Gå til innhold

Hvorfor har vi følelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er smertefulle.

De forstyrrer fornuftig tankegang.

Jeg er jo glad i de gode følelsene, men føler det blir for mye av de vonde. Skulle ønske jeg kunne skru de av når det ble for vondt. De kommer uten at jeg forstår hvorfor. Jeg har jo all grunn til å være glad. Plutselig kan de slå helt om.

Jeg føler meg bare trett og sliten av livet nå. Orker ikke leve i en følesmessig berg og dalbane, selv om det er bedre enn før. Den ene stunden er jeg helt giret. Så går jeg ned i dalen og orker ikke mer.

Jeg vet mange er lei av å lese disse innleggene mine nå. Dere trenger ikke åpne innleggene. Jeg trengte bare å få det ned og lette litt på trykket. Det er kanskje ikke hensiktsmessig og skrive det på dol, men jeg har ikke noe annet.

stjernestøv
Skrevet

De er smertefulle.

De forstyrrer fornuftig tankegang.

Jeg er jo glad i de gode følelsene, men føler det blir for mye av de vonde. Skulle ønske jeg kunne skru de av når det ble for vondt. De kommer uten at jeg forstår hvorfor. Jeg har jo all grunn til å være glad. Plutselig kan de slå helt om.

Jeg føler meg bare trett og sliten av livet nå. Orker ikke leve i en følesmessig berg og dalbane, selv om det er bedre enn før. Den ene stunden er jeg helt giret. Så går jeg ned i dalen og orker ikke mer.

Jeg vet mange er lei av å lese disse innleggene mine nå. Dere trenger ikke åpne innleggene. Jeg trengte bare å få det ned og lette litt på trykket. Det er kanskje ikke hensiktsmessig og skrive det på dol, men jeg har ikke noe annet.

Nå har jeg vært ganske flat lenge, men jeg tror følelsene er der for å guide oss. De er vel et tegn på om det vi gjør er rett eller galt, gjør vi noe rett skal vi jo få gode følelser. Men det er vel ikke alltid så enkelt, folk blir jo deprimert uten grunn. Men kanskje er det noe i livet da som ikke er som det skal, kanskje noe må forandres. 

Skrevet

Nå har jeg vært ganske flat lenge, men jeg tror følelsene er der for å guide oss. De er vel et tegn på om det vi gjør er rett eller galt, gjør vi noe rett skal vi jo få gode følelser. Men det er vel ikke alltid så enkelt, folk blir jo deprimert uten grunn. Men kanskje er det noe i livet da som ikke er som det skal, kanskje noe må forandres.

De har kanskje det. Men jeg synes de ofte forstyrrer en fornuftig tankegang. De kan være kaotiske. Du vet ikke lenger hva som er rett og galt. De er kompliserte både følelser og tanker.

stjernestøv
Skrevet

De har kanskje det. Men jeg synes de ofte forstyrrer en fornuftig tankegang. De kan være kaotiske. Du vet ikke lenger hva som er rett og galt. De er kompliserte både følelser og tanker.

Ja jeg tror både følelser og tanker må sorteres, men ikke alltid så lett. Man må ta vare på de man liker, det skal jeg prøve på. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg tror også følelsene er der for å guide oss. Følelsene kan guide oss feil noen ganger, men det kan jo fornuften også.

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror også følelsene er der for å guide oss. Følelsene kan guide oss feil noen ganger, men det kan jo fornuften også.

Ja det er sant, frykten lyver ofte f.eks så den må vi ikke høre på. Samvittigheten er god å ha, den er ærlig. 

Skrevet

Jeg tenker mest på de følelsene som bare gir smerte. Som ikke har fornuftig årsak. Kaotiske. De som forstyrrer fornuften. De som får deg til å ønske deg bort fra livet.

stjernestøv
Skrevet

Jeg tenker mest på de følelsene som bare gir smerte. Som ikke har fornuftig årsak. Kaotiske. De som forstyrrer fornuften. De som får deg til å ønske deg bort fra livet.

Sånne følelser lyger, det er bare å prøve å fokusere på noe annet selv om det ikke er lett.

Skrevet (endret)

Jeg ser på følelser som et termometer som viser hvordan vi har det. Men følelser eller mangel på følelser trenger ikke å være i harmoni med det en Mener er fornuftig å føle. Mange er deprimerte, eller andre psykiske problemer som forstyrrer følesene, da må fornuften og klokskap trå til, slik at en ikke haver helt sidelinjen. Selv om en skulle være helt frisk, så kan en ikke bare stole på følesene, hvis e vil ha fred med seg selv og andre.

Endret av FGT
Skrevet

Sånne følelser lyger, det er bare å prøve å fokusere på noe annet selv om det ikke er lett.

Følelsene er i meg. Jeg kan ikke bare fokusere de bort. Hadde det vært så enkelt så var det ikke behov for AD.

stjernestøv
Skrevet

Følelsene er i meg. Jeg kan ikke bare fokusere de bort. Hadde det vært så enkelt så var det ikke behov for AD.

