Gå til innhold

kropp og psyke henger sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
Skrevet

Ingen har noengang behandlet homofili med medisiner. Nå når dette et lavmål, så jeg avslutter.

Det er strengt tatt ikke helt sant. Alan Turing ble tvangsbehandlet "kjemisk kastraksjon" pga en dom for homofili, men bortsett fra det er jeg enig i at det tar litt av her 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det?  Jeg stilte et ærlig spørsmål som falt meg inn der og da.  Kan ikke se at jeg har gjort noe galt.  Jeg forstår at den påstanden jeg kom med er vanskelig å svare på, men ikke at den var noe galt med.

Anonymous poster hash: e14b2...f63
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også si at jeg er betenkt over at psykiatere ikke kan følge med når det gjelder økende medisinering og økende psykiske sykdommer.  Det faller meg inn at det kan være sammenheng er som jeg ikke har god nok greie på.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen har noengang behandlet homofili med medisiner. Nå når dette et lavmål, så jeg avslutter.

Med strøm da kanskje?

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/--vi-ble-elektrosjokk-genier/

Til alle som tror de har funnet sannheten: Det var også en sannhet at man kunne behandle homoseksualitet med elektrosjokk.

I februar 2004 trykket British Medical Journal en studie om behandling av homofile i Storbritannia på 1950 og 60-tallet. Behandling i denne sammenhengen refererer ikke til samfunnets holdninger som sådan, men faktisk til hvordan helsepersonell satte medisinsk behandling av homofile i system.

Anonymous poster hash: a11e0...406

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er naturlig å stille slikt spørsmål og ser det ikke som lavmål.  Derimot er det lavmål hvis du har uttrykt misnøye med homofilt samboerskap.  Du burde svare på om det er riktig eller ikke.

Spørsmålet var ærlig fra min side, men det er viktig for meg å vite om du støtter homofile og hvordan du stiller deg til den kampen unge mennesker som oppdager sin legning må føre.

Hva med barn til par av samme kjønn?  Hvordan stiller forskningen seg hvis de får problemer med psyken?

Det får du neppe svar på, men du kan lese mer her:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/405199-tilfeldige-lover-dyssosial-pf/page-2#entry3624886

Anonymous poster hash: a11e0...406

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke lest den tråden før nå.  Den må jeg fordøye.  Jeg holder fast ved at ingenting er lavmål i denne tråden, men jeg hadde neppe kommet med dette utsagnet hvis jeg hadde lest tråden som er linket til.

Jeg er ganske betenkt nå, og ikke sikker på hvordan NHDs svar i linkete tråden skal oppfattes.  Hans utsagn med at homofili er avvik fra det normale er tung kost å fordøye.  Hvem har definert det normale?  Vi kan gå tilbake helt til Sokrates og andre greske filosofer og se at mange har prøvd å finne sannheten.  Så langt har ingen lykkes.

jennifer100
Skrevet (endret)

nå tar dette litt av, ser ikke helt linken mellom spørsmålet mitt og homofili. men uansett, takker for ekspertsvaret. post infeksiøs tilstand er det det har fått av diagnose så stemmer nok godt.  post streptokokk syndrom/sykdom har jeg jeg nylig fått av privat lege, som gir rykninger,angst,autoimmune symptomer,hjerte symtomer etc. jeg vet bare ikke om ssri vil være riktig behandling når det er i immunsysemet problemet ligger? vil legge til at jeg har igg subklasse mangel i to klasser. når en har slike "sjeldne" tilstander. er det ikke så lett å få hjelp.

Endret av jennifer100
Nicklusheletida
Skrevet

" Vil legge til at jeg har igg subklasse mangel i to klasser"

Interessant ! Da har du det samme som min sønn.Immunsvikt.  Han fikk den diagnosen som 11-åring, men den er mest sannsynlig medfødt.

Han ble psyk med depresjon og angst i høst. Da hadde han vært uten medisiner en lang periode. Da han var hos fastlegen viste blodprøver crp og annet at han hadde innfeksjon i kroppen samtidig med depresjonen og angsten.

Han bruker både medisiner mot immunsvikten og Cipralex nå. Blir du fulgt opp av Rikshospitalet ? Du tar vel sprøyter ?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er i mot ssri i en periode til du kommer deg ovenpå igjen både psykisk og fysisk.

Madelenemie
Skrevet

" Vil legge til at jeg har igg subklasse mangel i to klasser"

Interessant ! Da har du det samme som min sønn.Immunsvikt.  Han fikk den diagnosen som 11-åring, men den er mest sannsynlig medfødt.

Han ble psyk med depresjon og angst i høst. Da hadde han vært uten medisiner en lang periode. Da han var hos fastlegen viste blodprøver crp og annet at han hadde innfeksjon i kroppen samtidig med depresjonen og angsten.

Han bruker både medisiner mot immunsvikten og Cipralex nå. Blir du fulgt opp av Rikshospitalet ? Du tar vel sprøyter ?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er i mot ssri i en periode til du kommer deg ovenpå igjen både psykisk og fysisk.

Hei!

