Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke slappe av når ting er uavklart. Nå føler jeg at hele livet mitt er uavklart. I tillegg tar jeg meg selv i å telle måneder til når vinteren er tilbake, sommeren har ikke engang begynt. Men jeg klarer ikke slappe av, finner ikke et snev av ro inni meg. Jeg har lyst til å flytte langt bort, men det kan jeg ikke slik situasjonen min er nå. Eller jeg kan sikkert, men fornuften sier at det er veldig dumt av meg. Så jeg bør holde ut her noen år til. Så lurer jeg på når de har tenkt å bli ferdig med å utrede meg og når de kommer til å sette meg på medisiner. Så kommer jeg på at de kanskje konkluderer med at jeg ikke skal ha medisiner. Og inntil da så vet jeg ikke hva jeg skal forholde meg til. Hvorfor skal de bruke så lang tid? Jeg virkelig hater å vente, hater kø, om noe skal skje så skal det skje med engang, det er litt slitsomt å være sånn.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan få et dikt av Hamsun:

Veien er lang

det er langt til mål.

Når du er fremme, vil du forstå:

På vei er vandreren hjemme.

Skrevet

Jo takk du :) Hjalp ikke på tålmodigheten da. Men fikk meg til å tenke at jeg kanskje burde pakke pulken, ta med hundene og skia og legge ut på en lang og slitsom fjelltur. Men det er litt vanskelig med langtur når det stadig er ting som skjer som man må/bør være med på. Lurer på hvor lenge snøen vil ligge på fjellet. Når det blir forsent å gå på ski. På Hardangervidda ligger den kanskje en stund til. Det skal jeg prøve å undersøke. I juni kanskje, en uke på vidda med ski og hunder, det kunne jeg hatt godt av.

Skrevet

God plan. Pulk, hunder og ski på fjellet er meget god medisin :-)

stjernestøv
Skrevet

Forstår at du blir utålmodig ang utredningen. Liker du kun vinteren? Det var jo så mye snø i år, blir vel liggende en stund til da. Jeg gleder meg til å reise på et snøfritt fjell, da er det fint å grille og kose seg der. 

Skrevet

God plan. Pulk, hunder og ski på fjellet er meget god medisin :-)

Ja, så lenge det ikke regner ihvertfall :P Har sin sjarm det og så klart, men er lettere å gå seg tom i fint vær, og det er halve poenget med tur, å gå seg tom, så man ikke orker være rastløs eller bry seg om så mye, ikke gidder å tenke, bare være :) I skogen syns jeg det er fint å gå når det regner for da er det ikke så mange andre som er ute, men på fjellet liker jeg at jeg kan se langt og ta masse bilder :)

Skrevet

Forstår at du blir utålmodig ang utredningen. Liker du kun vinteren? Det var jo så mye snø i år, blir vel liggende en stund til da. Jeg gleder meg til å reise på et snøfritt fjell, da er det fint å grille og kose seg der. 

Er utålmodig ang utredning og NAV og om det finnes noen medisiner som kan hjelpe meg. Ser for meg at det kan ta evig lang tid før noen vet hva jeg kan bruke livet mitt til.

Ja, liker kun vinteren, eller perioden hvor det er frost i bakken og innsektene har gått i dvale. Jeg vet ikke, men jeg klarer ikke slappe av om sommeren. Jeg syns fjellet er fint på sommeren og det er deilig å kunne sove ute uten telt og å sitte ute uten å fryse halvt ihjel og kunne bruke gass på primusen istedefor bensin. Men jeg er så ekstremt sensitiv (noe jeg forresten har lest er normalt om man har add) så jeg tåler ikke varmen, blir irritert av lyden fra insekter, klarer ikke slappe av i skogen fordi jeg er redd for flått (det er en av grunnene til at jeg vil flytte, jeg vil kunne gå tur uten å tro at alt som kiler er flått). Og jeg blir slapp av allergien som følger meg gjennom hele sommeren. Slitsomt å gå i flere mnd og føle seg småforkjøla.

Her var det lite snø i vinter. Men jeg tror det kom mye på fjellovergangene mellom øst- og vestlandet, så derfor tenkte jeg at kanskje Hardangervidda kan ha snø en stund til. Der er det jo ganske trygt å gå alene også. Ikke noen fare for snøskred.

