Gå til innhold

Bipolar lidelse hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barn på 6 år. Gjennom hele livet vært veldig svingende i humør og adferd. Periodene svinger mellom å være "depressiv", trist, voksensøkende, stort behov for trygghet og forutsigbarhet, lite motivasjon, lite sosial mestring. Så kan det komme perioder med utagering, ekstrem grenseutprøving, hyperaktivitet, impulsivitet og praten går i ett. Noen perioder er hn normalfungerende.

Jeg mistenker at barnet kan ha en bipolar lidelse. Hvor vanlig er det at barn får en slik diagnose? Slik jeg beskriver dette barnet, er det ikke mye som tyder på at det er en bipolaritet her? Hvordan går jeg fram ift abup i forhold til dette? Bhg og ppt tenker bare ADHD, men jeg har god erfaring med barn med spesielle behov og dette ligner ikke ADHD i det hele tatt. Bipolar lidelse har ikke blitt nevnt med ett ord...

Anonymous poster hash: a9d7d...abe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405643-bipolar-lidelse-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvor lang er hver periode?

Varer de depressive periodene mer enn 14 dager, og er da barnet overveiende depressivt i denne perioden?

Varer "oppoversvingningene" mer enn en uke, og er det da overveiende "oppe" hele tiden?

Har det lengre "normale" perioder mellom disse svingningene?

Er det BP i slekten?

AnonymBruker

Lengdene på periodene varierer, men som regel er det snakk om uker. På det lengste kanskje et par måneder. Hn har hatt normale perioder på 2-3-4 måneder mellom svingningene. Hn er hhv overveiende depressiv og oppstemt i de aktuelle periodene. I både oppe- og nede-periodene viser han tegn til angst og uro. Mye irritabelitet i "oppe"-periodene. 

Jeg har en relasjon til barnet, men er ikke i familie med hn. Jeg kjenner ikke til BP i slekten, men det er ikke usannsynlig. Må føye til at det har vært uroligheter ift barnets nærmeste omsorgspersoner som selvsagt kan påvirke hn`s humør og adferd, men likevel synes jeg svingningsmønsteret er påfallende.. Hn har søsken som ikke har de samme vanskene.

Anonymous poster hash: a9d7d...abe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...