Var din sønn for tidlig født, eller hadde han lav fødselsvekt?

Var han mye syk før han fikk diagnosen? Har et barn med pågående sykdom, bedre, men var sjelden syk før fikk denne ukjente sykdommen,  nå føles det bare som om sykdommene står i kø, i vertfall har de gjort det, jeg håper det snur nå, men til nå, siden ble kjempesyk, er det så lite som skal  til før blir syk, det er både dårlig immunforsvar, men i tillegg, paradoksalt nok går immunforsvaret til angrep på kroppens egne celler:-(

Siden det ikke er en kjent sykdom, slåss jeg på mange hold, får litt hjelp av det private, men finne ut av ting, er det jo jeg som gjør.

Jeg skulle ønske barnet kunne få oppfølging støtte, men sånt får man ikke hvis ikke sykdommen har et navn.

jennifer100
Skrevet (endret)

jeg er ikke imot ssri, prøvde det da jeg plutselig ble syk, ble enda mer dårlig av det. jeg ser ikke ssri og tabletter alltid som utveien. medikamenter som påvirker hjernen burde være siste utvei.  spise sunt, litt mosjon,ta vitaminer og tenke positivt hjelper meg. mnr som sagt ikke imot det, bruker atarax innimellom.

har fryktelig spesielle immuglobiner, først hadde jeg lav igg subklasse 2, så neste hadde jeg i 1 og 3. de neste 1 og 3 igjen.  får ikke så mye hjelp dessverre, selv med subklasse mangel. ved post infeksiøse tilstander blir man som regel overlatt til seg selv.

har sønnen din kjekke streptokokk antistoff prøver? er vist en sammenheng mellom angst og strep infeksjoner,såkalt p.a.n.d.a.s. autoimmun sykdom,hvor kroppen angriper barsaglene i hjernen. ofte gjør ssri etc dt verre. men regner med det ikke gjelder sønnen din.

Endret av jennifer100
Nicklusheletida
Skrevet

Jennifer 100: Spise, sundt , mosjon og å tenke positivt er viktig ja. Vi har forskjellig syn på ssri da og det er greit. Du trenger det sikkert ikke, men det gjorde han. Han ble ikke verre. Han ble bedre. Han ble veldig brått psyk og også raskt bedre da han begynte på cipralex.

Nei, sønnen min har ikke streptokokkinnfeksjon som angriper hjernen. Han har den mest vanlige formen for immunsvikt som angriper luftveiene med ørebetennelse, bihuler og lunger. Det er jo mange forskjellige typer immunsikt, men jeg mener å huske han mangler igg. Immuglobin-tilførsel har hjulpet godt på han, så lenge han er påpasselig med å ta det punktlig en gang i uka. Han bruker dette en gang i uka og 3 timer om gangen. Da det endelig ble oppdaget fikk han god oppfølging av Rikshospitalet. Kontroll hver tredje måned så lenge han vokste og måtte justere dosen og vi ble sendt på kurs også.

Etter at han fylte 18 år og gikk over til voksenavdelingen er det ikke mye oppfølging nei. Tror ikke det er kontroller lenger nå. Sprøyteutstyr og medisiner bestiller han selv. Han skulle ha vært på et kurs i fjor, men da bodde han borte et år, sådet gikk han glipp av.

Madelenemie: Nei, han er ikke født for tidlig. Vekt 3,3 kilo. Det å ha dårlig immunforsvar i en periode er ikke det samme som å være født med immunsvikt. Min sønn er født med immunsvikt og han fikk luftveisinnfeksjon bare dager etter at vi kom hjem fra barselavdelingen. Siden var det ørebetennelser i ett sett. Dren 6 ganger helt til de tydeligvis ga opp dren. Bihuler som este ut. Innlagt med alvorlig lungebetennelse i 1 klasse og så 5 lungebetenneler det siste året før sykdommen ble oppdaget. Det var på en vanlig kontroll på øre/ nese/hals på louisenberg jeg måtte lage meg et "nervøst sammebrudd" for å bli tatt på alvor. Da sa jeg at det er ikke bare ører,det er lunger også. Gutten var skinn og bein etter alle antibiotikakurene som ga han løs mage. Han slepte seg hjem fra skolen og la seg rett på sofaen. Da ble han først sendt til Ullevål for grundige blodprøver og da resultatet kom videre til Riksen.

Etter at han begynte med medisner fikk han kjempeenergi og plutselig så jeg en helt anen gutt. Det roet seg litt etter hvert da, men til å begynne med skulle man tro han hadde fått en rakett i rompa. Har vært lite syk etter dette, men det renner litt puss fra øret nå og da enda og han snyter seg veldig mye.

Fastleger kan lite om dette Madelenemie. Du kan ikke forvente å få hjelp av fastleger, så hvis du vil ha en slik undersøkelse må du komme med forslaget selv. Hos oss gikk det 11 år før han fikk hjelp. I mellomtiden skjedde det mye tull med utprøving av astmamedisin osv. Hvis det er immunsvikt ditt barn har, skal han/hun til en avdeling på Rikshospitalet. Når man først kommer til riktig sted, er det god hjelp å få.

