om hvorfor legen er restriktiv med resepter på dette preparatet evnt restriktiv i akkurat dette tilfellet.

Selv er du ukritisk til bruk av både ap, ssri, antihistaminer og betablokkere i behandling av angstlidelser og stoler blindt på at din egen lege vet best som skriver ut en "coctail" med medisiner. Jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke er pasient hos din lege. Da hadde jeg også vært ute og "shoppet" etter ny lege :) Det beste rådet du ga var i mine øyne en løpetur, selv om jeg vet at det er et "provoserende" råd for enkelte med angst, fordi det er vanskelig midt i panikken å skulle utsette seg for fysiske aktiviteter. Men jeg vet, av egen erfaring, at det kan fungere og derfor anser jeg det som et godt råd ;)

Men nok om det, til TS: Det finnes leger/behandlere som skriver ut benzo til behandling ved angstlidelser. Dessverre vet jeg ikke om noen i Hordaland. Men jeg håper du finner en/ei som har tro på at benzo faktisk er en god medisin i behandling av enkelte angstlidelser om den brukes riktig og fornuftig. Lykke til!

Tommel opp.

stjernestøv
Skrevet

Noen legen skriver ikke ut benzo i det hele tatt og det blir jo helt feil, ikke alle misbruker dem. Jeg tar svært sjeldent. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...