Gå til innhold

kropp og psyke henger sammen?

Anbefalte innlegg

jennifer100
Skrevet

Hei. Vært syk i 2 år, hadde høy rask puls, høy feber og hadde betennelse i hjertet. har hovne lymfer, konstant vondt i halsen,sterk svette og utmattelse. har veldig høye streptokokk antistoff prøver flere over lengre tid. har rykninger i tunga, ansiktet og beina. Jeg får også fryktelig angst innimellom, gråter av ikke noe og sinne utbrudd.  kan disse psykiske og emosjonelle symptomene henge med streptokokk prøvene som legen min mener. post streptokokk sykdom? hvordan forholder psykiatere seg til infeksjonsutløste sykdommer? eller ser de bort fra dette som ryktene sier....

hva er behandlingen for p.a.n.d.a.s/post strep sykdom?

jennifer100
Skrevet (endret)

ingen svar nei, etterlyser ekspert svar.  vil angst,panikkangst,psoriasis,hovne lymfer,sterk svettelukt,konstnt vond til halsen,konstant hjerterytme på 100+   kvalifisere om hypokondri? somatiserngslidelse? når en har sterkt forhøyede streptokokk prøver?

Endret av jennifer100
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville behandlet de psykiske lidelsene/symptomene uavhengig av streptokokker eller ei.

De somatiske symptomene ville jeg overlatt til andre.

Skrevet

Hypokondri er "helseangst/sykdomsangt". Angst for at en er alvorlig syk.

Hovene lymfekjertler, psoriasis og høy puls er objektive funn som ikke har noe med hypokondri å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Hæh er ikke fastleger til å følge opp helhetlig behandling av pasienter.  Her må jeg si meg grundig uenig uten at jeg er lege.  Psoriasis eller eksem og høy puls har i høy grad med psyken å gjøre i mitt tilfelle.  Det henger sammen og det har aldri vært noen tvil om det imellom meg og fastlegen.  Jeg blir skremt av å lese svaret til psykiateren her.

Anonymous poster hash: e14b2...f63
jennifer100
Skrevet (endret)

jeg vil takke for ekspertsvaret, da jeg har vært hos psykriater på dps som mener det samme. men da leger jeg har vært hos ikke finner det helt ut av det slenger de hypokonder kommentar til meg. selv hvor dårlig jeg er. 

til anonymbruker, aldri før hatt psoriasis, det har kommet nå mens jeg er sjuk. høy puls kan ha med angst å gjøre, men satidig så har jeg hatt infeksjon i hjertet så det henger nok sammen.

er jo ikke det at jeg er redd for  være syk, jeg er syk og vil bli frisk. har aldri før hatt angst eller noe sånt, det ha kommet mens jeg er syk.

Endret av jennifer100
Nicklusheletida
Skrevet

Spørsmålet her er jo hvordan psykiatere forholder seg til dette. Spørsmålet var ikke hvordan fastleger forholder seg til det.

Naturlig at en psykiater forholder seg til det som er sitt område.

jennifer100
Skrevet (endret)

jepp. psykriatere har jo hegemoni i helsevesenet.

Endret av jennifer100
AnonymBruker
Skrevet

Det er rystende hvis det er gap mellom holdninger til fastleger og psykiatere.  Skal pasientene velge hvem de vil tro på?  Jeg har kun en gang av mange møtt en psykiater jeg fikk tillit til, ellers synes jeg de har en tendens til å snakke ned til meg.  Det føler jeg også her, og de aller fleste svar fra NHD har vært unyttige for meg.  Derimot, har jeg erfart at frosken kan svare med innsikt og klokskap.

Pasienter er ikke hjernedøde vesener og selv om vi er gale trenger vi ikke å være dumme.

Skrevet

Jeg har betydelige vansker med å se hva vår uenighet består i.

Det er godt mulig at TS sine problemer skyldes et postineksjonssyndrom. Det er noe helt annet enn hypokondri.

Symptomene er dels rent psykiske og dels somatiske som kan utløses forsterkes av psykiske faktorer.

