Gå til innhold

Overgang fra Cipralex til Fontex

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For en uke siden trappa jeg ned fra 20 til 10mg Cipralex og begynte på 20mg Fontex.

På fredag ble Cipralex fjerna.

Jeg har fått så mye angst tilbake, men håper det bedrer seg etterhvert. Jeg trudde faktisk at det ikke ville bli så stor forandring siden jeg gikk fra et SSRI til et annet, men har kjent noe heelt annet. Hadde trent meg opp til å tørre ta buss, møte folk - nå føler jeg et helvete hver gang jeg tar bussen og møter de samme folkene. Ja, jeg står i det selv om det er veldig ubehagelig, blir ikke bedre om jeg ikke utfordrer meg.

I tillegg har jeg blitt litt usikker på hvor jeg har denne legen.

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan merke noen virkning av denne medisinen på den dosen?

Jeg skal stå på denne i 3 uker til før det gjøres ny vurdering.

Jeg bytta medisin pga mangelen av virkning på depresjonen min.

Endret av Psykojenta
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Cipralex går relativt raskt ut av kroppen, mens Fontex bruker lang til på å bygge opp et stabilt serumnivå. Derfor er du nå relativt umedisinert.

Du kan bli bedre etter 3-4 uker.

Jeg sier ikke at Fontex ikke vil virke bedre, men jeg har ikke alt for stor tro på dette skiftet.

Skrevet

Ok, takk for svar :)

Bare angsten slipper litt taket igjen så.

Jeg forventer egentlig ikke store endringa når det kommer til depresjonene, til nå har de blitt avløst av oppturer en sjelden gang.

Men selv med oppturer har de gått bort fra en BPdiagnose jeg hadde i ni år, bare fordi de ikke har sett noen opptur selv.

Hadde en heisatur i (April - September)2001 og en i (Mai - November/Desember)2007, resten har bare vært kortere perioder på dager hvor jeg har vært ekstra utadvendt, energisk, meningsløs pengebruk, veldig lite søvn, meget pratsom(avbrøt også endel dessverre, hadde ikke tid til å vente på at svaret skulle bli ferdig sagt), masse planer om hva jeg vil gjøre med livet mitt.

De som har vurdert det dithen at jeg ikke har BP, har visstnok sett på journalene gjennom ti år, men rart de ikke har fått med seg oppturen i 07...Ble innlagt på akuttpost av overlege pga denne oppturen.

Kanskje det jeg har oppfatta som oppturer egentlig er innenfor "normalen"(ikke for meg, men generelt)

Jaja, ikke får jeg prøve Lithionit på nytt heller fordi de har gått vekk fra BPdiagnosen.

Har prøvd Lamictal, men følte ikke store virkninga på den. Vet ikke om jeg hadde stor nok dose, var innenfor nivåene da jeg sto på over dobbelt så høy dose også, følte vel at de hjalp mer da-husker ikke...

Hvis det ikke er forventa så store endringa på Fontex...hvorfor satte de meg på den da?

Legen er LIS-lege, men regner med at han prater med overlegen der før han tar avgjørelser.

Det er tre lange uker til neste avtale med ham, han har sagt jeg kan skrive mail, men orker ikke være til mer bry..

Skulle ønske jeg fikk en opptur igjen, at de ikke er medisinert bort, men det er vel for mye å håpe på...

I alle fall med de dosene Seroquel jeg står på...350mg + 450mg

Noe annet jeg kan gjøre for å bedre hverdagen?

Nå har jeg jobba med søvnen og det å komme meg ut på tur hver dag, meninga er at jeg skal få begynne med kognitiv terapi, men trur han vil vente til medisineringa er i boks - noe som vil si...aldri...

Jeg er på DPS på et gruppetilbud tre dager i uka, samtaler med leger 1-2ganger i uka, kommune i bildet en gang i uka, DPSbehandler en gang i uka, støttekontakt en gang i uka...

I tillegg er jeg hos en kompis to dager i uka, fast avtale hver uke...og skal legge inn et besøk til ei venninne annenhver uke(er et lite stykke å reise).

Så jeg isolerer meg jo ikke akkurat, selv om det er det jeg har mest lyst til...legge meg ned å krepere liksom...men av diverse grunner er ikke det noen løsning...jeg vil ikke dø, men jeg ønsker ikke leve dette livet her - blitt tildelt feil spillkort føler jeg...jeg må finne noen trumfkort, et eller anna som gjør livet verdt å leve igjen...

Sorry langt innlegg...

Skrevet

Fatter ikke Åssen de kan ta vekk bp diagnose når du har vært innlagt for mani

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...