Vet det ikke er enkelt, men det kan hjelpe å tenke på gode minner f.eks eller noe du liker å gjøre. Noe som får deg til å smile, noe som kan få fram gode følelser. Men en depresjon kan jo overskygge alt, vet det. Men da er det viktig å nyte de små gledene, øyeblikk av lys. Klarer en det vil det komme flere og flere slike øyeblikk. 

Skrevet

Vet det ikke er enkelt, men det kan hjelpe å tenke på gode minner f.eks eller noe du liker å gjøre. Noe som får deg til å smile, noe som kan få fram gode følelser. Men en depresjon kan jo overskygge alt, vet det. Men da er det viktig å nyte de små gledene, øyeblikk av lys. Klarer en det vil det komme flere og flere slike øyeblikk.

Jeg setter pris på gode øyeblikk. Jeg setter pris på gode dager. Men jeg orker ikke mer av de dårlige. Jeg har i mange år her hørt om å fokusere på det positive. Det høres veldig enkelt og greit ut. Men er jeg ikke bra så er det umulig. Vet ikke om jeg er slik som dere som kan gjøre det. Jeg kan prøve å tenke på noe positivt. Men det hjelper ingenting. Alt er mer komplisert enn som så.

stjernestøv
Skrevet

Jeg setter pris på gode øyeblikk. Jeg setter pris på gode dager. Men jeg orker ikke mer av de dårlige. Jeg har i mange år her hørt om å fokusere på det positive. Det høres veldig enkelt og greit ut. Men er jeg ikke bra så er det umulig. Vet ikke om jeg er slik som dere som kan gjøre det. Jeg kan prøve å tenke på noe positivt. Men det hjelper ingenting. Alt er mer komplisert enn som så.

Forstår jo at det er vanskelig og kan virke umulig, jeg har ikke fått tak i noen følelser den siste tiden og det var ikke pga medisiner sa psykiateren. Han snakket om depresjon og hva jeg mente om AD, så jeg vet hvordan det er. Men jeg gir meg ikke, skal få frem følelsene...de positive. Håpløshet er vel også en følelse. 

Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke det er lett og bare å fokusere på det positive.

Jeg tror ikke jeg av meg selv fesk hadde klart å komme dit jeg er i dag alene, jeg trengte hjelp på veien.

Man kan få hjelp til sånt, det kan ta tid, man må finne en behandler man har god kjemi med, og da har man vel såvidt begynt.

Og siden hver av oss er ulike, med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger, fins det ingen fasit på hvor lang tid det tar å lære noen gode strategier. Men det som er sikkert er at de fleste kan få det bedre.

De vonde følelsene tror jeg man kan mestre bedre ved å lære seg strategier for det.

Og noen følelser er sånn at man må tørre la dem komme ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem vet.

Anonymous poster hash: 2101d...b8f

Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke det er lett og bare å fokusere på det positive.

Jeg tror ikke jeg av meg selv fesk hadde klart å komme dit jeg er i dag alene, jeg trengte hjelp på veien.

Man kan få hjelp til sånt, det kan ta tid, man må finne en behandler man har god kjemi med, og da har man vel såvidt begynt.

Og siden hver av oss er ulike, med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger, fins det ingen fasit på hvor lang tid det tar å lære noen gode strategier. Men det som er sikkert er at de fleste kan få det bedre.

De vonde følelsene tror jeg man kan mestre bedre ved å lære seg strategier for det.

Og noen følelser er sånn at man må tørre la dem komme ut.

Jeg har gått i behandling i mange år. Jeg er dessverre redd for at jeg aldri kommer til å mestre disse følelsene.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra. Vel gjennomtenkte leveregler kan bidra til at risikoen for feilvalg blir mindre.

Anonymous poster hash: 6760e...2da

Skrevet

Hvorfor har vi fornuft?, den tar oss bort fra det livet egentlig handler om, nemlig følelser  ;)

Jeg vil føle sinne, kjærlighet, lyst, hat, tristhet, lykke - ja, alt det menneskelivet rommer.

For meg er det det som er selve livet. 

Skrevet

Hvorfor har vi fornuft?, den tar oss bort fra det livet egentlig handler om, nemlig følelser  ;)

Jeg vil føle sinne, kjærlighet, lyst, hat, tristhet, lykke - ja, alt det menneskelivet rommer.

For meg er det det som er selve livet.

Det har vel litt og si hvilke følelser som dominerer i livet. Når følelsene får deg totalt i ubalase. De er som en berg og dalbane. Når du er på toppen vet du at nå raser det snart nedover. Når følelsene får deg til å ønske deg bort fra livet. Akkurat nå vet jeg ikke om jeg orker mer. Kanskje er jeg på toppen av banen igjen i morgen en liten stund. Jeg er trett og sliten. Vet ikke hva som er galt med meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...