Gå til innhold

Snart time på dps

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg er dritnervøs. Har vært alvorlig deprimert lenge, men har liksom klamret meg til denne timen. Føler den er siste håpet mitt nå før jeg gir opp alt. Hva kan jeg forvente på første timen? Hvis innleggelse er aktuelt, vil det bli et tema allerede nå? Huff, gruer meg så fælt :(

Anonymous poster hash: 86d05...4b5

Skrevet

Og jeg er dritnervøs. Har vært alvorlig deprimert lenge, men har liksom klamret meg til denne timen. Føler den er siste håpet mitt nå før jeg gir opp alt. Hva kan jeg forvente på første timen? Hvis innleggelse er aktuelt, vil det bli et tema allerede nå? Huff, gruer meg så fælt :(

Det gås gjennom henvisningsgrunn samt de skjemaene du skal fylle ut på forhånd. Mulig de tar et annet spørreskjema på deg som intervju. Også bør de nevne hvordan de ser for seg tiden fremover mtp behandling.
AnonymBruker
Skrevet

Innleggelse blir vel neppe et tema første timen med mindre det er noe som er tatt opp i henvisningen. Eller du har planer om å ta ditt eget liv.

Ellers kan du ta opp det du vil og spørre om det du lurer på,lurt å tenke igjennom på forhånd det som er viktig for deg å snakke om .

Lykke til.

Anonymous poster hash: d2495...8e3

Skrevet

I Vestfold er det et behandlingssted(under nvdps) som heter grefsrud allmennpsykiatri dagenhet. Jeg går ut i fra at det finnes et sånt sted i alle fylker,der får du veldig bra hjelp-har vært der selv.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt min første time nå og er skuffet. Men men.. Får vel bare la det gå sin gang. Det skal ikke stå på viljen min iallfall. Jo flere idioter jeg treffer i helsevesenet, jo større kampvilje får jeg for å bli frisk. Så slipper jeg disse folkene desto tidligere... *dritlei*

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt min første time nå og er skuffet. Men men.. Får vel bare la det gå sin gang. Det skal ikke stå på viljen min iallfall. Jo flere idioter jeg treffer i helsevesenet, jo større kampvilje får jeg for å bli frisk. Så slipper jeg disse folkene desto tidligere... *dritlei*

Hvorfor skuffet?

Anonymous poster hash: f8b75...a67

stjernestøv
Skrevet

Det var trist at du ble skuffet. Men kanskje det går bedre etterhvert?

AnonymBruker
Skrevet

Satser på det. Litt endringer i medisiner nå, så kanskje det blir bedre.

Skrevet

Hva ble du skuffet over? Var det noe som ikke stemte mht hva du hadde forventet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror mange forventer at en skal komme i gang med "terapeutiske samtaler" allerede i første time. Så skal de føle seg forstått og kjenne seg bedre (mindre angst/depresjon). Pasienten har hatt det vondt (alt for) lenge før de kommer til første time og ser frem til symptomlindring.

Så får de en behandler som vil bli kjent med en, som skal kartlegge, utrede, diagnostisere og vurdere både det ene og andre. Tid til det pasienten etterspør blir det knapt. Om logistikken i tillegg er dårlig, kan det gå både to og tre uker til neste time. Ja, jeg forstår at mange er skuffet etter første time.

Skrevet

Jeg tror mange forventer at en skal komme i gang med "terapeutiske samtaler" allerede i første time. Så skal de føle seg forstått og kjenne seg bedre (mindre angst/depresjon). Pasienten har hatt det vondt (alt for) lenge før de kommer til første time og ser frem til symptomlindring.

Så får de en behandler som vil bli kjent med en, som skal kartlegge, utrede, diagnostisere og vurdere både det ene og andre. Tid til det pasienten etterspør blir det knapt. Om logistikken i tillegg er dårlig, kan det gå både to og tre uker til neste time. Ja, jeg forstår at mange er skuffet etter første time.

Det er interessant hvordan dette kan variere så veldig fra behandler til behandler.

Da jeg var på Volvat og snakket med psykolog (MCT) så var denne utredningen utrolig kort. Jeg tror den var gjort på fem minutter. Innen neste time hadde hun forhørt seg med kardiolog på samme sted som mente at behandlingen skulle være psykologisk og at det ikke var noe galt med hjertet mitt. Under en av timene kom han til og med inn for å svare på noen spørsmål jeg hadde.

Hos psykiater var det helt annerledes. Da var det skjemaer som skulle fylles ut, og lang tid til å bli kjent, osv. En annen ting jeg stusset over var at han innledningsvis på hver time stiller ett eller annet kontrollspørsmål av typen "har du siden sist følt deg så nedfor at du har ønsket at du var død?" - hvorpå jeg hver gang svarer "Nei, jeg håper jeg ikke har blitt suicidal denne gang heller". Til tross for at han kjenner til hva jeg har vært plaget med, så kommer dette spørsmålet, og jeg har følt at vi har startet litt på "scratch" hver time - med å utelukke depressivitet, osv. Er psykiatere "grundigere" enn psykologer, eller var det bare min psykolog som var utrolig effektiv og ikke kastet bort tiden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste at jeg ikke skulle i gang med terapi første ganga. Men jeg er ferdig utredet hos privat psykiater, og han har skrevet en grundig henvisning på hva jeg sliter med og hva jeg trenger hjelp med. Da ble det veldig skuffende med ovenfra- og ned-holdninger, masse spørsmål om ting hun allerede visste om pga henvisningen. I tillegg økning av en medisin jeg nettopp har trappet ned dosen på fordi jeg ble hypoman av den. Jaja. I døra sa hun at neste time tidligst blir om 4 uker, og at jeg må ta sovepiller om jeg blir så hypoman at jeg ikke greier å sove.

Jaja. Nå HÅPER jeg at jeg blir hypoman. Heller det enn så deprimert jeg har vært i lange tider.

Skrevet

Dette kan ikke generaliseres til yrkesgrupper, men er både personavhengig og systemavhengig.

Selvmordsspørsmålet: Vi er fra helsemydighetene/politikerne under et meningsløst fokus på selvmord. Jeg har jobbet i psykiatrien lenge, og de 10-15 siste årene har de kun hatt fokus på redusert bruk av tvang og av å unngå selvmord. Innholdet/kvaliteten på det som tilbys har det vært lite fokus på. Dette inkluderer behandlernes kompetanse.

Det var nok for å dokumentere SRV (selvmordsrisikovurdering) at spørsmålet ble stilt hver gang. Ingen liker å bli hengt av Helsetilsynet og hele tabloidpressen.

På Volvat aksepterte de at du var utredet av kompetent lege/psykolog, og det var bestilt en konkret behandling. Slik mener jeg at det skal være.

I de andre tilfellene dere nevner er det systemene som svikter og/eller dere kommer til en lavkompetent/usikker behandler.

At neste time er om fire uker hos en deprimert pasient som endrer dose, det burde ikke forekomme. En uke burde være maks.

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Ja, det står i alle journalnotater derfra "Suicidrisikoen bedømmes ytterst lav".

Syntes bare det var så rart at han skulle vurdere det hver gang når det åpenbart ikke burde være nødvendig, og egentlig bare egnet til å skape angst ("kan det være at legen likevel tenker at disse tankene er alvorlige?"). Er jo litt som å skrive i journalen at jeg antakelig ikke har kreft denne gangen heller når jeg er hos legen angående halsbetennelse.

Skrevet

Er jo litt som å skrive i journalen at jeg antakelig ikke har kreft denne gangen heller når jeg er hos legen angående halsbetennelse.

Enig. Akkurat så tullete er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...