Gå til innhold

bipolar og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og samboeren min (snart ektemann) ønsker oss begge barn og begynner prøveperiode til høsten. Legen min kontaktet psykiatri og gynekolog for å høre om jeg kan bruke nåværende medisiner i prøveperiode og svangerskap, begge gav klarsignal. Jeg bruker 150 mg quetiapin og 10 mg cipralex om kvelden. Men jeg gikk inn på relis, og der blir jeg ikke helt klok..... hva tenker fagpersonell her? Noen med erfaringer å dele? Vil egentlig bare høre om det er trygt og forsvarlig for en eventuell baby.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke lege men har annen høyere utdannelse fra helsevesenet og jeg må bare si at jeg aldri ville ha blitt gravid imens jeg gikk på antipsykotiske medisiner.Jeg ville aldri utsatt barnet mitt for å utvikle sitt mest avanserte organ som hjernen er ,under påvirkning av denne typen medisiner .

Vitenskapen er ikke enstemmig enig i om langtidseffekten av bruken av disse medisinene og bare det hadde vært nok for meg til å ikke bruke dem under graviditet.

Kanskje du kan få hjelp på en annen måte, minske stress bedre oppfølging eller hva du måtte trenge for å klare deg uten medisiner i denne tiden og i hvertfall de tre første månedene av svangerskapet

Anonymous poster hash: a772d...275

AnonymBruker
Skrevet

Er du frisk nok til å få barn?

Anonymous poster hash: e2495...c31
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsatt at du er stabil og velbehandlet for din BP, er det trygt å få barn.

Den beste veileder vedr medisinbruk får du hos Relis.

Du bør følges opp av psykiater/erfaren ass.lege i svangerskap og barselperiode.

Med BP anbefaler jeg at en nøyer seg med to barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...