Gå til innhold

Levere ting på døren

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har gradvis forstått mer av en del rellasjoner og hvordan systemet er.

Slik at det jeg lurer på er nå, må jeg sende eller kan jeg kjøre de 4 km som er mellom mitt hus og min psykiaters leilighet, jeg skal levere noen fuglehus,

De er tunge. Grunnen til at jeg ikke spør henne, er at jeg altså ikke er den beste på de sosiale relasjoner og regler, selv om jeg i situasjonene mestrer de, jeg gjør nøyaktig som min psykiater har sagt og lært meg,  i min hverdagslige praksis og sosiale omgang med mennesker, og det fungerer helt etter oppskriften og forventninger og som hun har sagt!

Men jeg vil ikke på noen som helst måte trå over de grenser som for henne kanskje kjennes bekvemme.

Jeg er på sms nå med henne akkurat nå, men temaet er da noe ang planter, jeg vil ikke trenge meg på, derfor spør jeg ikke på sms, " kan jeg levere fuglehusene". Jeg respekterer min tidligere og nå pensjonerte psykiater så mye at jeg aldri, vil, med hensikt trå over grenser som er viktige.

I går skrev hun Klem..og sine initialer,

Det satte jeg pris på, men jeg er opptatt av å følge reglene og ikke bryte noen regler som kunne oppleves ubehagelige for min tidligere psykiater. Jeg tenker vel på henne som min psykiater enda, av og til skriver jeg også det...men jeg er altså blitt frisk på en måte, rett og slett fordi jeg er omprogrammert.

Omprogrammeringen bestod i forklaringer på de mellommenneskelige rellasjoner og effektive måter å håndtere andre mennesker på.

Jeg følger alt som hun sa, ikke fordi jeg er en robot, men fordi hun har kunnskapen jeg ikke hadde.

Så takknemlig for svar, som tar med i helhetsvurderingen det at jeg vil være høflig, respektfull, samtidig vet jeg nå at min autisme har medført at jeg har en rellasjon til min psykiater som hun har tålt med tanke på min utviklngsforstyrrelse og ikke fordi hun ikke har behov for privatliv.

Min tidligere psykiater har vært svært raus mot meg, og jeg vil være like raus, høflig, pliktmessig ansvarlig og høflig tilbake.

Det ville være fint om jeg kunne levere fuglehusene på døren, men jeg vil ikke sette min høyt elskede og respekterte psykiater i en situasjon hun finner brysom.

Sånt som dette er som en hengemyr for meg, jeg trenger rett og slett råd og hjelp,

og enda bedre ville det være om du nhd kunne si om det var ok for deg at en tidligere pasient leverte feks fuglehus utenfor døren din.

Skrevet

Hei!

Slik at det jeg lurer på er nå, må jeg sende eller kan jeg kjøre de 4 km som er mellom mitt hus og min psykiaters leilighet, jeg skal levere noen fuglehus,

De er tunge. Grunnen til at jeg ikke spør henne, er at jeg altså ikke er den beste på de sosiale relasjoner og regler, selv om jeg i situasjonene mestrer de, jeg gjør nøyaktig som min psykiater har sagt og lært meg,  i min hverdagslige praksis og sosiale omgang med mennesker, og det fungerer helt etter oppskriften og forventninger og som hun har sagt!

Men jeg vil ikke på noen som helst måte trå over de grenser som for henne kanskje kjennes bekvemme.

Jeg er på sms nå med henne akkurat nå, men temaet er da noe ang planter, jeg vil ikke trenge meg på, derfor spør jeg ikke på sms, " kan jeg levere fuglehusene". Jeg respekterer min tidligere og nå pensjonerte psykiater så mye at jeg aldri, vil, med hensikt trå over grenser som er viktige.

I går skrev hun Klem..og sine initialer,

Det satte jeg pris på, men jeg er opptatt av å følge reglene og ikke bryte noen regler som kunne oppleves ubehagelige for min tidligere psykiater. Jeg tenker vel på henne som min psykiater enda, av og til skriver jeg også det...men jeg er altså blitt frisk på en måte, rett og slett fordi jeg er omprogrammert.

Omprogrammeringen bestod i forklaringer på de mellommenneskelige rellasjoner og effektive måter å håndtere andre mennesker på.

Jeg følger alt som hun sa, ikke fordi jeg er en robot, men fordi hun har kunnskapen jeg ikke hadde.

Så takknemlig for svar, som tar med i helhetsvurderingen det at jeg vil være høflig, respektfull, samtidig vet jeg nå at min autisme har medført at jeg har en rellasjon til min psykiater som hun har tålt med tanke på min utviklngsforstyrrelse og ikke fordi hun ikke har behov for privatliv.

Min tidligere psykiater har vært svært raus mot meg, og jeg vil være like raus, høflig, pliktmessig ansvarlig og høflig tilbake.

Det ville være fint om jeg kunne levere fuglehusene på døren, men jeg vil ikke sette min høyt elskede og respekterte psykiater i en situasjon hun finner brysom.

Sånt som dette er som en hengemyr for meg, jeg trenger rett og slett råd og hjelp,

og enda bedre ville det være om du nhd kunne si om det var ok for deg at en tidligere pasient leverte feks fuglehus utenfor døren din.

