Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Ikke alle som har råd til å betale 2000 kr for å spise ute.

Anonymous poster hash: a31a2...264

Hei!

Neida:-) men NHD har det.

uansett her er linken:-)

http://www.ylajali.no/

Dette er mer enn mat, det er kunst, matkunst, og ikke et sted man bare slenger innom, det er vel et par til tre mnd å vente på å få bord. Dette er en livsopplevelse, der det å oppleve, smake og se vakker mat kommer langt fremme, hvor det å bli mett, ikke er hovedpoenget, men man blir jo mett også, og det på en urmerket måte:-)

Men man bør vel sette av 4 timer i enkle omgivelser som får frem maten som er servert så vakkert og kunstnerisk at man skjønner at mat kan også handle mer om smak enn at magesekken skal bli full fort.

Man bruker 2000 kr på en konsert eller på alkohol, hva, ja det varierer, så for meg å oppleve mat så vakkert, er en opplevelse av de man bare er heldig om man får anledning til å erfare.

Skrevet

Det der fungerer ikke spesielt bra. For det første gjelder det bare IA-bedrifter og det gjelder ikke alle typer behandling. Legene kan for lite om det også. Når jeg har bedt legen merke henvisningen med "raskere tilbake" så har de sett dumt på meg og ikke merket henvisningen med et. Man skal virkelig kjenne systemet for å få til noe gjennom "raskere tilbake" og man skal være heldig med hvilke problem man har. Tror ikke noen har psykiske sykdommer i avtalen. Smerter i fot gikk ikke under "raskere tilbake".

Men det som nesten er enda mer latterlig er at om man har en hyggelig arbeidsgiver som er villig til å betale f.eks operasjon på et privat sykehus, så må man skatte av det. Hvor er logikken lurer jeg da?

Det er flere steder tilbud til mennesker med lettere psykiske lidelser organisert gjennom Raskere-tilbake-ordningen.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Neida:-) men NHD har det.

uansett her er linken:-)

http://www.ylajali.no/

Dette er mer enn mat, det er kunst, matkunst, og ikke et sted man bare slenger innom, det er vel et par til tre mnd å vente på å få bord. Dette er en livsopplevelse, der det å oppleve, smake og se vakker mat kommer langt fremme, hvor det å bli mett, ikke er hovedpoenget, men man blir jo mett også, og det på en urmerket måte:-)

Men man bør vel sette av 4 timer i enkle omgivelser som får frem maten som er servert så vakkert og kunstnerisk at man skjønner at mat kan også handle mer om smak enn at magesekken skal bli full fort.

Man bruker 2000 kr på en konsert eller på alkohol, hva, ja det varierer, så for meg å oppleve mat så vakkert, er en opplevelse av de man bare er heldig om man får anledning til å erfare.

Joda, men har man minstetrygd har man uansett ikke råd til å bruke 2000 kr på slikt, det være seg restaurante, konsert eller alkohol.

Madelenemie
Skrevet

Joda, men har man minstetrygd har man uansett ikke råd til å bruke 2000 kr på slikt, det være seg restaurante, konsert eller alkohol.

ja det er sant.

Skrevet

Hei!

Det virker stressende å ha det sånn,

jeg klarer sjelden forestille meg så langt frem, det er bra på en måte.

Jeg er ganske opptatt med årstidene på en måte, liker noe ved dem alle, og er ganske engasjert.

Kanskje du kjenner det ekstra sånn ¨nå fordi du venter på svar og diagnose?

Jeg slapp jo nærmest vente, de brukte verken tid eller utredet mye, hadde liksom bestemt seg, det er merkelig?

Men det forenklet jo en hel del for meg akkurat på det området.

Selv om du er utålmodig på et område, så har ikke jeg din tålmodighet og evne til å dressere hunder, jeg har prøvd, men mine hunder kan man ikke en gang sykle med...

Jeg har prøvd hundekjøring, gøy, men treningen, den klarer jeg ikke,

Jeg er jo spent på resultatet av utredningen din, kjekt for deg på en måte om du har feks en tydelig adhd, tror mange av de får hjelp med sentralstimulerende.

