Gå til innhold

Datter med depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bekymret for min 17 år gamle datter, lurer på om hun kan ha en depresjon.

Vi hadde en lang prat i går, da kom det fram at hun syns mye er tungt og vanskelig, at det har vært det de to siste årene, helt siden faren hennes nektet å feire konfirmasjonen hennes sammen med min familie, i tillegg mistet vi min far, hennes morfar i samme periode. Hun sier at hun sjelden føler seg ordentlig glad, hun som alltid har vært ei glad og sprudlende jente... Er med på ting av plikt, sjelden fordi hun gleder seg. Sover mye og er ofte sliten. Ønsker sjelden å treffe venner på fritida. Gråter ofte etter hun har lagt seg og når hun gjør seg klar til skolen på morgenen...det skjærer meg i hjertet å vite at hun har holdt alt dette inni seg i så lang tid... Det som gir henne glede er trening og shopping. Hun gleder seg også til vi skal på ferie i sommer, syns det skal bli godt å komme bort herfra, fra krav og ting hun må gjøre.

Skal bestille time til lege, men har forstått det som at selv om hun får en diagnose kan det ta mange måneder før hun evt får hjelp. Hva kan man gjøre selv? Skjønner at det er viktig med profesjonell hjelp, men er det noe man kan gjøre mens man venter? Har lest mye i natt og i dag, og fant en selvhjelpsside, moodgym.no, kan dette være noe å begynne med? 

Håper på svar fra NHD, men setter pris på andre innspill også.

Hilsen bekymret mamma...

Anonymous poster hash: 132ee...3f6

Skrevet

Min datter kom raskt inn til bup når hun ble henvist for depresjon. Tok ca 3 uker fra henvisning til inntak.

bestill legetime i morgen og be om henvisning.

Godt hun gleder seg til noe, det er et godt tegn.

Klem til deg, vet hvordan dette er..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Fastlegen kan være en god samtalepartner. Hun kan også få medisin om samtaler ikke er nok.

2. Prioriteringsveilederen sier at unge med depresjon skal ha høy prioritet.sannsynligvis maks fire uker.

Skrevet

Du kan jo tilby deg å være samtalepartner inntil hun finner en hun kan snakke med. Bestill time hos fastlegen og forklar situasjonen. Dere kan jo trene sammen eller gå turer sammen samtidig som hun får prate.

AnonymBruker
Skrevet

1. Fastlegen kan være en god samtalepartner. Hun kan også få medisin om samtaler ikke er nok.

2. Prioriteringsveilederen sier at unge med depresjon skal ha høy prioritet.sannsynligvis maks fire uker.

Takk for svar :)

Da prøver vi fastlegen først. Har også sendt mail til en terapaut hun tidligere har snakket med på Familievernkontoret, han kjenner den sannsynlige årsaken til at hun føler seg nedfor og har det vanskelig for tiden.

Ok, grunnen til at jeg ble bekymret ang ventetid er at datteren til en venninne av meg ventet i mange måneder før de fikk hjelp, og hennes depresjon var såpass alvorlig at hun ikke fungerte i hverdagen i det hele tatt. Men hvis unge skal ha prioritet skal jeg stå på for at hun skal få hjelp så fort som mulig!

AnonymBruker
Skrevet

Min datter kom raskt inn til bup når hun ble henvist for depresjon. Tok ca 3 uker fra henvisning til inntak.

bestill legetime i morgen og be om henvisning.

Godt hun gleder seg til noe, det er et godt tegn.

Klem til deg, vet hvordan dette er..

Tror det er ganske lang ventetid i kommunen her, men jeg skal stå på, hun må jo få hjelp.

Ja, hun gleder seg til ting og jeg har ikke merket noe på henne, bortsett fra at hun har vært mye sliten. Vanskelig å vite hvor ille det er, håper bare det bedrer seg med samtaler...

Klem tilbake til deg :) Får dere god hjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo tilby deg å være samtalepartner inntil hun finner en hun kan snakke med. Bestill time hos fastlegen og forklar situasjonen. Dere kan jo trene sammen eller gå turer sammen samtidig som hun får prate.

Ja, heldigvis er hun vanligvis flink til å åpne seg og snakke, så jeg håper hun vil ha meg som samtalepartner inntil videre. Skal ringe fastlegen i morgen og forklare hvordan det ligger an, så håper jeg vi får komme ganske snart. Vi trener allerede sammen faktisk, treninga er en av tingene hun virkelig finner glede i :)

Skrevet (endret)

Tror det er ganske lang ventetid i kommunen her, men jeg skal stå på, hun må jo få hjelp. Ja, hun gleder seg til ting og jeg har ikke merket noe på henne, bortsett fra at hun har vært mye sliten. Vanskelig å vite hvor ille det er, håper bare det bedrer seg med samtaler...Klem tilbake til deg :) Får dere god hjelp? Anonymous poster hash: 132ee...3f6

Ja, vi har fått kjempegod hjelp på bup :)

De vurderte medisiner i jula, men hun har klart seg med kun melatonin for søvnproblemene som har god effekt på henne. Hun har også trappet ned behandlingen fra en gang i uka til en gang i mnd fordi hun har blitt frisk.

Be fastlegen om å skrive konkret i henvisningen at hun henvises for depresjon og skrive litt rundt det. Det tror jeg er viktig for prioriteringen. Min datter ble henvist til bup som 7/8-åring også, og da måtte hun vente i ca 3 mnd. Hun ble da henvist for adferdsproblemer og mistanke om ADHD.

Endret av hww
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har fått kjempegod hjelp på bup :)

De vurderte medisiner i jula, men hun har klart seg med kun melatonin for søvnproblemene som har god effekt på henne. Hun har også trappet ned behandlingen fra en gang i uka til en gang i mnd fordi hun har blitt frisk.

Be fastlegen om å skrive konkret i henvisningen at hun henvises for depresjon og skrive litt rundt det. Det tror jeg er viktig for prioriteringen. Min datter ble henvist til bup som 7/8-åring også, og da måtte hun vente i ca 3 mnd. Hun ble da henvist for adferdsproblemer og mistanke om ADHD.

Så bra! Det er betryggende at man blir tatt godt vare på :)

Bra det har gått fint uten medisiner da :) Håper jenta mi også slipper det, og at hun blir frisk og rask med bare behandling :)

Takk for tips, det skal jeg få ham til å gjøre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...