Uten at jeg jeg kjenner forhistorien i detalj tenker at det er helt ok om du sender en SMS med f.eks.

"Håper det er ok at jeg stikker innom med XXX ved XXX-tiden.  MM"

Madelenemie
Skrevet

Takk,

Har du tidligere hatt vansker med det sosiale, med de satte normer og de uskreve regler?

Jeg er ikke en sånn som tar lett på feil, jeg slurver ikke, når jeg vet, derfor lurer jeg, lurer fordi jeg ikke vet.

Forhistorien greier jeg ikke gi i detalj raskt nå, oppsummert er det slik at min tidligere psykiater har vært og er så snill mot meg at andre lurer på hvordan hun forsvarer det. Hun har likevel satt korrekte grenser, feks ikke gått i operaen med meg, da dette rett og slett ikke var lov, da jeg var hennes pasient.

Nå er jeg ikke det mer, jeg er ingens pasient mer.

Jeg er på en måte blitt en frisk autist, selv om nhd selvsagt ikke skjønner det, så er det noe min psykiater skjønner.

De er begge psykiatere, men min tidligere psykiater har lengre erfaring og er i tillegg nevrolog.

Likevel er jeg ikke helt uenig med nhds argumenter, jeg skjønner han bedre enn han skjønner meg tror jeg, men han skjønner heller ikke min psykiater, og når ekspertene ikke blir enige, så er det ikke lett for oss pasientene

Jeg håper du fortsatt mener det er ok det du skrev jeg kan skrive?

Jeg skal tenke litt på det i kveld, jeg skal grave litt og da får man litt tid når man er sliten inni mellom, til å tenke.

Takk for svar:-)

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hatt spesielle problemer med det sosiale.

Mente ikke at det var nødvendig at du ramset opp hele forhistorien, jeg mente bare å legge inn et forbehold (om pysikateren f.eks. hadde bedt deg ikke å møte opp hjemme hos henne).   Skjønner det ikke er tilfelle, og jeg mener fortsatt at min foreslåtte "fremgangsmåte" bør være helt "innafor" og ok, også etter å ha lest det du skriver over.

Endret av Xtra
Madelenemie
Skrevet

Ok Takk:-)

Det er veldig viktig for meg å være korrekt.

Min mann syns jeg er alt for formell med han, så jeg ser mulgheten for at jeg er for korrekt/formell,

men jeg vil ikke komme opp i en situasjon der jeg krenker og gjør ting vanskelig for min psykiater.

Min mann har kjørt og levert ting før, så jeg kan be han gjøre det, hvis klarsignal, men da gjaldt det billetter med tidsfrist, så det var en annen sak.

Gjest Gargamel
Skrevet

Kanskje din mann kan gi deg råd om du er for pågående ift din tidligere psykiater. Han kjenner både deg og henne, og han ser hele situasjonen tydeligere enn oss.

Uansett synes jeg du kan sende en sms og spørre om du kan levere fuglehusene som du nå engang har laget. Vet hun at du lager fuglehus til henne?

Skrevet

Hei!

Slik at det jeg lurer på er nå, må jeg sende eller kan jeg kjøre de 4 km som er mellom mitt hus og min psykiaters leilighet,

Hvor skal hun ha fuglehusene hvis hun bor i leilighet?

Madelenemie
Skrevet

Kanskje din mann kan gi deg råd om du er for pågående ift din tidligere psykiater. Han kjenner både deg og henne, og han ser hele situasjonen tydeligere enn oss.

Uansett synes jeg du kan sende en sms og spørre om du kan levere fuglehusene som du nå engang har laget. Vet hun at du lager fuglehus til henne?

hei!

ja det vet hun, de skulle vært klare for lenge siden.

min mann syns ikke jeg er pågående han syns jeg er formell og reservert og at det er komisk at jeg fortsatt bruker tittel og alle navn på min pensjonerte psykister når vi snakker om henne.

min psykiater syns ikke det er rart, hun syns det er fint, men hun er tysk, så hun er kanskje mer vant med det.

min mann er imidlertid på fornavn med min psykiater, hun med han også, samt hun er det med meg, noe jeg liker.

Men jeg syns ikke bare bruke fornavn er så lett for meg. Jeg mener ikke være formell, jeg vil bare være høflig og mener det hyggelig, og akkurat det forstod min psykiater seg på.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Hun har et sommerhus, der hun kan ha dem:-)

Der skal hun også ha humlehotellet, det vet hun ikke om enda:-)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

hvordan visste du at hun bor i leilighet?

Skrevet

hvordan visste du at hun bor i leilighet?

Se på det gråstein siterte - du skrev det selv.

Madelenemie
Skrevet (endret)

Ok

:rolleyes: :-)

Endret av Madelenemie
Skrevet

Jeg er helt enig med Xtra. Hvis hun vet at du lager fuglehusene, er det helt OK å sende en SMS med "Er det OK at jeg kommer innom med fuglehusene i morgen kl. XXX?"

Madelenemie
Skrevet

Jeg er helt enig med Xtra. Hvis hun vet at du lager fuglehusene, er det helt OK å sende en SMS med "Er det OK at jeg kommer innom med fuglehusene i morgen kl. XXX?"

Ok.

Og takk Xtra og Mirabell:-) Da gjør jeg sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...