Gå til innhold

Interessant studie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant, men effekten av begge behandlingene fremstår som ganske dårlig — av både de som brukte medisiner og de som benyttet mindfulness fikk nesten halvparten tilbakefall innen en toårsperiode. Jeg skulle gjerne sett dette sammenlignet med en no-treatment/placebo-gruppe.

Her er en link til et gratis og seriøst opplegg for mindulness-basert stressreduksjon som antagelig ligner mye på det som ble brukt i studien (desverre bare på engelsk): http://palousemindfulness.com/selfguidedMBSR.html

Forskningsmiljøet i Oxford har i følge Mark Williams gjennomført også "flerarmede" studier, hvor de har sammenlignet mindfulness-basert kognitiv terapi med grupper som har blitt gitt et tilbud av tilsvarende omfang minus mindfulness-øvelsene. Han sier at de fant klart bedre effekt i gruppen med mindfulness-øvelser. Men som i de fleste av disse studiene, så er effekten moderat.

Nettsiden du oppgir, instruerer i mindfulness-basert stress reduksjon, tror ikke den har med elementene fra kognitiv terapi som er en del av mindfulness-basert kognitiv terapi. Men jeg har ikke sett noen studier som sammenligner effekt av MBSR og MBCT i forhold til psykiske lidelser, kanskje vil resultatet bli ganske like siden mindfulness-fokuset er såpass stort også innen MBCT.

Gjest Ladytron
Skrevet

Til frosken og andre som har peiling:

Som jeg skrev litt tidligere i innlegget så har jeg prøvd mindfulness, men synes det var veldig kjedelig og opplever bedre effekt av fysisk aktivitet. Jeg har ikke angst, men det å sitte slik helt alene og skulle forsøke å stilne sinnet vekket nok en slags angstfølelse i meg, kanskje det er derfor jeg kjedet meg og ble så rastløs.

Men noe av problemet kan kanskje være at jeg ikke prøvde mindfulness ofte nok, over lang nok tid. Tror dere jeg vil kunne lære meg å like mindfulness hvis jeg bare dedikerer nok tid til det - for eksempel hvis jeg bruker 15-20 minutter hver dag?

Spesielt hvis jeg går en stund uten trening eller hvis jeg er veldig stresset så er tankene mine alle veier og jeg kan bli ganske impulsiv, så det hadde sikkert vært greit med et litt roligere sinn.

Det hadde vært greit å få noen tanker om dette fra noen som praktiserer mindfulness selv :)

Skrevet

Jeg vil kalle øvelsen om å ikke gå på Bekymringsbussen for en øvelse i mindfullness.

Ok. Da har en nok å konsentrere seg om :)

Skrevet

Som jeg skrev litt tidligere i innlegget så har jeg prøvd mindfulness, men synes det var veldig kjedelig og opplever bedre effekt av fysisk aktivitet. Jeg har ikke angst, men det å sitte slik helt alene og skulle forsøke å stilne sinnet vekket nok en slags angstfølelse i meg, kanskje det er derfor jeg kjedet meg og ble så rastløs.

Men noe av problemet kan kanskje være at jeg ikke prøvde mindfulness ofte nok, over lang nok tid. Tror dere jeg vil kunne lære meg å like mindfulness hvis jeg bare dedikerer nok tid til det - for eksempel hvis jeg bruker 15-20 minutter hver dag?

Spesielt hvis jeg går en stund uten trening eller hvis jeg er veldig stresset så er tankene mine alle veier og jeg kan bli ganske impulsiv, så det hadde sikkert vært greit med et litt roligere sinn.

Det hadde vært greit å få noen tanker om dette fra noen som praktiserer mindfulness selv :)

Hva slags mindfulnessøvelser har du forsøkt?

Skrevet

Jeg sliter også med å sitte helt i ro og gjøre øvelser. Må gjøre noe annet samtidig. Har ikke hørt om noen som strikker og mediterer på en gang. Da er vel hensikten borte.

Skrevet

Jeg sliter også med å sitte helt i ro og gjøre øvelser. Må gjøre noe annet samtidig. Har ikke hørt om noen som strikker og mediterer på en gang. Da er vel hensikten borte.

Der tar du feil. Man kan også praktisere mindfulness mens man gjør andre ting, f.eks. strikking. Det finnes egne bøker om "mindful knitting", f.eks. http://www.amazon.com/Mindful-Knitting-Inviting-Contemplative-Practice/dp/B002NPCV9S#reader_B002NPCV9S

Gjest Ladytron
Skrevet

Hva slags mindfulnessøvelser har du forsøkt?

På kurset jeg gikk på gikk vi gjennom en del forskjellige øvelser. Blant annet kroppsscanning, observasjon av et objekt (pust/ytre objekt) og innsiktsmeditasjon. Av de var det kanskje kroppsscanning jeg syntes var greiest å gjennomføre. Innsiktsmeditasjon tror jeg også at jeg kunne ha vendt meg til.

Men bare tanken på å sitte alene, (stort sett) med lukkede øyne, og å skulle utføre slike øvelser gjør meg nervøs. Jeg føler meg sårbar. Kanskje jeg skulle prøvd å komme i gang med øvelser igjen slik at jeg kunne overkommet de følelsene? Det er vanskelig å forklare, men når jeg tenker på det nå så får jeg assosiasjoner til barndommen min og den vonde følelsen av å være helt alene i livet.

