Gå til innhold

Kan du se på folk at de er deprimert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: 39b71...b02

Gjest Ladytron
Skrevet

Kan gjerne se på folk om det ser ut til at de har en dårlig dag, eller en dårlig periode. Hvis de for eksempel ser veldig sliten ut, eller det ser ut som om de har grått mye. Men det er vel et stykke fra slike observasjoner til å kunne konstantere at noen er deprimert.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter over 30 år i psykiatrien mener jeg at jeg skal klare å stille korrekt diagnose på mer enn 80% bare ved å se dem på venterommet :-)

Skrevet

Jeg er ikke trådstarter, men noe jeg har tenkt over lenge er følgende:

Jeg var et par ganget hos en psykiater ( som er velkjent). Han sa: Jeg kan avkrefte med en gang at du er bipolar, men har du tenkt på ADHD? Burde jeg ta tak i den biten??

Madelenemie
Skrevet

Etter over 30 år i psykiatrien mener jeg at jeg skal klare å stille korrekt diagnose på mer enn 80% bare ved å se dem på venterommet :-)

:-)

Sånn er det med min psykiater også:-)

Og når hun er på sin ultimate topp, erfarings og utdanningsmessig mister hun statlig støtte og snart mulighet til å kalle seg psykiater:-(

Det er uforstand.

Det er jo den yrkesmessige sikkerheten, erfaringen og kunnskapen som egentlig hjelper oss som har strevd/strever.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser du at noen er deprimert da? Øynene? Holdning?

TS

Anonymous poster hash: 39b71...b02

Skrevet

Noen er flinkere til å skule det enn andre. Jeg har gått og hangla lenge. Sjefen så det på meg, og syntes det var vondt å se. Ble nesten litt lei meg for ville helst ikke høre det. Men så føler jeg meg mer deprimert når jeg går inn på stedet jeg jobber for er så lei.

Noen blir vel mimikkfattige og ser triste ut.

Skrevet

Det kommer an på hvor godt jeg kjenner personen, men jeg er nok ikke så god på det nei..

Jeg har to kollegaer som er helt ekstreme på å se/føle sinnstilstanden min (og helt sikkert andres også), det er nesten så jeg blir litt skremt. Til og med da jeg trodde jeg greide å skjule og glatte over, så kunne sjefen min gjennomskue meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke det. Da jeg var deprimert selv, var det to som SÅ det på meg (ihvertfall som forsiktig nevnte det for meg, ), det var en perifer venninne som  så at noe var galt og spurte meg på en omsorgsfull måte om hvordan jeg "egentlig" hadde det, og en erfaren dame som observerte meg i en undervsningstime (ped.praksis) og etterpå nevnte det, at jeg burde skaffe meg litt hjelp for min egen del, selv om ingen elever ville merke noe, og timen gikk fint kunne jeg nok få det bedre med meg selv. Jeg var deprimert i 1,5 år, og det var kun disse to som nevnte det. Psykologen brukte derimot null tid på sette diagnosen, han så det nok med en gang.

Anonymous poster hash: a5be2...baf
Skrevet

Hva med resten (de 20%) - hva er det med dem som gjør at du ikke ser det?

Madelenemie
Skrevet

Hva med resten (de 20%) - hva er det med dem som gjør at du ikke ser det?

Resten oppdager han inne på sitt kontor, under konsultasjonen:-)

antar jeg:-)

AnonymBruker
Skrevet

Så bare ved å se på folk kan du se om de er psykopat, har schiztofreni, unnvikende pf, bipolar eller aspergers?

Anonymous poster hash: e2acc...ca7

Skrevet

Resten oppdager han inne på sitt kontor, under konsultasjonen:-)

antar jeg:-)

:)

Hos meg fanget de ikke opp at jeg var alvorlig deprimert, verken hos fastlege eller dps.

Skrevet

:)

Hos meg fanget de ikke opp at jeg var alvorlig deprimert, verken hos fastlege eller dps.

Hvordan er det mulig, selv på DPS? Hvis du gikk i behandling.

Når jeg er deprimert synes det nok veldig godt, fordi jeg vanligvis er pratsom, og jeg har blitt veldig stille.

Skrevet

Hvordan er det mulig, selv på DPS? Hvis du gikk i behandling.

Når jeg er deprimert synes det nok veldig godt, fordi jeg vanligvis er pratsom, og jeg har blitt veldig stille.

Jeg vet ikke. Men heldigvis fanget de det raskt opp på Levanger da jeg kom dit så jeg fikk hjelp :)

Skrevet

Hvordan fremstår en mann med BP2 på et venterom? Og for å være litt flåsete: er det noe med venterom generelt som fremkaller visse symptomer? Vil en med BP2 være lik på venterommet hos deg, hos tannlegen eller i ventearealet på posten?
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg skrev 80% på venterommet, og jeg kan selvsagt ikke findiagnostisere.

Men av alle som sitter på et venterom, har en meget stor andel hatt sin sykdom lenge. Det er utrolig hvordan ulike psykiske diagnoser får sine små fellestrekk.

Dette gjelder ikke bare diagnoser. Det gjelder også yrker. Vi har en utrolig evne til å uniformere oss.

Pt er jeg på besøk ved et annet sykehus. På kantina i dag har jeg fornøyet meg selv med å gjette spesialitet på ulike medarbeidere. Til "dommeren"/asslegens forundring klarte jeg de aller fleste :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...