Gå til innhold

Interessant studie

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Meget interessant, og jeg har stor tro på det.

Min pessimisme går på den jevne pasients evne/vilje til å gjennomføre dette over tid. Jfr. alle som har vondt i ryggen, får hjelp og gjennomfører øvelser7trening så lenge de går hos fysioterapeut, men slutter raskt når de skal gjennomføre dette varig, men alene.

Men for motiverte pasienter som er villige til å gjøre en innsats, tror jeg dette vil fungere.

Gjest Ladytron
Skrevet

Det var interessant. Jeg er ikke interessert i å ta medisiner, så det som har holdt depresjon mest på avstand for min del er å trene. Etter å ha hatt en periode der treningen ble nedprioritert kom det en ny depressiv episode, jeg tror ikke det er tilfeldig.

Kunne tenke meg å bruke mindfulness for å forebygge depresjoner også, men synes det er vanskelig å ha en daglig praksis. Gikk på kurs for noen år siden for å lære en del teknikker. Men jeg blir utrolig rastløs når jeg mediterer, kjeder meg veldig, og synes det er vanskelig å ikke gå inn i de tankene som dukker opp.

Hvor lenge må man egentlig holde på med daglig praksis før man får et mer stille sinn og blir mer rolig inni seg? Kan jeg komme til et punkt der jeg ser på meditasjon som et gode, ikke bare et ork? Eller kan det være at mindfulness rett og slett ikke passer så godt for meg?

Madelenemie
Skrevet (endret)

http://nhi.no/forside/mindfulness-kan-fungere-like-godt-som-medisiner-for-a-forebygge-depresjon-45994.html

Jeg er spent på om man fortsatt vil mene at mindfulness er så effektivt om ti år som man finner i mange studier pr dags dato.

Hei!

Ja det tror jeg.

Selv om begrepet nok innebærer mer enn den hjelpen jeg fikk av min psykiater, så er flere elementer for meg gjenkjenbare.

Feks det å lære å å gjenkjenne og svare konstruktivt på tanker og følelser.

Det er mye det jeg har lært.

Min jobb gikk mer ut på å lære meg/la meg omprogrammere, som jeg bedre liker tenke det som.

Jeg hadde et lite hensiktsmessig program innstallert.

Når det er lært, innøvd/programmert og trent på, er man så stødig og trygg i seg selv, at man kan møte alle mulige vansker.

Og det uten å ikke takle dem. Man bruker rett og slett tankeverktøy og mye handler om å gjenkjenne og svare konstruktivt på livets ulike hendelser.

Dette er ganske lett for den analyttisk anlagte, med innsikt om at endring trengs.

Om det er like lett for alle, tror jeg ikke, jeg tror personlighet og intelektuell kapasitet også spiller inn i effekten man har av behandlingen. Men ja, jeg tror det brukt systematisk, arbeidet systematisk og effektivt med kan være svært virkningsfult i å komme dit at man kjenner seg sterk på alle måter og kan møte livets vansker, både de store sorger og smerter og de mindre hverdagsvansker.

Endret av Madelenemie
Skrevet

"Min pessimisme går på den jevne pasients evne/vilje til å gjennomføre dette over tid... Men for motiverte pasienter som er villige til å gjøre en innsats tror jeg dette vil fungere".

Hvorfor ikke bytte ut pessimismen med løningsorientering. Spør hva som skal til for at det vil gjennomføres. Finn noen gulerøtter. Tilby mindfullness i grupper, utvikle app-løsninger der man binder seg og følger utviklingen osv osv, mange muligheter til å motivere.

Ellers, har ikke lest meg opp på mindfullnes, men kanskje er det litt av den samme effekten som ashtanga yoga. Her fokuserer man mye på pust. En slags dynamisk, kroppslig meditasjon som er bra for sinnet også vil jeg tro.

Skrevet

Meget interessant, og jeg har stor tro på det.