Men så tenker jeg. Kan jeg være borte en uke, hvor jeg er umulig å få tak i. Tenk om de prøver å kontakte meg fra det stede de utreder meg. De skal snakke med foreldrene mine i begynnelsen av juni. Tenk om de ikke får tak i meg og det resulterer i at jeg må vente enda lenger. Men de har sagt at det bare er å ringe om det er noe jeg lurer på så jeg kan kanskje ringe og høre med dem.

stjernestøv
Skrevet

Er utålmodig ang utredning og NAV og om det finnes noen medisiner som kan hjelpe meg. Ser for meg at det kan ta evig lang tid før noen vet hva jeg kan bruke livet mitt til.

Ja, liker kun vinteren, eller perioden hvor det er frost i bakken og innsektene har gått i dvale. Jeg vet ikke, men jeg klarer ikke slappe av om sommeren. Jeg syns fjellet er fint på sommeren og det er deilig å kunne sove ute uten telt og å sitte ute uten å fryse halvt ihjel og kunne bruke gass på primusen istedefor bensin. Men jeg er så ekstremt sensitiv (noe jeg forresten har lest er normalt om man har add) så jeg tåler ikke varmen, blir irritert av lyden fra insekter, klarer ikke slappe av i skogen fordi jeg er redd for flått (det er en av grunnene til at jeg vil flytte, jeg vil kunne gå tur uten å tro at alt som kiler er flått). Og jeg blir slapp av allergien som følger meg gjennom hele sommeren. Slitsomt å gå i flere mnd og føle seg småforkjøla.

Her var det lite snø i vinter. Men jeg tror det kom mye på fjellovergangene mellom øst- og vestlandet, så derfor tenkte jeg at kanskje Hardangervidda kan ha snø en stund til. Der er det jo ganske trygt å gå alene også. Ikke noen fare for snøskred.

Men så tenker jeg. Kan jeg være borte en uke, hvor jeg er umulig å få tak i. Tenk om de prøver å kontakte meg fra det stede de utreder meg. De skal snakke med foreldrene mine i begynnelsen av juni. Tenk om de ikke får tak i meg og det resulterer i at jeg må vente enda lenger. Men de har sagt at det bare er å ringe om det er noe jeg lurer på så jeg kan kanskje ringe og høre med dem.

Kan ikke være noe særlig å ha allergi, det må være kjipt å være så tett. Du kan jo si til dem som utreder deg at du skal reise.

Skrevet

Kan ikke være noe særlig å ha allergi, det må være kjipt å være så tett. Du kan jo si til dem som utreder deg at du skal reise.

Nei, er ikke noe særlig å ha allergi, jeg er ikke spesielt hardt plaget engang. Stakkars de som blir skikkelig dårlige.

Ja, jeg kan jo ringe og høre om det er greit at jeg tar en tur eller om det vil komme i konflikt med utredningen.

stjernestøv
Skrevet

Nei, er ikke noe særlig å ha allergi, jeg er ikke spesielt hardt plaget engang. Stakkars de som blir skikkelig dårlige.

Ja, jeg kan jo ringe og høre om det er greit at jeg tar en tur eller om det vil komme i konflikt med utredningen.

Det kan du gjøre :)

Blir du vekket like tidlig om morningene fremdeles? 

Skrevet

Det kan du gjøre :)

Blir du vekket like tidlig om morningene fremdeles? 

Det er litt forskjellig, men han sover som regel litt lenger nå. I dag var kl over 8 da han vekte meg. Det var forsåvidt greit for jeg har kommet litt sent i seng de siste kveldene. Men tror det nesten like ofte er jeg som våkner tidlig. Han var søt på telttur da. Sov som en stein hele natta og så ikke poenget med å stå opp da jeg våknet på morgenen :)

stjernestøv
Skrevet

Det er litt forskjellig, men han sover som regel litt lenger nå. I dag var kl over 8 da han vekte meg. Det var forsåvidt greit for jeg har kommet litt sent i seng de siste kveldene. Men tror det nesten like ofte er jeg som våkner tidlig. Han var søt på telttur da. Sov som en stein hele natta og så ikke poenget med å stå opp da jeg våknet på morgenen :)

Sikkert kjekt og selskap i hundene :)

Skrevet

Sikkert kjekt og selskap i hundene :)

Ja, det er det virkelig :)

AnonymBruker
Skrevet

Så lurer jeg på når de har tenkt å bli ferdig med å utrede meg og når de kommer til å sette meg på medisiner. Så kommer jeg på at de kanskje konkluderer med at jeg ikke skal ha medisiner. Og inntil da så vet jeg ikke hva jeg skal forholde meg til. Hvorfor skal de bruke så lang tid? 

