Gå til innhold

leamus i hjertet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er det mulig?Kjennes noen ganger, varer ett minutt eller mindre. Kommer skjeldent men en gang i blant. Normalt blodttrykk. Er dette farlig? Bør jeg gå til lege.

Ikke noe ubehag i forbindelse med det. tykk, røyker ikke, hatt det en gang i blandt over de siste årene.

Anonymous poster hash: aedd2...25f
AnonymBruker
Skrevet

En gang i blant er ikke tegn på noe alvorlig/farlig. Leamus går i muskulatur og hjertet er jo det. Men det kan like gjerne være at dette ikke er i hjertet men andre muskler du kjenner i området. Eller det kan være ekstraslag, de er også sjeldent alvorlige.

Anonymous poster hash: 093a8...1f5
Skrevet

Er "leamusen" pulssynkron?

I såfall burde du få det "fanget" på 24t EKG

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den var det i går ISTW, er det muligens farlig?

Skrevet (endret)

Jeg synes den var det i går ISTW, er det muligens farlig? Anonymous poster hash: aedd2...25f

Sannsynligvis ikke farlig, men du burde finne ut hva det er for noe. Har du en ide om hvor raskt det går? (Altså hva pulsen er?) Får du andre symptomer (som at det svartner for øynene eller brystsmerter eller tung pust)? Er pulsen regelmessig eller ikke?

Vanligvis er sånt en "supraventrikulær takykardi" - altså en rask rytme fra hjertets forkamre. Men du trenger et EKG under anfall for å vite sikkert.

Så ja, jeg ville gått til lege.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre symptomer, og det er over på under ett minutt. Jeg får gå til fastlegen takk for svar, begge to.

AnonymBruker
Skrevet

Det går litt fort, men ikke veldig sterk puls. glemte jeg å si.

Skrevet

Ingen andre symptomer, og det er over på under ett minutt. Jeg får gå til fastlegen takk for svar, begge to. Anonymous poster hash: aedd2...25f

Da er det neppe farlig, men snakk med legen din.

Skrevet

Kan ikke så mye om hjertet og EKG-måling, men om "anfallet" må måles og det bare kommer en skjelden gang, hvor lenge skal man gå med en slik måler da? Høres ut som nærmest umulig å få målt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror en gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å feste seg ved alle småting en er i stand til å kjenne i kroppen. Velger en i tillegg å gå til lege, har en laget et bekymringsspor i hjernen pga dette.

Får en derimot ekstreme smerter, faller om, besvimer eller lignende, kan et legebesøk være på sin plass.

Skrevet

Interessant svar.

Jeg har også hørt fra hjertespesialister at grensen for hva som er farlig og ikke hva angår hjerterytmeforstyrrelser (såfremt de ikke er permanente som forkammerflimmer) går ved besvimelser eller brystsmerter. Selv har jeg det som er antatt å være korte løp av supraventrikulær tachycardi (senest i går hadde jeg 4-5 ekstraslag på rad), og fastlegen min er VELDIG interessert i å finne ut hva dette er for noe, siden det aldri har blitt sett på EKG (kun ekstraslag er sett der - men siden de kommer fra forkamrene antas det at tachycardien gjør det samme).

Jeg har fått streng beskjed om at hvis jeg har dette ofte, så bør jeg oppsøke legevakt evt legekontor for å ta et EKG. Hos meg skjer det imidlertid så sjeldent og av så kort varighet at det så godt som er umulig å fange det opp, og siden jeg ikke har plager rundt det (foruten hjertebank og angst) så har spesialisten fortalt meg at det ikke er noe å bry seg om.

Men det er tydeligvis veldig ulikt hvordan det praktiseres. Du legger jo lista høyt, men det er tydeligvis ikke alle som gjør det.

Skrevet

Noen ganger kan en sak være meget interessant for legen uten at det har noen betydning for pasientens helse.

Det er fint at din lege er så faglig interessert at han/hun ønsker en dokumentasjon på hva dette er. En annen sak er om du har helsenytte av det.

AnonymBruker
Skrevet

Så NHD jeg bør ikke bekymre meg? :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg veldig lettet mvh TS

Skrevet

Så NHD jeg bør ikke bekymre meg? :)

Jeg ville ikke gjort det om jeg opplevde det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...