Har aldri vært så veldig glad i sommeren, men det startet veldig i fjor. Da merket jeg godt at jeg ikke klarer å slappe av. Så kom vinteren og da fikk jeg det litt bedre, men nå syns jeg at alt er mer slitsomt igjen. 

Hehe...det er ikke all hundetrening jeg har tålmodighet til, men jeg gir aldri helt opp når det er noe jeg vil lære dem. Jeg tenker at vi jo har et helt hundeliv på å trene så de trenger ikke lære alt på engang. Jeg håper jeg kan få noen medisiner som gjør så jeg klarer konsentrere meg. Da skal jeg prøve å lære meg mer om hundeadferd. Det syns jeg er spennende og interessant og det kan hjelpe i trening om man forstår hunden bedre. Jeg føler jeg forstår min eldste godt, han yngste er fortsatt litt vimsete :P

Skrevet

Det er flere steder tilbud til mennesker med lettere psykiske lidelser organisert gjennom Raskere-tilbake-ordningen.

Ok, måtte sjekke nå. Jobbet i en bedrift som var veldig oppdatert på det og jeg fikk aldri beskjed om det der. Flere steder var vel en kraftig overdrivelse. Det er bare Oslo og Nordland som har avtale når det gjelder lettere psykiske lidelser. Buskerud, Aust-Agder og Vest-Agder har avtale når det gjelder sammensatte lidelser (muskel- skjelettplager og smertelidelser).

http://unicare.no/psykolog/behandlingsalternativ/raskere-tilbake-nav/

I kommunen jeg bor i har de et tilbud som heter "rask psykisk helsehjelp", men det har ingenting med "raskere tilbake" å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært så veldig glad i sommeren, men det startet veldig i fjor. Da merket jeg godt at jeg ikke klarer å slappe av.

Var en veldig varm og het sommer i fjor. Ganske plagsomt. I år er det heldigvis meldt en kald regnfylt sommer.

Skrevet

Ok, måtte sjekke nå. Jobbet i en bedrift som var veldig oppdatert på det og jeg fikk aldri beskjed om det der. Flere steder var vel en kraftig overdrivelse. Det er bare Oslo og Nordland som har avtale når det gjelder lettere psykiske lidelser. Buskerud, Aust-Agder og Vest-Agder har avtale når det gjelder sammensatte lidelser (muskel- skjelettplager og smertelidelser).

http://unicare.no/psykolog/behandlingsalternativ/raskere-tilbake-nav/

I kommunen jeg bor i har de et tilbud som heter "rask psykisk helsehjelp", men det har ingenting med "raskere tilbake" å gjøre.

Det du sier her stemmer ikke med opplysninger på nav og helseforetakene sine sider. Både nav og spesialisthelsetjenesten har tiltak rettet mot lettere psykiske lidelser som en del av raskere tilbake. Se f.eks. https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging+og+rapportering/Oppfolging+av+sykmeldte/Raskere+tilbake  og http://www.helse-sorost.no/pasient_/behandlinger_/raskere-tilbake_/Sider/Lettere-psykiske-lidelser.aspx , https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+%C3%A5+komme+i+jobb/Relatert+informasjon/Raskere+behandling+hos+spesialist.346117.cms

Skrevet

Var en veldig varm og het sommer i fjor. Ganske plagsomt. I år er det heldigvis meldt en kald regnfylt sommer.

Yeay :D Håper det stemmer.

Skrevet

Ok, da har de utvidet tilbudet. Uansett skal man være en ganske ressurssterk person for å få behandling via "raskere tilbake".

Madelenemie
Skrevet

Har aldri vært så veldig glad i sommeren, men det startet veldig i fjor. Da merket jeg godt at jeg ikke klarer å slappe av. Så kom vinteren og da fikk jeg det litt bedre, men nå syns jeg at alt er mer slitsomt igjen. 

Hehe...det er ikke all hundetrening jeg har tålmodighet til, men jeg gir aldri helt opp når det er noe jeg vil lære dem. Jeg tenker at vi jo har et helt hundeliv på å trene så de trenger ikke lære alt på engang. Jeg håper jeg kan få noen medisiner som gjør så jeg klarer konsentrere meg. Da skal jeg prøve å lære meg mer om hundeadferd. Det syns jeg er spennende og interessant og det kan hjelpe i trening om man forstår hunden bedre. Jeg føler jeg forstår min eldste godt, han yngste er fortsatt litt vimsete :P

:-)

Jeg er jo veldig glad i dyr, men jeg blir irritert om de ikke gjør som jeg sier og ja jeg er håpløs på dressur.

