Gå til innhold

Drittliv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så dårlig liv. Nærmest 0 sosial kontakt. Det er vel egentlig bare det som er problemet. Jeg jobber ikke, men jeg kunne jo hatt et bra liv uten jobb? Men ikke uten mer "sosialt" enn nå. Men jeg er så unnvikende i forhold til dette. Og jeg føler jeg blir mer og mer av det... tidligere forsøkte jeg i alle fall, nå har jeg gitt opp, virker det som.

Jeg tror jeg trenger mer hjelp... men det er ingen tilbud her. Tror ikke konsultasjoner med psykiater er det som kan hjelpe meg her... kanskje jeg kunne fått en "kontakt" i kommunen og drøftet dette litt med? Samtidig så har jeg jo prøvd det også, tidligere. Jeg har prøvd alt. Det virker som jeg har 0 viljestyrke i forhold til dette. Det er i alle fall mange ting jeg har mye mer viljestyrke med.

Skrevet

Jeg har så dårlig liv. Nærmest 0 sosial kontakt. Det er vel egentlig bare det som er problemet. Jeg jobber ikke, men jeg kunne jo hatt et bra liv uten jobb? Men ikke uten mer "sosialt" enn nå. Men jeg er så unnvikende i forhold til dette. Og jeg føler jeg blir mer og mer av det... tidligere forsøkte jeg i alle fall, nå har jeg gitt opp, virker det som.

Jeg tror jeg trenger mer hjelp... men det er ingen tilbud her. Tror ikke konsultasjoner med psykiater er det som kan hjelpe meg her... kanskje jeg kunne fått en "kontakt" i kommunen og drøftet dette litt med? Samtidig så har jeg jo prøvd det også, tidligere. Jeg har prøvd alt. Det virker som jeg har 0 viljestyrke i forhold til dette. Det er i alle fall mange ting jeg har mye mer viljestyrke med.

Jeg synes du skal bestille time hos fastlegen din og si det du sier her :)

Skrevet

Ingenting nytter... beklager at jeg skrev dette.

Skrevet

Jeg synes du skal bestille time hos fastlegen din og si det du sier her :)

Og hva eksakt mener du at fastlegen skal gjøre?

Skrevet

Kanskje stygt å si, men du må ta grep selv hvis du vil bli mer sosial.

Det fastlegen kan hjelpe med, er å behandle eventuelle medisinske årsaker (f.eks sosial angst eller depresjon - sier ikke at du har dette med som eksempel). Fastlegen kan imidlertid ikke skrive ut verken venner eller sex på blå resept (det hadde sikkert vært fint :-)

Du må finne noe som interesserer deg og bare hoppe i det og gjøre det. Være seg trening/sport, andre hobbyer, møteplasser på nett, politikk, engasjement i lokalmiljø, frivillig arbeid, osv. Listen er lang, men initiativet må du ta.

Skrevet

Ja, det er jo sånn. Men det er ingenting jeg vil. Kanskje jeg er litt deprimert, selv om jeg har blitt bedre?

(Ønsker verken venner eller sex på resept...)

Skrevet

Ja, det er jo sånn. Men det er ingenting jeg vil. Kanskje jeg er litt deprimert, selv om jeg har blitt bedre?

Det var en spøk (kanskje en dårlig en...) men poenget mitt er at leger sjelden kan hjelpe til med sosiale forhold. Det er en del som misforstår akkurat det.

Hvis du mangler initiativ men _egentlig_ har lyst til å bli sosial og gjøre ting, så kan det jo være at du går og hangler med en rest av en depresjon. DET kan fastlegen hjelpe med

Skrevet

Hvis du mangler initiativ men _egentlig_ har lyst til å bli sosial og gjøre ting, så kan det jo være at du går og hangler med en rest av en depresjon. DET kan fastlegen hjelpe med

Litt nativt å tro at piller alltid fungerer mot depresjon og angst.

Skrevet

Litt nativt å tro at piller alltid fungerer mot depresjon og angst.

Litt slemt av deg å tro at jeg ALLTID snakker om piller. Fastleger kan ofte mye kognitiv terapi også.

Skrevet

Litt slemt av deg å tro at jeg ALLTID snakker om piller. Fastleger kan ofte mye kognitiv terapi også.

Vanskelig å få tid til det i fem-ti minutters legetime.

