Gå til innhold

Kjær venninne med økonomiske problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt på siden av psykiatri, så bare slett.

Min venninne åpnet seg totalt i går og fortalte alt om den forferdelige økonomiske situasjonen hun er i.

Hun er en super jente. Er alenemor, jobber mye, strekker alltid ut en hjelpende hånd til andre, tenker positivt og gir ikke opp håpet om et bedre liv. Jeg beundrer henne og det har jeg sagt til henne mange ganger. Hun har gitt meg råd og støtte om mye, men nå er det min tur til å være der for henne.

Det jeg sa til henne i går, er at hun må ta ubehaget ved å få fullstendig oversikt over økonomien sin. Nå er hun bare redd og stressa.

I går brukte jeg søkeordene "økonomisk ruin", "økonomiske problemer løsning", "gjeldsproblemer hjelp gratis". Det er noe som heter Gjeldskrisetelefonen og nav har en rådgivningstjeneste. Å bale med dette alene i sitt eget hodet er for mye forlangt for et menneske. Hun har fått skrevet ut Truxal fordi tankene hennes spinner hele døgnet.

Jeg vil gjerne være til støtte for henne.

Er det noen som har noen gode tips og råd?

Skrevet

Å forklare at man aktivt må ta grep for å komme ut av situasjonen. Det er mye man kan gjøre, man kan selv forhandle med kreditorer, man kan søke hjelp hos NAV til å forhandle med kreditorer, og i aller verste fall kan man søke gjeldsordning og gjennom det være kvitt sin gjeld etter fem år. Gjelden forsvinner imidlertid ikke av at man stikker hodet i sanden og ikke åpner brev. Har hun sikkerhet, kan bankene være behjelpelige med refinansiering.

Hun må ikke søke hjelp hos private gjeldsrådgivere (!!!!) - det er blant de verste svindlere i landet. 

Du må ikke låne henne penger.

Skrevet (endret)

Finn frem alt hun har av utgifter. Se på forfallsregister og utførte betalinger på nettbanken, likeledes med giroer. Gå tilbake i tid for å få med alt - helt ned til minste detalj.

Skriv opp alt på et ark eller pc. alt som hun strengt tatt ikke MÅ ha (Feks blader) må hun kutte ut og si opp. Er det noe hun kan redusere på så gjør det også.

Ta med alle årlige utgifter (Feks lisens, årsavgift) og del beløpet på 12 mnd. Legg sammen og sett dette beløpet som egen post i de faste ufgiftene.

Sett så opp alt av inntekt. Når det er gjort, så trekk utgiftene fra inntektene for å se hvor mye hun har tilgode når alle utgiter er betalt. Del beløpet på 30 (antall dager pr mnd) og se hvor mye hun kan bruke pr dag.

Skriv brev til kreditorer og spør om hun kan betale mindre. Søk om refinansiering. Har hun boliglån og sikkerhet i bolig kan hun kanskje få et slikt lån inn i boliglånet.

Hun har meget små muligheter for å få refinans hvis hun har inkasso pg betalingsanmerkning, så unngå det. Ta heller kontakt med kreditorer og finn en løsning. Det viktigste er at de ser det kommer inn LITT hver mnd. Forklar situasjonen.

Har hun muligheter for å spe på inntekten?

Hvis du har tid og ork, kan du foreslå for henne at du hjelper henne med dette en dag. Det tar litt tid, men det er verdt det, på den måten får hun oversikt.

Hun må også planlegge innkjøp og ikke handle på impuls. Finner hun noe på tilbud som frister og hun tenker "dette skulle jeg hatt", så må hun tenke seg nøye om; "trenger jeg egentlig dette?". Gå heller tilbake og kjøp det senere hvis hun finner ut at det er en god investering, men vent med å kjøpe det.

Hun må tenke seg veldig godt om før hun går til innkjøp av ting, det gjelder alt. Handle først price produkter så langt det er mulig. Kutt ut brus, drikk vann, brus kun til helger. Kutt ut alt hun kan kutte ut.

Det kan være hardt å leve med et slikt budsjett, men det er for å komme seg utav gjeldskrisen.