Den første hunden min som jeg hadde før jeg ble gift var bedre dressert, men da hadde jeg bare han.

Han kunne likevel ikke triks, sånt bryr jeg meg ikke med, men han kunne jeg gå på ski med, kom når jeg ropte på han, kunne jeg stole på, den jeg har nå, kommer, men han kommer fordi han har lyst, har han ikke lyst, kommer han ikke, han er ikke til å stole på, men snillere/enklere i hodet, ikke så smart heller,  enn den første. Utrolig godt gemytt, så at han stikker av er til glede for mange som jeg henter han hos, han koser seg hos mange.

Den første hunden ble smånervøs med alderen, likte ikke flere typer mennesker, jeg lurer på om jeg kanskje bidro til nervøsiteten?

At jeg tok han for hardt? Men lydig var han. Vimsepetter som jeg har nå, har et så godt gemytt at dyrlegen er imponert,

han er også den eneste som mener hunden min er superdressert :D

Skrevet

:-)

Jeg er jo veldig glad i dyr, men jeg blir irritert om de ikke gjør som jeg sier og ja jeg er håpløs på dressur.

Den første hunden min som jeg hadde før jeg ble gift var bedre dressert, men da hadde jeg bare han.

Han kunne likevel ikke triks, sånt bryr jeg meg ikke med, men han kunne jeg gå på ski med, kom når jeg ropte på han, kunne jeg stole på, den jeg har nå, kommer, men han kommer fordi han har lyst, har han ikke lyst, kommer han ikke, han er ikke til å stole på, men snillere/enklere i hodet, ikke så smart heller,  enn den første. Utrolig godt gemytt, så at han stikker av er til glede for mange som jeg henter han hos, han koser seg hos mange.

Den første hunden ble smånervøs med alderen, likte ikke flere typer mennesker, jeg lurer på om jeg kanskje bidro til nervøsiteten?

At jeg tok han for hardt? Men lydig var han. Vimsepetter som jeg har nå, har et så godt gemytt at dyrlegen er imponert,

han er også den eneste som mener hunden min er superdressert :D

Triks kan ikke mine hunder heller. Som deg så bryr jeg meg ikke om slikt. Men for meg er det en hobby å trene hund og derfor har jeg tålmodighet til det, akkurat som du har tålmodighet til å holde på i hagen. Jeg holder på i hagen fordi jeg ikke har tålmodighet til å sitte stille når jeg er ute og jeg prøver å være litt ute når det er fint vær. Av en eller annen grunn liker jeg bedre å måke snø enn å klippe plenen :P

Madelenemie
Skrevet

Triks kan ikke mine hunder heller. Som deg så bryr jeg meg ikke om slikt. Men for meg er det en hobby å trene hund og derfor har jeg tålmodighet til det, akkurat som du har tålmodighet til å holde på i hagen. Jeg holder på i hagen fordi jeg ikke har tålmodighet til å sitte stille når jeg er ute og jeg prøver å være litt ute når det er fint vær. Av en eller annen grunn liker jeg bedre å måke snø enn å klippe plenen :P

Hei!

Jeg også:-)

Jeg sitter i ro når jeg leser eller skriver på pc, ellers går jeg så mye at andre opplever meg til tider rastløs.

Jeg liker ikke klippe gresset heller, aner ikke hvorfor, men det er altså en sånn ting jeg avskyr, kanskje  lyden?

Kanskje jeg kan kjøpe meg en sånn liten manuell.

Jeg har forsøkt å lære meg strikking, men jeg blir så frustrert, mister masker, og hva gjør jeg da?

Jeg tegner litt, men akkurat nå for tiden orker jeg ikke, så jeg har kjøpt meg en fargeleggingsbok, litt sånn for å sitte ned litt.

Min mann syns det er slitsomt når jeg må gå så mye. Og PC er usosialt sier han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...