Gå til innhold

Magnesiummangel - effekt på psykosomatikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lang tid hatt kroniske, dype muskelspenninger, i tillegg/som en del av angst og depresjonsproblematikk. Ved en tilfeldighet kom jeg nylig over informasjon om at magnesiummangel er svært utbredt, og blandt annet kan gi utslag i retning av anspent muskulatur, angst ++. Jeg begynte å ta mg tilskudd for en liten uke siden, og føler meg mer avslappet i dyp muskulatur (mage, bekken, bryst og skuldre) samt noe mer "samlet" og stabil mentalt.

Tror du det kan ha en sammenheng, eller er det mest sannsynlig placebo effekt? Vet at mine utfordringer stikker dypere til at det skyldes denne eventuelle mangelen alene, men alt som kan hjelpe, som i tillegg er uten store bivirkninger er kjærkomment.

Anonymous poster hash: 071f3...547

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg tror det er placebo :-)

Men det er jo mulig å måle magnesium vha en enkel blodprøve.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lang tid hatt kroniske, dype muskelspenninger, i tillegg/som en del av angst og depresjonsproblematikk. Ved en tilfeldighet kom jeg nylig over informasjon om at magnesiummangel er svært utbredt, og blandt annet kan gi utslag i retning av anspent muskulatur, angst ++. Jeg begynte å ta mg tilskudd for en liten uke siden, og føler meg mer avslappet i dyp muskulatur (mage, bekken, bryst og skuldre) samt noe mer "samlet" og stabil mentalt.

Tror du det kan ha en sammenheng, eller er det mest sannsynlig placebo effekt? Vet at mine utfordringer stikker dypere til at det skyldes denne eventuelle mangelen alene, men alt som kan hjelpe, som i tillegg er uten store bivirkninger er kjærkomment.

Jeg bruke magnesium/calsium og B-6 og det roer min angst/urolighet. Jeg tar i tillegg d-vitamin og tran i litt store doser. Så jeg kan ikke si hva som har gjort hva. Men jeg er rolig og harmonisk og det er det eneste som betyr noe. Håper effekten er reell og at du fortsetter å ha god effekt :)

Anonymous poster hash: 2f57f...1ef

AnonymBruker
Skrevet

Nja, det var visst ikke så enkelt å avdekke vha vanlig blodprøve. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22426836 

Synes uansett dette er interessant, og det kan neppe skade å teste ut mg tilskudd over en periode, placebo eller ei. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruke magnesium/calsium og B-6 og det roer min angst/urolighet. Jeg tar i tillegg d-vitamin og tran i litt store doser. Så jeg kan ikke si hva som har gjort hva. Men jeg er rolig og harmonisk og det er det eneste som betyr noe. Håper effekten er reell og at du fortsetter å ha god effekt :)

Anonymous poster hash: 2f57f...1ef

Så bra at du opplever at denne mixen hjelper. Kan du si noe om doser og hvilke preparater du bruker? Jeg tar omega 3 tilskudd i tillegg til magnesium, men har sett at det også anbefales å ta calsium + D vitaminer i tillegg. 

Skrevet

En blodprøve behøver ikke si så mye om magnesiuminnholdet i kroppen siden mesteparten av magnesiumet befinner seg inni cellene. Mengden magnesium i blodet trenger ikke gjenspeile kroppens magnesiumstatus.

Ellers tror jeg vi vet for lite om magnesium og forsåvidt ts også, til å vite om hans/hennes påståtte forandring skyldes tilskudd av magnesium eller placebo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...