Min pessimisme går på den jevne pasients evne/vilje til å gjennomføre dette over tid. Jfr. alle som har vondt i ryggen, får hjelp og gjennomfører øvelser7trening så lenge de går hos fysioterapeut, men slutter raskt når de skal gjennomføre dette varig, men alene.

Men for motiverte pasienter som er villige til å gjøre en innsats, tror jeg dette vil fungere.

Har du tro på at det vil fungere for alle, bare de har vilje til å gjennomføre det?

Selv tror jeg det kan lette litt på enkelte symtom, men er usikker på om det kan gjøre den store endring hos meg ihvertfall. Jeg har prøvet, men har ikke klart å gjennomføre noe langvarig program da.

Skrevet

Har du tro på at det vil fungere for alle, bare de har vilje til å gjennomføre det?

Selv tror jeg det kan lette litt på enkelte symtom, men er usikker på om det kan gjøre den store endring hos meg ihvertfall. Jeg har prøvet, men har ikke klart å gjennomføre noe langvarig program da.

Jeg tar for gitt at studien er gjort på unipolare depresjoner, ikke på BP.

På BP kan det nok ha noe effekt, men langt fra tilstrekkelig.

Skrevet

Det finnes forskning som tyder på at nettopp den type problematikk du har beskrevet her på dol, vil kunne bedres med mindfulness. Dette er hva som står på nettsiden til forskningssenteret ovennevnte studie er utgått fra:

"More recent work has led to major breakthroughs in understanding how mindfulness can reduce suicidality in depression, emotional turbulence in bipolar disorder and serious health anxiety."

http://oxfordmindfulness.org/

Skrevet

Jeg tar for gitt at studien er gjort på unipolare depresjoner, ikke på BP.

På BP kan det nok ha noe effekt, men langt fra tilstrekkelig.

Det er også publisert en del studier på pasienter med BP. Et eksempel er denne: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032713004539

Forskningsmiljøene som er opptatt av mindfulness publiserer svært intensivt for tiden.

Skrevet

Det finnes forskning som tyder på at nettopp den type problematikk du har beskrevet her på dol, vil kunne bedres med mindfulness. Dette er hva som står på nettsiden til forskningssenteret ovennevnte studie er utgått fra:

"More recent work has led to major breakthroughs in understanding how mindfulness can reduce suicidality in depression, emotional turbulence in bipolar disorder and serious health anxiety."

http://oxfordmindfulness.org/

Jeg får ikke helt med meg hva som står når det ikke står på norsk.

Egentlig så vet jeg ikke hva problemet mitt er. Det svinger så mye. Noen ganger mener jeg at jeg er frisk, og i neste øyeblikk tenker jeg at jeg ikke orker å leve lenger.

Det som til nå har vist best effekt er fjellturer. Da får jeg aktivitet, og når jeg i tillegg tar natur bilder får jeg flyttet fokuset så sant jeg ikke er for langt nede. Problemet er bare at effekten avtar fort når jeg kommer hjem. Mindfulness har effekt når jeg er urolig, anspent og har lett for å automatisk holde pusten. Med å tenke det jeg har lært av mindfulness klarer jeg å slappe litt bedre av og puste normalt igjen en liten stund. Men effekten avtar også for med det.

Skrevet

Jeg får ikke helt med meg hva som står når det ikke står på norsk.

Egentlig så vet jeg ikke hva problemet mitt er. Det svinger så mye. Noen ganger mener jeg at jeg er frisk, og i neste øyeblikk tenker jeg at jeg ikke orker å leve lenger.

Det som til nå har vist best effekt er fjellturer. Da får jeg aktivitet, og når jeg i tillegg tar natur bilder får jeg flyttet fokuset så sant jeg ikke er for langt nede. Problemet er bare at effekten avtar fort når jeg kommer hjem. Mindfulness har effekt når jeg er urolig, anspent og har lett for å automatisk holde pusten. Med å tenke det jeg har lært av mindfulness klarer jeg å slappe litt bedre av og puste normalt igjen en liten stund. Men effekten avtar også for med det.

