Gå til innhold

Avslag hos dps

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei fastlegen min sendte henvisning til dps for utredning for add men jeg fikn avslag hva gjør jeg nå!

Anonymous poster hash: a5e79...165

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du ber fastlegen søke deg til en annen institusjon. Det er fritt sykehusvalg.

Alternativet er en privatpraktiserende psykiater.

Skrevet

Kan fastlegen henvise meg til privat praktiserende psykiater ? Og evt kan jeg få det dekt eller må jeg dra dit selv å bestille time og betale alt selv

Skrevet

Fastlegen kan henvise. Om den private har driftstilskudd, betaler du kun vanlig egenandel (320 kroner) frem til du evt får frikort.

Skrevet

Det finnes noen privatpraktiserende psykiatere uten driftstilskudd,  men det er dyrt. Fordelen er at man kommer ofte raskt til. Dessverre er det for mange en nådeløs venting på å få komme til behandling i det offentlige. 

Skrevet

Det finnes noen privatpraktiserende psykiatere uten driftstilskudd,  men det er dyrt. Fordelen er at man kommer ofte raskt til. Dessverre er det for mange en nådeløs venting på å få komme til behandling i det offentlige.

Trasig at det er slik. Selv gikk jeg i nesten et år med alvorlig depessjon og ventet på uredning og behandling - for så å bli svvist/ikke få noe tilbud om behandling (jeg hadde en score på 50 eller 55, husker ikke helt lenger, på madrs året etter).

Jeg får alltid vondt inni meg når jeg ser andre som søker hjelp ikke får hjelpen de trenger eller må vente like lenge.

En annen ting som provoserte meg var at broren min fikk hjelp i samme tidsrom. Og han var ikke motivert for behandling - han måtte fordi NAV krevde det. Hans ord.

Skrevet

Du ber fastlegen søke deg til en annen institusjon. Det er fritt sykehusvalg.

Alternativet er en privatpraktiserende psykiater.

Nhd: har dps og andre psykiatriske klinikker egentlig noen frister å forholde seg til når det gjelder inntak til utredning? Mener å huske bup har 3 mnd. Hva med vop og dps - har de noen slike frister?

Jeg synes det er tragisk at folk må vente i ett år på å komme inn :( folk kan jo ta livet av seg i mellomtiden :(

Skrevet

Det finnes en prioriteringsveileder som styrer dette.

Skrevet (endret)

Det finnes en prioriteringsveileder som styrer dette.

Veileder ja.....

Lurer virkelig på hva/hvem som blir prioritert. Eller rettere sagt _ hvordan_ det prioriteres.

Jeg blir sint, merker jeg.

Endret av hww
Skrevet

Kan fastlege klage på avslaget?

Ja, fastlege kan klage og be om ny vurdering.

Skrevet

Mn finnes det noen privat praktiserende psykiater med drifttilskudd i trondheim?

Skrevet

Men hvorfor får man avslag på dps? når fastlegen sender henvisning dit både jeg og mine fastlege mener jeg har add

Skrevet

Men hvorfor får man avslag på dps? når fastlegen sender henvisning dit både jeg og mine fastlege mener jeg har add

Er det ikke gitt en begrunnelse for avslaget?

Skrevet

Jo det er gitt begrunnelse men husker ikke her og nå

For å vurdere hva som er hensiktsmessig videre, så tror jeg det er viktig å se nøye på begrunnelsen. Av og til viser  begrunnelsen f.eks. at henvisningen har vært ufullstendig, slik at dersom fastlegen sender inn mer utfyllende opplysninger, så vil dps kunne komme til å endre sitt vedtak.

Skrevet

Syns det er dumt at de kan avvise folk sånn. Man blir jo ikke avvist av andre spesialister. De burde være forpliktet til å i det minste ha en samtale for så å vurdere ut ifra det hva pasienten trenger. Syns det er dumt at man må være avhengig av å ha en fastlege som er god på å skrive de rette tingene i en henvisning for at man skal få den hjelpen man trenger.

Madelenemie
Skrevet

Veileder ja.....

Lurer virkelig på hva/hvem som blir prioritert. Eller rettere sagt _ hvordan_ det prioriteres.

Jeg blir sint, merker jeg.

Hei!

Jeg har selv vært tenkende rundt hva som styrer dette.

Jeg har en god nabo, hun er en ansvarsfull mor, og dessverre fikk hun en uansvarlig ektemann som har forlatt henne.

(godt er det da han slo. At jeg er den eneste utenfor familien som vet dette, er fordi jeg spurte henne, jeg sa "slår din mann deg?", da begynte hun å gråte og skjelve i bilen min) Etter dette ble jeg hennes venn.

Men til saken, dette er en kvinne med ikke bare en enorm belastning, hun er fysisk så mishandlet at jeg ikke forstår at hennes barn er så stødige, flinke på skolen, høflige m.m. Hun har en formidabel evne til å ikke se seg selv, men stå stødig i alt det vonde.

Jeg merker tidvis hun er sliten, selv om hun smiler for jeg kan feks si, " Du har mye...når jeg spør hvordan det går, så vil jeg vite hvordan du har det..." jeg sier navnet hennes, og hun viker ofte unna fordi hun strever med tårene, på den måten at hun som er så flink med ord, og leser koriktur, begynner fomle,  men i de øyeblikkene går hun fra å være den sterke og stødige, til å bli den som trenger støtte.

Jeg har derfor oppmuntret henne til å søke hjelp, hun har søkt, men fått avslag, nå for tredje gang:-(

Det er vanskelig å forstå logikken i at et menneske som er så viktig for sine barn, hun er jo frisk, ingen rusproblematilkk, ingen sykdom osv...men den friske kan da også bli syk av alt for mye belastning, ja at hun ikke får hjelp, men stadige avslag, begriper jeg ikke!

Det er jo bare jeg som vet hvor sterk hun er, jeg som har sett henne kjempe gjennom år, alene, med alle barna, fått en dårlig økonomi til å rekke så bra at hun burde fått en medalje.

Nå trenger hun hjelp, nå er hun så sliten, det tredje avslaget sukket hun tungt over,

lo en trist latter, selv jeg hørte det, så ut av vinduet på bilen min. Jeg tror hun gråt, og jeg kan ikke hjelpe henne mer enn å kjøre hageavfall for henne og andre små praktiske gjøremål.

Jeg syns det er veldig urettferdig! Og hvis det fins veiledere for hvem som får hjelp, så har de jammen noe å rette opp i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...