Gå til innhold

Skremmende utvikling blandt ungdommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tenåring som sier at det har blitt utrolig populært å nærmest skryte av at man har angst og depresjoner, og slik har det vært de siste par år. De diagnostiserer seg selv også, med angst og depresjoner uten å gå til lege.

Jeg synes det er fint at det har blitt åpenhet rundt psykisk lidelse, men er ikke dette jeg beskriver også en skremmende utvikling? Er det slik flere steder i landet?

Hun kjenner også folk som virkelig ER syk, og disse snakker ikke åpent om det. Det kom Feks som et sjokk på mange at den ene ble innlagt (planlagt). Det er også for å oppnå fordeler de gjør det, diverse fritak. Den ene sier at hun vil bli innlagt og gjør det hun kan for å overtale bup til å bli det, men det vil ikke bup, så nå har hun fått fri resten av skoleåret.

Tenåringen min har selv vært syk (depresjon), og hun sier at de vet ikke hva det vil si å være syk. Hadde de visst det, hadde de ikke skrytt av det på den måten., sier hun..

Det er godt mulig at min tenåring observerer feil, men jeg lufter det her inne for å høre om flere er kjent med at det er slik?

Anonymous poster hash: 2e00c...a02

AnonymBruker
Skrevet

Problembarn har alltid funnets, og vil alltids finnes. Det er sikkert mulig at noen flere av problembarna vil bruke disse verktøyene nå siden det er mindre tabu rundt det, men tror ikke det er noe problem de ville bare ha brukt et annent verktøy dersom de ikke hadde hatt dette tilgjengelig. 

Anonymous poster hash: be596...1c7
Skrevet

Jeg har en tenåring som sier at det har blitt utrolig populært å nærmest skryte av at man har angst og depresjoner, og slik har det vært de siste par år. De diagnostiserer seg selv også, med angst og depresjoner uten å gå til lege.

Jeg synes det er fint at det har blitt åpenhet rundt psykisk lidelse, men er ikke dette jeg beskriver også en skremmende utvikling? Er det slik flere steder i landet?

Hun kjenner også folk som virkelig ER syk, og disse snakker ikke åpent om det. Det kom Feks som et sjokk på mange at den ene ble innlagt (planlagt). Det er også for å oppnå fordeler de gjør det, diverse fritak. Den ene sier at hun vil bli innlagt og gjør det hun kan for å overtale bup til å bli det, men det vil ikke bup, så nå har hun fått fri resten av skoleåret.

Tenåringen min har selv vært syk (depresjon), og hun sier at de vet ikke hva det vil si å være syk. Hadde de visst det, hadde de ikke skrytt av det på den måten., sier hun..

Det er godt mulig at min tenåring observerer feil, men jeg lufter det her inne for å høre om flere er kjent med at det er slik?

Det du beskriver stemmer ikke i kretsen blant de ungdommene jeg kjenner, men ulike ungdomsmiljøer kan ha ulike "koder" for atferd.

Generelt sett så tenker jeg at ungdom ikke nødvendigvis fullt ut har innsikt nok til å skjønne at det finnes ulike måter å ha det vanskelig på, jeg tror ikke bup er helt ute av stand til å skille mellom reelle og påståtte vansker.

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver stemmer ikke i kretsen blant de ungdommene jeg kjenner, men ulike ungdomsmiljøer kan ha ulike "koder" for atferd.

Generelt sett så tenker jeg at ungdom ikke nødvendigvis fullt ut har innsikt nok til å skjønne at det finnes ulike måter å ha det vanskelig på, jeg tror ikke bup er helt ute av stand til å skille mellom reelle og påståtte vansker.

Jeg tror heller ikke bup er ute av stand til det, har personlig bare god erfaring med dem. Men her er det snakk om mange som selvdiagnostiserer seg selv og bruker det i ulike settinger. "Jeg hadde sånn angst at jeg måtte være hjemme idag", "jeg måtte gå hjem fra skolen pga angsten" og slike ting er veldig vanlig her, i følge tenåringen.

Synes det er synd det er slik men bra det ikke er så tabu med psykiske plager og lidelser da.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har nok helt rett for en liten undergruppe av ungdom.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "en liten undergrupper"?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "en liten undergrupper"?

Sannsynligvis fremtidige navere.

Anonymous poster hash: b6ea3...58c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med det mener jeg at det ikke gjelder alle ungdommer, heller ikke storparten (>50%), men nettopp det jeg skriver - en liten andel av den totale ungdomsgruppen.

AnonymBruker
Skrevet

Med det mener jeg at det ikke gjelder alle ungdommer, heller ikke storparten (>50%), men nettopp det jeg skriver - en liten andel av den totale ungdomsgruppen.

Noen ganger stiller vi så dumme spørsmål!!!

Skrevet

Noen ganger stiller vi så dumme spørsmål!!!

Hva mener du med denne typen kommentarer? Hva er det du prøver å kommunisere?

AnonymBruker
Skrevet

Med den så mener jeg nettopp det jeg skriver: noen ganger stiller vi så dumme (og unødvendige) spørsmål! Dvs: Svaret var jo så klart og åpenbart!

Inner self
Skrevet

Er de EMO? Det er en subkultur som har litt av det i seg.

Nå har jeg også inntrykk av att det er relativt ofte att man som tenåring er deprimert... Så det kan jo være noe i det? Jeg var iallefall mye deprimert og alene, fra 15 år og inn i "voksenlivet".

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjent med dette i det ungdomsmiljøet min sønn vanker, men det utelukker ikke at det er slik i andre miljøer. Naving er jo en "trend" blant enkelte. 

Anonymous poster hash: 17a87...adb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...