Skrevet

Fastlegen kan henvise videre. Psykiatrisk sykepleier som kan komme hjem og følge opp i det daglige, dagtilbud, psykolog.. Mange muligheter

stjernestøv
Skrevet (endret)

Kjenner meg litt igjen i det du skriver, og vil i grunn ingenting jeg heller. Det er vanskelig å komme i gang med noe.

Men poenget er at vi MÅ gjøre noe selv, ellers blir det ingen forandring. 

Endret av stjernestøv
Skrevet

Det var en spøk (kanskje en dårlig en...) men poenget mitt er at leger sjelden kan hjelpe til med sosiale forhold. Det er en del som misforstår akkurat det.

Det er ikke noe jeg har misforstått... ;)

Men hva betyr "egentlig"? Dvs, hvordan vet man om man "egentlig" vil en ting, når man i utgangspunktet ikke vil? Hm.

Skrevet

Det er ikke noe jeg har misforstått... ;)

Men hva betyr "egentlig"? Dvs, hvordan vet man om man "egentlig" vil en ting, når man i utgangspunktet ikke vil? Hm.

Jeg mente med "egentlig" at du tenker på at du gjerne ville være sosial, men må overvinne en slags indre motstand for å greie det.

Det er annerledes enn å gi blanke F i det sosiale.

Skrevet

Jeg mente med "egentlig" at du tenker på at du gjerne ville være sosial, men må overvinne en slags indre motstand for å greie det.

Det er annerledes enn å gi blanke F i det sosiale.

Ja, ser den teoretiske "destinksjonen", men jeg syns det er vanskelig å vite ang. meg selv. Jeg gjør ingen forsøk på det sosiale, men "depper" tidvis over min ensomhet likevel.

Skrevet

Kjenner meg litt igjen i det du skriver, og vil i grunn ingenting jeg heller. Det er vanskelig å komme i gang med noe.

Men poenget er at vi MÅ gjøre noe selv, ellers blir det ingen forandring. 

Tror det er vanskelig å finne inspirasjon til å komme i gang med noe som helst når man har gått rundt med kronisk depresjon i årevis.

AnonymBruker
Skrevet

Det vil ihvertfall bli arrangert søppelplukkingsturer fra 01-07-2015 og fremover i mellomstore byer+. Her vil deltagerne garantert ikke se ned på deg, det vil bli ganske sosialt (slaskene jobber garantert ikke 100% så det blir nok litt pratings), det blir fargerike fellesskap (som du jo er glad i), og det gjøres samfunssnyttig arbeid (som du jo ønsker), og turene skal gi litt motivasjon for å få folk ut i jobb (som du jo trenger motivasjon for)

Bedre opplegg finnes ikke, ifølge FRP, så da stemmer det sikkert, så kjør på :)

Anonymous poster hash: f0736...75c
AnonymBruker
Skrevet

Det vil ihvertfall bli arrangert søppelplukkingsturer fra 01-07-2015 og fremover i mellomstore byer+. Her vil deltagerne garantert ikke se ned på deg, det vil bli ganske sosialt (slaskene jobber garantert ikke 100% så det blir nok litt pratings), det blir fargerike fellesskap (som du jo er glad i), og det gjøres samfunssnyttig arbeid (som du jo ønsker), og turene skal gi litt motivasjon for å få folk ut i jobb (som du jo trenger motivasjon for)

Bedre opplegg finnes ikke, ifølge FRP, så da stemmer det sikkert, så kjør på :)

Noe i denne duren da? Blir sikkert liddli' morro det.

brevard-chain-gang-prisoners-0417-2.jpg

Anonymous poster hash: d9cdb...a92

stjernestøv
Skrevet

Tror det er vanskelig å finne inspirasjon til å komme i gang med noe som helst når man har gått rundt med kronisk depresjon i årevis.

Ja det er nok veldig vanskelig men en plass må man begynne, syns selv det er vanskelig og jeg har ikke vært deprimert i årevis. Nei det skal ikke være lett. 

Gjest Ladytron
Skrevet

Det tror jeg også, men inspirasjon er ikke påkrevd for å komme i gang med noe. Noen ganger er det best å tvinge seg til å gjøre noe som er vanskelig/ubehagelig, hvis man tror at det er noe som vil gjøre livet bedre på sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...