De rent psykiske symptomene ville jeg behandlet på samme måte som jeg behandler dem på også om de ikke skulle skyldes infeksjonen.

Det er mulig at de somatiske symptomene vi avta når en får psykiatrisk hjelp. Men jeg vil lekevel i mellomtiden anbefale at psoriasisen behandles med steroidkremer som annen psoriasis. Evt at en også behandler den høye pulsen med betablokker.

Hva er det med dette som skiller det fra fastlegers holdning til dette?

AnonymBruker
Skrevet

Antidepressiva har bivirkninger og løser ikke overhodet ikke alltid psykiske problemer.  Du glemmer å nevne at de psykiske problemene kan avta når somatiske problemer blir behandlet.  Betablokker og steroidkremer er ikke uten bivirkninger heller.  Betablokker blir gjerne brukt mot høyt blodtrykk og høy puls og pasienten blir slapp og trøtt.  Psykiatriske medisiner blir omtrent delt ut med skje som tran i gamle dager.

Jeg snakker av egen erfaring.  Det er forskjell på fastleger og antageligvis også på psykiatere.   Fastleger skal i hvert fall forholde seg til hele mennesket og ikke dele opp i føtter, armer eller psyke og ikke psyke.

Skrevet

Hva er det da du etterspør?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har da ikke etterspurt noe som helst.  Dette er ikke min tråd.  Jeg skulle bare gjerne visst hvorfor psykiatere er så ivrige med medisinering og påstår at den hjelper samtidig som psykiske problemer øker voldsomt i samfunnet.

Forskning har alltid noen limits og isolert forskning gir ikke helhetlig svar.  Jeg har spurt psykiatere om dette og ikke fått svar annet enn forskning viser og ........

Jeg antar at da du begynte dine studier, og til og med kanskje da du avsluttet dem, da var homofili psykiatrisk diagnose.  Jeg vet ikke om man brukte medisinering mot homofili før i tiden.  Faktisk falt det meg inn akkurat nå, men hadde vært morsomt å vite.

Skrevet

Psykiatrisk behandling er mye mer enn medisinering.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det finnes også psykologisk behandling, men du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Skrevet

Hvis du mener utsagnet om økende medisinering og økende psykisk sykdom, så er mitt svar at vi i psykiatrien dessverre ikke klarer å holde følge med den psykisk lidelse som det moderne velferdssamfunnet produserer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener utsagnet om økende medisinering og økende psykisk sykdom, så er mitt svar at vi i psykiatrien dessverre ikke klarer å holde følge med den psykisk lidelse som det moderne velferdssamfunnet produserer.

Ja, det er sikkert VELFERDSsamfunnet som har skylden. Alt var bedre under krigen når de syke og halte ble sent i leir og tatt livet av.

Anonymous poster hash: a11e0...406

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at da du begynte dine studier, og til og med kanskje da du avsluttet dem, da var homofili psykiatrisk diagnose.  Jeg vet ikke om man brukte medisinering mot homofili før i tiden.  Faktisk falt det meg inn akkurat nå, men hadde vært morsomt å vite.

Overrasker meg ikke han ønsker å "behandle" homofile med tung medisinering. Han har tidligere uttrykt misnøye med at loven mot homofilt samboerskap ble opphevet.

Anonymous poster hash: a11e0...406

Skrevet

Ingen har noengang behandlet homofili med medisiner. Nå når dette et lavmål, så jeg avslutter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er naturlig å stille slikt spørsmål og ser det ikke som lavmål.  Derimot er det lavmål hvis du har uttrykt misnøye med homofilt samboerskap.  Du burde svare på om det er riktig eller ikke.

Spørsmålet var ærlig fra min side, men det er viktig for meg å vite om du støtter homofile og hvordan du stiller deg til den kampen unge mennesker som oppdager sin legning må føre.

Hva med barn til par av samme kjønn?  Hvordan stiller forskningen seg hvis de får problemer med psyken?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...