Gjest Ladytron
Skrevet

Ja, jeg lurer vel på om man på et eller annet tidspunkt kan komme til et sted der man liker å gjøre mindfulnessøvelser. Isåfall er det kanskje verdt det.

Med (fysisk) trening er det gjerne fælt i starten, men etterhvert som man kommer i bedre form så blir det mindre fælt, og på et tidspunkt begynner man gjerne til og med å like det. Lurer på om det kan bli slik med mindfulness også.

Artig den linken til frosken om at man faktisk kan strikke samtidig. :)

Skrevet

Der tar du feil. Man kan også praktisere mindfulness mens man gjør andre ting, f.eks. strikking. Det finnes egne bøker om "mindful knitting", f.eks. http://www.amazon.com/Mindful-Knitting-Inviting-Contemplative-Practice/dp/B002NPCV9S#reader_B002NPCV9S

Ok. Jeg trodde du kun skulle konsentrere deg om mindfulness samtidig som du skulle slappe helt av. Men jeg har brukt teknikken med å observere pusten når jeg har vært anspent og har hatt indre uro mens jeg er på jobb.

Skrevet

Ok. Jeg trodde du kun skulle konsentrere deg om mindfulness samtidig som du skulle slappe helt av. Men jeg har brukt teknikken med å observere pusten når jeg har vært anspent og har hatt indre uro mens jeg er på jobb.

Det finnes ganske mange ulike varianter av mindfulness-øvelser. Fokus på pust er kun en type. Man kan også gjøre gående mindfulnessøvelser - eller strikkende - i tillegg til alle variantene av sittende eller liggende øvelser.

Skrevet

På kurset jeg gikk på gikk vi gjennom en del forskjellige øvelser. Blant annet kroppsscanning, observasjon av et objekt (pust/ytre objekt) og innsiktsmeditasjon. Av de var det kanskje kroppsscanning jeg syntes var greiest å gjennomføre. Innsiktsmeditasjon tror jeg også at jeg kunne ha vendt meg til.

Men bare tanken på å sitte alene, (stort sett) med lukkede øyne, og å skulle utføre slike øvelser gjør meg nervøs. Jeg føler meg sårbar. Kanskje jeg skulle prøvd å komme i gang med øvelser igjen slik at jeg kunne overkommet de følelsene? Det er vanskelig å forklare, men når jeg tenker på det nå så får jeg assosiasjoner til barndommen min og den vonde følelsen av å være helt alene i livet.

Høres ut som om du har lært flere typer øvelser. Øvde du noe hjemme mens du gikk på kurset, eller likte du det såpass dårlig at det ikke ble noe særlig med øving hjemme? Hvorvidt du vil like øvelsene bedre etter hvert vet jeg ikke, så om det er noen vits i å fortsette å gjøre øvelser kommer vel  litt an på hva du ønsker å oppnå med å gjøre mindfulness?

Selv synes jeg kroppsscanning kan være en god øvelse hvis jeg sliter med å sovne eller føler meg veldig sliten. Jeg liker også "pusteankeret", kanskje fordi den minner meg om andre meditasjonsformer jeg har lært tidligere.

Skrevet

Jeg tror hensikten er å komme i en slags tilstand av flyt. Dvs. at du bare er her og nå uten å gruble over fortiden eller bekymre deg for fremtiden.

Hvis du oppnår det ved å strikke, er vel hensikten oppnådd.

Gjest Ladytron
Skrevet (endret)

Høres ut som om du har lært flere typer øvelser. Øvde du noe hjemme mens du gikk på kurset, eller likte du det såpass dårlig at det ikke ble noe særlig med øving hjemme? Hvorvidt du vil like øvelsene bedre etter hvert vet jeg ikke, så om det er noen vits i å fortsette å gjøre øvelser kommer vel  litt an på hva du ønsker å oppnå med å gjøre mindfulness?

Selv synes jeg kroppsscanning kan være en god øvelse hvis jeg sliter med å sovne eller føler meg veldig sliten. Jeg liker også "pusteankeret", kanskje fordi den minner meg om andre meditasjonsformer jeg har lært tidligere.

Jeg øvde hjemme noen ganger, men da var samboeren min i et annet rom. Så vidt jeg husker øvde jeg aldri når jeg var helt alene. Det føles forsåvidt tryggere å tenke på å meditere når noen er i nærheten. På kurset syntes jeg det var greit å meditere, men klarte aldri å komme i gang med den daglige rutinen hjemme. Fikk også en følelse av at jeg ikke helt mestret det (men har inntrykk av at det er ganske normalt).

Det jeg vil oppnå med å gjøre mindfulness er å ha et roligere sinn, og forhåpentligvis at det kan forebygge depresjoner. Nå i det siste har jeg vært en del nedstemt. Merker jeg at jeg kan bli satt helt ut av ting som er litt vanskelig, men som jeg rasjonelt skjønner at egentlig bare er bagateller. Selv om det er ting jeg ikke får gjort noe med kan jeg tenke på det i flere dager. Det er vanskelig å rette fokus mot jobb, studier og annet jeg holder på med når jeg har mer enn nok med å være lei meg, såret eller irritert. Jeg håper at mindfulness kan hjelpe meg å ikke bli så opphengt i "småting", og at følelsesreaksjonene mine kan reduseres litt.

Hvordan opplever du at mindfulness hjelper deg i livet ditt?

Endret av Ladytron

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...