Politikerene snakker om hvor viktig det er å folk tilbake i jobb så raskt som mulig, og hvor dyrt det er å ha folk på trygd. Hvorfor prøver man ikke å få til raskere utredning / behandling?

Anonymous poster hash: a31a2...264

Skrevet

Politikerene snakker om hvor viktig det er å folk tilbake i jobb så raskt som mulig, og hvor dyrt det er å ha folk på trygd. Hvorfor prøver man ikke å få til raskere utredning / behandling?

En gjør noen forsøk bl.a annet via tiltaket "Raskere tilbake".

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging+og+rapportering/Oppfolging+av+sykmeldte/Raskere+tilbake

Skrevet

Det har jeg lurt på mange ganger også. Jeg prøvde få NAV til å dekke såler fra en privat ortoped en gang fordi jeg ikke ville vente 3 mnd på time hos en offentlig. Men de mente det var bedre at jeg gikk 3 mnd sykemeldt enn at de betalte de 1500 kr det kostet for sålene.

Skrevet

En gjør noen forsøk bl.a annet via tiltaket "Raskere tilbake".

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging+og+rapportering/Oppfolging+av+sykmeldte/Raskere+tilbake

Det der fungerer ikke spesielt bra. For det første gjelder det bare IA-bedrifter og det gjelder ikke alle typer behandling. Legene kan for lite om det også. Når jeg har bedt legen merke henvisningen med "raskere tilbake" så har de sett dumt på meg og ikke merket henvisningen med et. Man skal virkelig kjenne systemet for å få til noe gjennom "raskere tilbake" og man skal være heldig med hvilke problem man har. Tror ikke noen har psykiske sykdommer i avtalen. Smerter i fot gikk ikke under "raskere tilbake".

Men det som nesten er enda mer latterlig er at om man har en hyggelig arbeidsgiver som er villig til å betale f.eks operasjon på et privat sykehus, så må man skatte av det. Hvor er logikken lurer jeg da?

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det virker stressende å ha det sånn,

jeg klarer sjelden forestille meg så langt frem, det er bra på en måte.

Jeg er ganske opptatt med årstidene på en måte, liker noe ved dem alle, og er ganske engasjert.

Kanskje du kjenner det ekstra sånn ¨nå fordi du venter på svar og diagnose?

Jeg slapp jo nærmest vente, de brukte verken tid eller utredet mye, hadde liksom bestemt seg, det er merkelig?

Men det forenklet jo en hel del for meg akkurat på det området.

Selv om du er utålmodig på et område, så har ikke jeg din tålmodighet og evne til å dressere hunder, jeg har prøvd, men mine hunder kan man ikke en gang sykle med...

Jeg har prøvd hundekjøring, gøy, men treningen, den klarer jeg ikke,

Jeg er jo spent på resultatet av utredningen din, kjekt for deg på en måte om du har feks en tydelig adhd, tror mange av de får hjelp med sentralstimulerende.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Liker du Hamsun bør du ta deg en tur til ylajali.

Menyen deres er lik førsteutgaven av sult, og enda bedre smaker fantastisk:-)

ylajali.no

merkelig at det ikke lenger går an å linke for meg?

Måltidet er inndelt lik en roman, en prolog, fire kapitler og en epilog,  Tror det var ca 15 retter, vakkert og kunstnerisk servert.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Liker du Hamsun bør du ta deg en tur til ylajali.

Menyen deres er lik førsteutgaven av sult, og enda bedre smaker fantastisk:-)

ylajali.no

merkelig at det ikke lenger går an å linke for meg?

Måltidet er inndelt lik en roman, en prolog, fire kapitler og en epilog,  Tror det var ca 15 retter, vakkert og kunstnerisk servert.

Ikke alle som har råd til å betale 2000 kr for å spise ute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...