Gå til innhold

Avslag hos dps

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er dumt at de kan avvise folk sånn. Man blir jo ikke avvist av andre spesialister. De burde være forpliktet til å i det minste ha en samtale for så å vurdere ut ifra det hva pasienten trenger. Syns det er dumt at man må være avhengig av å ha en fastlege som er god på å skrive de rette tingene i en henvisning for at man skal få den hjelpen man trenger.

Man kan da bli avvist av andre spesialister også, f.eks. dersom spesialisthelsetjenesten mener at fastlegen ikke har gjort nødvendig forundersøkelser eller de ikke anser videre utredning som hensiktsmessig gitt de opplysninger som fremkommer i henvisningen. Jeg fikk f.eks. en gang avslag på MR undersøkelse av rygg på sykehuset jeg tilhører, - til tross for at jeg var henvist av en av sykehusets nevrologer.

Skrevet

Man kan da bli avvist av andre spesialister også, f.eks. dersom spesialisthelsetjenesten mener at fastlegen ikke har gjort nødvendig forundersøkelser eller de ikke anser videre utredning som hensiktsmessig gitt de opplysninger som fremkommer i henvisningen. Jeg fikk f.eks. en gang avslag på MR undersøkelse av rygg på sykehuset jeg tilhører, - til tross for at jeg var henvist av en av sykehusets nevrologer.

Jaha, jeg har aldri opplevd å bli avvist noe annet sted enn på DPS og jeg har blitt henvist til ganske mange forskjellige spesialister. Forstår ikke helt hvordan de kan nekte å ta MR dersom nevrologen mente det var viktig for utredningen av ryggen. Der mistenker jeg at det har skjedd en glipp.

Skrevet

Jaha, jeg har aldri opplevd å bli avvist noe annet sted enn på DPS og jeg har blitt henvist til ganske mange forskjellige spesialister. Forstår ikke helt hvordan de kan nekte å ta MR dersom nevrologen mente det var viktig for utredningen av ryggen. Der mistenker jeg at det har skjedd en glipp.

Neida, det var ikke noen glipp. Sykehuset hadde kapasitetsproblemer på MR den gangen, og prioriterte de pasientene de selv mente trengte det mest.

Skrevet

Neida, det var ikke noen glipp. Sykehuset hadde kapasitetsproblemer på MR den gangen, og prioriterte de pasientene de selv mente trengte det mest.

Ok, men MR kan man jo fint ta et annet sted uten at det koster mer eller er evig lang ventetid.

AnonymBruker
Skrevet

Du ber fastlegen søke deg til en annen institusjon. Det er fritt sykehusvalg.

Alternativet er en privatpraktiserende psykiater.

Min fastlege sa at det ikke var vits i å søke meg til annen institusjon, tross avslag og pålegg om videre behandling fra NAV. Han sier at i teorien er det fritt sykehusvalg, men at det i praksis viser seg at så godt som alle får avslag på henvisninger til andre DPS. 

Anonymous poster hash: e26e3...930

AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege sa at det ikke var vits i å søke meg til annen institusjon, tross avslag og pålegg om videre behandling fra NAV.

hva sier nav til det?

Anonymous poster hash: 013eb...4dc

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler at dere leser prioveilederen før dere synes mer om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig urettferdig! Og hvis det fins veiledere for hvem som får hjelp, så har de jammen noe å rette opp i.

Problemet er økonomi. Det finnes ikke ressurser til å hjelpe alle.

Anonymous poster hash: 013eb...4dc

Skrevet

Ok, men MR kan man jo fint ta et annet sted uten at det koster mer eller er evig lang ventetid.

Man kunne ikke det den gangen, det var før de private instituttene tok mr. Poenget er at det alltid har vært ting som har blitt avslått ut i fra prioriteringshensyn, noen ganger med rette og andre ganger som følge av ufullstendige henvisninger.

Madelenemie
Skrevet

Det prøvde jeg... Men jeg fant ikke gruppen prioritering ved psykisk sykdom, som kjent er jeg ikke så orientert, verken på aviser eller veiledere m.m. ;-)

Skrevet

Man kunne ikke det den gangen, det var før de private instituttene tok mr. Poenget er at det alltid har vært ting som har blitt avslått ut i fra prioriteringshensyn, noen ganger med rette og andre ganger som følge av ufullstendige henvisninger.

Men hvor ufullstendig kan det være da, når både lege og pasient mistenker ADD? Jaja, nei, men det er jo uansett ikke din skyld ;) Akkurat nå burde jeg være fornøyd med prioriteringssystemet, nå som jeg har en lege som kan skrive fullstendige henvisninger :)

Skrevet

Du er så festlig du, den er jo på 45 sider!!! Etter å ha lest samme avsnitt nå 3 ganger så har jeg kommet fram til at denne tråden har avgått med døden lenge før jeg har kommet meg igjennom denne veiledningen ;) Men av det lille jeg klarte lese så forsto jeg det som at de må innhente supplerende opplysninger eller pasienten må kalles inn til undersøkelse så det kan gjøres en faglig forsvarlig vurdering, før en mangelfull henvisning kan returneres. Det skjer jo tydeligvis ikke i virkeligheten.

Skrevet

Men hvor ufullstendig kan det være da, når både lege og pasient mistenker ADD? Jaja, nei, men det er jo uansett ikke din skyld ;) Akkurat nå burde jeg være fornøyd med prioriteringssystemet, nå som jeg har en lege som kan skrive fullstendige henvisninger :)

Nei, heldigvis er det ikke min skyld at mange tilfeldigheter er med på å avgjøre hvem som får berettiget hjelp og ikke.  Dessverre vil jo legens måte å skrive henvisninger på kunne få stor betydning for prioritet og hvilken hjelp som gis. Noen leger er flinke til å fremheve de relevante momentene som spesialisthelsetjenesten vektlegger, mens andre prøver seg på noen snarveier som ikke er til pasientens beste. Og i tillegg er det jo slik som du har beskrevet mange ganger før; noen leger lytter godt og legger merke til problemer som pasienten selv kanskje ikke har begrep for selv, mens andre ikke lytter på den frekvensen.

Skrevet

Og i tillegg er det jo slik som du har beskrevet mange ganger før; noen leger lytter godt og legger merke til problemer som pasienten selv kanskje ikke har begrep for selv, mens andre ikke lytter på den frekvensen.

Ja, det er sant. Jeg hadde en fastlege en gang. Jeg prøvde fortelle at jeg trengte hjelp, fikk en henvisning hvor det kun sto "depresjon", jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre med henvisningen. En jeg kjenner sa jeg skulle sende den til DPS, jeg visste ikke engang hva DPS var. Uansett, den ble avvist og det forstår jeg jo nå. Legen jeg har nå sender henvisningene selv, hun gir den ikke til meg og overlater jobben til meg. Hun undersøker hvor jeg bør bli henvist og sender den dit. Jeg har ikke lest dem, men antar at de er utfyllende og med all relevant informasjon. Da hun henviste meg til Glenne sa hun at hun gjerne ville legge med det jeg hadde skrevet. Der ble jeg prioritert. En av de første gangene jeg var hos henne, jeg var bare hos legen pga føttene siden ingen av legene hadde brydd seg om noe annet, så spurte hun hvordan det gikk ellers. Da begynte jeg å gråte. Jeg tror hun så på meg at jeg ikke hadde det bra og hun brøy seg om det. Så spurte hun masse spørmål og tok seg god tid. Jeg klarer ikke bare si noe, jeg må ha spørsmål jeg kan svare på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...