Hvis ikke dette går så kontakt NAV. De er behjelpelige med å gjøre alt dette som jeg har foreslått. De har også større "makt" ift kreditorer og kan lettere få til betalingsavtaler med de fordi de har loven i sin hånd.

Bare spør om du lurer på noe :)

Endret av hww
Gjest gjesteleser
Skrevet

Nettsiden Pengevett.com er en veldig god side. Anbefaler dere å lese denne: http://www.pengevett.com/gjeld/2461-prosjekt-gjeldsfri-litt-humoristiske-innspill-attat.html

Anbefaler at dere starter der, så hun får en oversikt. Det er det første steget uansett hvor vondt det gjør og vil gjøre at ting går mye fortere når hun får hjelp av nav. Når hun så har fått oversikt må hun ta kontakt med navs gjeldsrådgivning og be om hjelp. Om det er noen regninger det haster veldig med bør hun ringe dem og be om utsettelse, forklare at hu har betalingsproblemer og har kontaktet nav men at det er noe ventetid der. Gjeldens størrelse/hvor gammel den er/hennes inntekt osv vil avgjøre om nav hjelper henne med å ordne avtaler med kreditorer eller anbefaler å sende søknad om frivillig gjeldsordning.

Så godt at hun har deg:-)

Skrevet

Å forklare at man aktivt må ta grep for å komme ut av situasjonen. Det er mye man kan gjøre, man kan selv forhandle med kreditorer, man kan søke hjelp hos NAV til å forhandle med kreditorer, og i aller verste fall kan man søke gjeldsordning og gjennom det være kvitt sin gjeld etter fem år. Gjelden forsvinner imidlertid ikke av at man stikker hodet i sanden og ikke åpner brev. Har hun sikkerhet, kan bankene være behjelpelige med refinansiering.

Hun må ikke søke hjelp hos private gjeldsrådgivere (!!!!) - det er blant de verste svindlere i landet. 

Du må ikke låne henne penger.

Ok. Da slutter jeg å google opp private gjeldsrådgivere. Takk for tipset.

Hun har for en gangs skyld fri i dag og jeg vil ikke plage henne denne helgen med økonomi. Men på mandag tenkte jeg å sette i gang. Jeg føler med henne for jeg har vært i økonomisk knipe selv. Ikke så ille som henne, men det tok noen år før jeg var ajour. Aldri igjen!

Nei, jeg skal ikke låne henne penger. Hun vil dessuten ikke gjøre det. Derimot låner jeg stadig penger til en annen venninne som virkelig roter. Jeg får alltid pengene igjen, men jeg liker det ikke helt. Jeg har stram økonomi selv!

Hun skrev i en sms i dag etter at jeg hadde sendt henne en ganske streng en at hun var takknemlig for engasjementet. Jeg håper hun er klar for en skikkelig sjau!

Skrevet

Ok. Da slutter jeg å google opp private gjeldsrådgivere. Takk for tipset.

Hun har for en gangs skyld fri i dag og jeg vil ikke plage henne denne helgen med økonomi. Men på mandag tenkte jeg å sette i gang. Jeg føler med henne for jeg har vært i økonomisk knipe selv. Ikke så ille som henne, men det tok noen år før jeg var ajour. Aldri igjen!

Nei, jeg skal ikke låne henne penger. Hun vil dessuten ikke gjøre det. Derimot låner jeg stadig penger til en annen venninne som virkelig roter. Jeg får alltid pengene igjen, men jeg liker det ikke helt. Jeg har stram økonomi selv!

Hun skrev i en sms i dag etter at jeg hadde sendt henne en ganske streng en at hun var takknemlig for engasjementet. Jeg håper hun er klar for en skikkelig sjau!

Private gjeldsrådgivere tar seg (ekstremt godt) betalt for en jobb du kan få gratis hos NAV. I tillegg er bransjen ikke regulert / autorisasjonskrevende, slik at alle mulige møkkafolk tar seg jobb innenfor denne bransjen (det er sett svindel / trakassering / voldtekter, osv.). Kunne nevnt noen navn som er særlig ille, men av personvernhensyn tror jeg at jeg bør la være, men bare oppfordre til å sky slike mennesker / selskaper som pesten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...