Mindfulness-øvelser er adskillig mer enn avspenning.  Det er også en måte hvor man kan trene seg opp til å bevisst flytte fokus for bevisstheten. Forskning har vist at jevnlig trening i 8 uker ser ut til å langvarig effekt. Jeg har før gitt deg linken til Mark Williams sin siste selvhjelpsbok. Der gjennomgår ulike øvelser som for øvrig benyttes i det behandlingsprogrammet som forskningen er basert på.

Skrevet

Mindfulness-øvelser er adskillig mer enn avspenning.  Det er også en måte hvor man kan trene seg opp til å bevisst flytte fokus for bevisstheten. Forskning har vist at jevnlig trening i 8 uker ser ut til å langvarig effekt. Jeg har før gitt deg linken til Mark Williams sin siste selvhjelpsbok. Der gjennomgår ulike øvelser som for øvrig benyttes i det behandlingsprogrammet som forskningen er basert på.

Jeg finner ikke innlegget igjen. Men skal den boken være bedre enn den jeg allerede har kjøpt av Ivar Vehler. Mindfulness meditasjon?

Skrevet

Jeg finner ikke innlegget igjen. Men skal den boken være bedre enn den jeg allerede har kjøpt av Ivar Vehler. Mindfulness meditasjon?

Mark Williams er en av dem som har utviklet den behandlingsmodellen med mindfulness som er godt dokumentert som virksom i forhold til en del psykiske lidelser. Jeg ville derfor ha kjøpt en av hans selvhjelpsbøker, hvis jeg var deg. F.eks. denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=8035139

Skrevet

Mark Williams er en av dem som har utviklet den behandlingsmodellen med mindfulness som er godt dokumentert som virksom i forhold til en del psykiske lidelser. Jeg ville derfor ha kjøpt en av hans selvhjelpsbøker, hvis jeg var deg. F.eks. denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=8035139

Er dette med mindfullness øvelser man skal gjøre? Og er de i så fall vanskelige og krevende?

Skrevet

Er dette med mindfullness øvelser man skal gjøre? Og er de i så fall vanskelige og krevende?

Jeg vil kalle øvelsen om å ikke gå på Bekymringsbussen for en øvelse i mindfullness.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det har gått litt inflasjon i mindfulnessbegrepet. Det synes å være løsningen på alt.

Når det er sagt så har jeg prøvd det selv, og syns jeg hadde en viss effekt. Brukte en app, slik at det var veldig enkelt å gjøre øvelsene.

Anonymous poster hash: 65460...c63
Skrevet

Ja, det er helt konkrete øvelser og det er ikke vanskelig å utføre dem - men som med alt annet, så må man sette av tid til å gjøre det, slik at det kreves motivasjon for å få øvd i tilstrekkelig grad.

Skrevet

Jeg syns det har gått litt inflasjon i mindfulnessbegrepet. Det synes å være løsningen på alt.

Når det er sagt så har jeg prøvd det selv, og syns jeg hadde en viss effekt. Brukte en app, slik at det var veldig enkelt å gjøre øvelsene.

Anonymous poster hash: 65460...c63

Noe av ulempen med det du påpeker, er at mange også kommer i kontakt med noen litt vel lettvinte versjoner av mindfulness. Hvis jeg selv skulle ha investert tid i mindfulnessøvelser, så ville jeg ha valgt å følge instruksjonene fra noen av dem som har utviklet metoder som er påvist å ha en ganske god effekt.

motorPrøysen
Skrevet

Interessant, men effekten av begge behandlingene fremstår som ganske dårlig — av både de som brukte medisiner og de som benyttet mindfulness fikk nesten halvparten tilbakefall innen en toårsperiode. Jeg skulle gjerne sett dette sammenlignet med en no-treatment/placebo-gruppe.

Her er en link til et gratis og seriøst opplegg for mindulness-basert stressreduksjon som antagelig ligner mye på det som ble brukt i studien (desverre bare på engelsk): http://palousemindfulness.com/selfguidedMBSR.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...