Gå til innhold

Finnes det gode medisiner mot negative symptomer ved schizofreni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av å orke så lite,alt jeg skal gjøre føles ut som et eneste stort slit.Jeg har barn stort hus og hage og det er masse som skal gjøres og jeg klarer nesten ingeting.Hver dag er et slit der jeg legger planer for hva jeg skal gjøre av husarbeid, leksehjelp ,følge opp barn og andre oppgaver jeg må gjøre og jeg får nesten ikke gjort noe ,det fører til dårlig samvittighet ovenfor familien og en hel masse følelse av stress.

Så nå lurer jeg på om det finnes noen medisin som kan hjelp meg å få litt mer energi og overskudd?

Jeg bruker ingen medisiner utenom Sobril og Imovane.

Jeg har selvfølgelig tilbud om antipsykotiske medisiner men de virker lite på disse problemene og jeg føler at mine positive symptomer ikke er så store at jeg trenger å behadles for dem.

Har samtale med psykolog i psykoseteam hver uke og brukerstyrt plass på avdeling for psykose.

Noen gode råd?

Skrevet

Jeg tror lav dose AP hjelper mot negative symptomer?

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror lav dose AP hjelper mot negative symptomer?

Det tror ikke jeg, tar ap og har vel negative symptomer. 

Skrevet

Før i tiden var det mye snakk om Leponex, men det er jo en medisin for de som ikke har nytte av andre antipsykotika. Den tror jeg er den som er best på neg symptomer. Men det er en upraktisk medisin, som vel helst gis til tunge pasienter, som ikke blir bedre av andre nevroleptika.

Skrevet

Har ikke så lyst på antipsykotiske medisiner vil være mest mulig meg selv vis du forstår hva jeg mener, ikke tung og uten følelser.Lurer på om disse medisinene som gis til folk med ad/hd kunne være noe ,alså noe som kvikker opp.Vis det gjør det da har aldri prøvd ,men tenker nå litt uteom" boksen "da det virker vanskeligå finne noe innenfor.Tenker ikke som rusmiddel da,jeg drikker ikke alkohol engang så ønsker ingen rus.Bare noe som kan løfte meg opp til et normalt fungsjons nivå.

Skal lese om Leponex.

stjernestøv
Skrevet

Har ikke så lyst på antipsykotiske medisiner vil være mest mulig meg selv vis du forstår hva jeg mener, ikke tung og uten følelser.Lurer på om disse medisinene som gis til folk med ad/hd kunne være noe ,alså noe som kvikker opp.Vis det gjør det da har aldri prøvd ,men tenker nå litt uteom" boksen "da det virker vanskeligå finne noe innenfor.Tenker ikke som rusmiddel da,jeg drikker ikke alkohol engang så ønsker ingen rus.Bare noe som kan løfte meg opp til et normalt fungsjons nivå.

Skal lese om Leponex.

Forstår deg veldig godt, jeg og vil være meg selv. Har også tenkt på ad/hd medisin, har concerta liggende men tør ikke ta. Skulle gjerne hatt litt mer energi, kanskje det hadde hjulpet. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Små doser med atypiske/andregenerasjons antipsykotika er dokumentert å ha gunstig effekt på negative symptomer.

Skrevet

Hva er concerta da? Og hvorfor har du fått det legemiddelet?Jeg har veldig lyst til å prøve noe annet det er tross alt viktig å finne noe som gjør en forskjell siden problemet er noe som ikke går over av seg selv.

Har prøvd de meste av antipsykotiske medisiner men finner ikke noe som jeg synes er bra.

Men er heller ikke sikker på at min lege i teamet er så veldig åpen for alternativ medisin ,så derfor er det greit å spørre her først ,lettere å snakke med legen vis jeg har noe mening om hva jeg vil ha av medisiner og hvorfor det er bra å velge disse.

Er også åpen for å gå helt alternativt,men med svekket konsentrasjon og hukommelse er det slitsomt å skulle lete rundt på nett.

Skrevet

Concerta inneholder metylfenidat som er det samme som innholdet i Ritalin. Det er et stoff som ligner på amfetamin. Det skal absolutt ikke brukes av andre enn de som har ADHD.

stjernestøv
Skrevet

Hva er concerta da? Og hvorfor har du fått det legemiddelet?Jeg har veldig lyst til å prøve noe annet det er tross alt viktig å finne noe som gjør en forskjell siden problemet er noe som ikke går over av seg selv.

Har prøvd de meste av antipsykotiske medisiner men finner ikke noe som jeg synes er bra.

Men er heller ikke sikker på at min lege i teamet er så veldig åpen for alternativ medisin ,så derfor er det greit å spørre her først ,lettere å snakke med legen vis jeg har noe mening om hva jeg vil ha av medisiner og hvorfor det er bra å velge disse.

Er også åpen for å gå helt alternativt,men med svekket konsentrasjon og hukommelse er det slitsomt å skulle lete rundt på nett.

Concerta tok min sønn for mange år siden så de er sikkert utgått på dato,men jeg har ikke levert dem inn. Har vurdert mange ganger å prøve, spesielt den siste tiden når jeg har hatt så lite energi. Men så er jeg litt redd for det, en venninne prøvde sønnens og hun fikk veldig tankekjør. Det var veldig ubehagelig sa hun. 

stjernestøv
Skrevet

Concerta inneholder metylfenidat som er det samme som innholdet i Ritalin. Det er et stoff som ligner på amfetamin. Det skal absolutt ikke brukes av andre enn de som har ADHD.

Men ville det gitt mer energi?

Skrevet

Har lest litt på nettet og det vil nok gi mer energi det er det andre ting som gjør og ,men vanskelig å vite om det vil gi bivirkninger i form av økning av andre syptomer, som f.eks .problemer med nattesøvn.

Rart at det ikke går ann for psykriatrien å tenke litt på andre typer medisiner når det er så invalidiserende for pasientene å leve med så lite energi.

Jeg kan høre med psykologen ,så kan hun eventuelt høre med legen,koster ingenting å prøve selv om jeg vet av erfaring at de sier nei til det mest☺

Skrevet

Men ville det gitt mer energi?

Det vil det i inntil to uker frem til du kollapser og blir psykotisk. Du får mer energi, trenger mindre søvn og slutter å spise før kollapsen kommer.

stjernestøv
Skrevet

Har lest litt på nettet og det vil nok gi mer energi det er det andre ting som gjør og ,men vanskelig å vite om det vil gi bivirkninger i form av økning av andre syptomer, som f.eks .problemer med nattesøvn.

Rart at det ikke går ann for psykriatrien å tenke litt på andre typer medisiner når det er så invalidiserende for pasientene å leve med så lite energi.

Jeg kan høre med psykologen ,så kan hun eventuelt høre med legen,koster ingenting å prøve selv om jeg vet av erfaring at de sier nei til det mest☺

Jeg trenger virkelig mer energi. Si ifra om du får da, da kan det jo hende jeg får også. 

stjernestøv
Skrevet

Det vil det i inntil to uker frem til du kollapser og blir psykotisk. Du får mer energi, trenger mindre søvn og slutter å spise.

Det høres fristende ut da, men ikke den første delen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...