Gå til innhold

Hva skal til for å lykkes her i livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor blir noen av oss tapere?

Skrevet

En ting er å tørre å våge å gjøre noe man egentlig ikke tør. Det har i hvertfall ført til at jeg har lykkes i jobben

AnonymBruker
Skrevet

En ting er å tørre å våge å gjøre noe man egentlig ikke tør.

Rent språklig sett så gir ikke denne setningen noen som helst mening, men joda, jeg skjønner hva du mener likevel. :P

Noe i den duren, vel.

Anonymous poster hash: c4fd3...d6f

Skrevet

Både oppvekst, vilje til fornuftige valg og flaks har nok betydning.

Det du spør om blir litt det samme som at du spør hvordan kan en unngå kreft. Vi kan la være å røyke, bli solbrent, spise kreftfremkallende mat osv. Likevel er det noen som følger alle råd og får kreft, mens andre som gjør alt de ikke burde gjort får ikke kreft. Dette er på grunn av at utenom alle ting som vi vet øker risikoen for kreft, så finnes det så mange ting vi ikke vet og mange ting vi ikke kan påvirke.

Det beste for oss er å gjøre det vi vet øker muligheten for å lykkes, og gjøre det beste ut av resultatet. Selv om det ikke ble slik vi ønsket.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det går mye på hvor "integrert"/tilpasset man er i oppveksten.

Nicklusheletida
Skrevet

Hva mener du med å lykkes i livet ?

For meg betyr det å være lykkelig. Eller i hvert fall fornøyd.

Vaskebakke var vel en som mange vil si hadde lykkes i livet, men han var jo ikke lykkelig dessverre.

Tidligere bodde jeg i stort hus i et pent strøk, hadde 3 biler, 2 båter og 3 fritidsboliger og hadde det ikke bra. I hvert fall ikke de siste årene.

Nå har jeg bare ei leilighet på 45 kvm og en gammel bil og er lykkelig :)

Materielle ting er i hvert fall ikke noe som gir lykke, men menneskene man har rundt seg, de betyr MYE.

AnonymBruker
Skrevet

Vaskebakke var vel en som mange vil si hadde lykkes i livet, men han var jo ikke lykkelig dessverre.

Tidligere bodde jeg i stort hus i et pent strøk, hadde 3 biler, 2 båter og 3 fritidsboliger og hadde det ikke bra. I hvert fall ikke de siste årene.

Materielle ting er i hvert fall ikke noe som gir lykke, men menneskene man har rundt seg, de betyr MYE.

Jeg tror ikke TS snakker om materielle ting, men om ens sosiale liv, for å si det kort. Jeg tror TS føler seg som en taper i den forstand at vedkommende ikke tjener sine egne penger, og ikke har noe sosialt liv eller familie. Føler som som "søppel".

Nicklusheletida
Skrevet

Til anonym : Ja, det kan godt hende det. Jeg vet ikke hva trådstarter legger i "lykkes i livet" og derfor jeg spør. Vet ikke noe om trådstarters familie og sosiale liv.

Støtter svaret til blomster.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje man kan starte med å ikke definere seg selv som taper? :)

Anonymous poster hash: f033e...489

AnonymBruker
Skrevet

Det har med evolusjonsteorien å gjøre. Hvorfor er ikke alle perfekte match for dagens samfunn? Fordi historisk sett så er dagens samfunn helt ekstremt uvanlig og mennesket skal måtte tilpasse seg uendelig mange mulige måter samfunnet endrer seg på. Selvsagt kjipt for de som er i ytterkanten da, men hva skal en gjøre? Det eneste mulige er jo å ta en tyskervariant å avle frem mennesker med egenskaper som passer best for dagens samfunn. Men det er de fleste enige om at er uetisk da, så da har man ingen muligheter igjenn

Anonymous poster hash: 7930d...1be
stjernestøv
Skrevet

Man må ha masse viljestyrke for å lykkes. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette kan medvirke til suksess:

• Gode oppvekstvilkår, stabil familiesituasjon - et nøkkegode som ofte fører andre goder med seg senere
  • Vilje og evne til å arbeide for mål som ligger fremover i tid - de som bare evner å tenke på dagen i dag lykkes sjeldnere
  • Hardt og målbevisst arbeid - all verdens talent hjelper ofte ikke, man må arbeide for resulatter i de fleste tilfeller
  • Stabil psyke - hardt arbeid og talent hjelper ofte ikke om en har store psykiske problemer
  • Evne til empati med andre - da får en oftere venner og stabile relasjoner, det gir som regel et stabilt liv

Anonymous poster hash: e97bf...047
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den viktigste enkeltfaktor mener jeg er denne:

Evnen til å ta på seg en ulempe/ubehag i dag for å oppnå en fordel senere = utsettelse av behovstilfredsstillelse der dette er hensiktsmessig,

Behovstilfredsstillelse inkluderer det å unngå ubehag.

Skrevet

Definisjonen på å lykkes er heldigvis forskjellige. Å lykkes i dag mener jeg knyttes for sterkt til jobb/arbeid. En lykkelig rørlegger er i min bok like vellykket som en lykkelig siviløkonom.

Om hva som skal til for å lykkes, mener jeg resilens er sentralt. Det handler ikke om å forgjeves forsøke å rydde unna alle ubehageligheter, for det går ikke. Det handler om å bygge en ryggrad som klarer å stå av stormen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@Janus30: Meget velskrevet.

Skrevet

@Janus30: Meget velskrevet.

Takk for det:-)

Sidsel Gilbert definerer god psykisk helse som "evnen til å takle livets påkjenninger". Kanskje den beste jeg har lest. Den rommer at alt ikke er bra hele tiden, at det er ubehagelig å leve i blant og at det ikke er noe sykt ved det i det hele tatt.

Jeg er meget skeptisk til en utvikling som går mot at vi aldri skal ha vondt, hverken psykisk eller somatisk. Det er ikke nødvendigvis noe sykt over all smerte. Noe hører faktisk livet til, og det ligger en verdi i seg selv å møte den, erkjenne den og mestre den.

Skrevet

Takk for det:-)

Sidsel Gilbert definerer god psykisk helse som "evnen til å takle livets påkjenninger". Kanskje den beste jeg har lest. Den rommer at alt ikke er bra hele tiden, at det er ubehagelig å leve i blant og at det ikke er noe sykt ved det i det hele tatt.

Jeg er meget skeptisk til en utvikling som går mot at vi aldri skal ha vondt, hverken psykisk eller somatisk. Det er ikke nødvendigvis noe sykt over all smerte. Noe hører faktisk livet til, og det ligger en verdi i seg selv å møte den, erkjenne den og mestre den.

"Ubehagelig å leve i blant". Hva når når det er et helvete å leve 95% av tiden, når det har vært sånn i årevis og det ikke er noe hjelp å få i det bedritne offentlige helsevesenet? Hvor lenge skal man holde ut?

Skrevet

Nei, det dreier seg ikke om materielle ting. Slikt bryr jeg meg veldig lite om. Har ingen mennesker rundt meg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det dreier seg ikke om materielle ting. Slikt bryr jeg meg veldig lite om. Har ingen mennesker rundt meg.

har du ingen venner? kjæreste?

Anonymous poster hash: 811a6...3f5

AnonymBruker
Skrevet

"Ubehagelig å leve i blant". Hva når når det er et helvete å leve 95% av tiden, når det har vært sånn i årevis og det ikke er noe hjelp å få i det bedritne offentlige helsevesenet? Hvor lenge skal man holde ut?

Man burde i hvertfall slutte å forvente hjelo i det offentlige helsevesen om den hjelpen ikke finnes der. Søke andre muligheter? Livet skal være mer enn å holde ut. Men det kan kreve sitt for gjøre det til noe mer om man har "begrensninger". 

Anonymous poster hash: f033e...489

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...