Madelenemie
Skrevet

Jennifer 100: Spise, sundt , mosjon og å tenke positivt er viktig ja. Vi har forskjellig syn på ssri da og det er greit. Du trenger det sikkert ikke, men det gjorde han. Han ble ikke verre. Han ble bedre. Han ble veldig brått psyk og også raskt bedre da han begynte på cipralex.

Nei, sønnen min har ikke streptokokkinnfeksjon som angriper hjernen. Han har den mest vanlige formen for immunsvikt som angriper luftveiene med ørebetennelse, bihuler og lunger. Det er jo mange forskjellige typer immunsikt, men jeg mener å huske han mangler igg. Immuglobin-tilførsel har hjulpet godt på han, så lenge han er påpasselig med å ta det punktlig en gang i uka. Han bruker dette en gang i uka og 3 timer om gangen. Da det endelig ble oppdaget fikk han god oppfølging av Rikshospitalet. Kontroll hver tredje måned så lenge han vokste og måtte justere dosen og vi ble sendt på kurs også.

Etter at han fylte 18 år og gikk over til voksenavdelingen er det ikke mye oppfølging nei. Tror ikke det er kontroller lenger nå. Sprøyteutstyr og medisiner bestiller han selv. Han skulle ha vært på et kurs i fjor, men da bodde han borte et år, sådet gikk han glipp av.

Madelenemie: Nei, han er ikke født for tidlig. Vekt 3,3 kilo. Det å ha dårlig immunforsvar i en periode er ikke det samme som å være født med immunsvikt. Min sønn er født med immunsvikt og han fikk luftveisinnfeksjon bare dager etter at vi kom hjem fra barselavdelingen. Siden var det ørebetennelser i ett sett. Dren 6 ganger helt til de tydeligvis ga opp dren. Bihuler som este ut. Innlagt med alvorlig lungebetennelse i 1 klasse og så 5 lungebetenneler det siste året før sykdommen ble oppdaget. Det var på en vanlig kontroll på øre/ nese/hals på louisenberg jeg måtte lage meg et "nervøst sammebrudd" for å bli tatt på alvor. Da sa jeg at det er ikke bare ører,det er lunger også. Gutten var skinn og bein etter alle antibiotikakurene som ga han løs mage. Han slepte seg hjem fra skolen og la seg rett på sofaen. Da ble han først sendt til Ullevål for grundige blodprøver og da resultatet kom videre til Riksen.

Etter at han begynte med medisner fikk han kjempeenergi og plutselig så jeg en helt anen gutt. Det roet seg litt etter hvert da, men til å begynne med skulle man tro han hadde fått en rakett i rompa. Har vært lite syk etter dette, men det renner litt puss fra øret nå og da enda og han snyter seg veldig mye.

Fastleger kan lite om dette Madelenemie. Du kan ikke forvente å få hjelp av fastleger, så hvis du vil ha en slik undersøkelse må du komme med forslaget selv. Hos oss gikk det 11 år før han fikk hjelp. I mellomtiden skjedde det mye tull med utprøving av astmamedisin osv. Hvis det er immunsvikt ditt barn har, skal han/hun til en avdeling på Rikshospitalet. Når man først kommer til riktig sted, er det god hjelp å få.

Takk for svar

Dere har jammene hatt mye å stri med!

Tror nok ikke mitt barn har dette, var alltid frisk, inntil for et par år siden, da bare sykdommene stod i kø.

Hadde aldri fått antibiotika, vaksiner knapt paracet. Så det er nok noe annet, og håper jeg noe som snart er over:-)

Håper det fortsetter å gå bra med sønnene din! Er det du som har googlet og stått på og ikke gitt deg?

Det gjør jeg for mitt barn, det er utrolig slitsomt, jeg blir mye mer sliten av det, enn hardt fysisk arbeide.

Men som foreldre, er det jo ikke bare en sak, men alle ens følelser som er innvolvert.

Fikk ikke din sønn skoletransport når han var så syk og tynn og sliten?

Vi fikk det til vår sønn, nå viste det seg kun være autisme og stressutløst, i dag trenger han ikke taxi, klarer seg fint, men da han var tynn og pinglete, om du skjønner, da var det en grei hjelp, slik at han heller var på skolen og mestret det, enn at selve veien til og fra skulle ta for mye av kreftene.

jennifer100
Skrevet

håper eksperten kan svare. får man angst og psykiske manifestasjoner av encefalitt? kan det ha noe med alle de rykningene jeg har?lukter brent ut avdet blå, gynger i synsfeltet mitt og masse andre rare ting. men prøver å overse det meste. har jo hovne lymfer,konstant vondt i halsen, sover hele tiden, hjerte forstyrrelser men betydlig bedre enn det første året.

hadde noe lav amplitude på eeg samtidig som jeg hadde betennelse i hjertet. funnet på eeg var sett som usikkert. nye legen min mener jeg har hatt encefalitt på toppen av hjertebetennelsen jeg hadde. men det ville de vel funnet ut da jeg var der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...