stjernestøv Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Skrevet 27. mai 2015 I begynnelsen hadde jeg den inne ett kvarter. Så økte jeg å økte. Nå har jeg inne ca en time. Noen har den inne nesten 2 timer. Men etter ca 30-40 minutter begynner en vanlig posjonssnus å renne, det smaker bittert. En white portion varer lenger før den renner ca 1 time. Anonymous poster hash: dc1a8...1af Ok, var lenge det da. Får prøve meg frem da. 0 Siter
Trine Skrevet 27. mai 2015 Skrevet 27. mai 2015 Om snusen er blitt litt tørr så syns jeg det kan renne endel ned i halsen med en gang. Det er ikke så digg og da hender det snusen går fort ut igjen. Men da har den også gjort meg litt kvalm så da har jeg ikke lyst på røyk Men jeg har den inne opp til 2 timer normalt. Tror ikke den har noen effekt så lenge egentlig, men jeg glemmer noen ganger at den er der. Personlig skulle jeg ønske det ikke sluttet å svi, det er sånn digg svie, men den venner man seg altså til etterhvert. Men stjernestøv, jeg har et inntrykk om at du vil veldig mye, men at du ikke vil kjempe så hardt for å få det til. Du vil slutte på medisiner, men vil ikke stå i dritten det medfører. Du vil heller ikke gå på medisiner fordi du vil føle, men bare det positive. Du vil slutte å røyke, men jeg føler at du egentlig ikke er motivert for det. Du vil bli mer aktiv, men du vil ikke bli sliten og anpusten. Vil man slutte å røyke, komme i bedre form, gå ned i vekt o.s.v. så må man igjennom litt helvete. Sånn er det bare. Og ja, jeg tror du gir opp for lett. F.eks har du fått råd om å begynne med å gå 10 min hver dag, det klarer du, jeg klarte det selv da jeg gikk på krykker og var dopa på smertestillende. Du må bare vente til været blir bra. Da jeg gikk på krykker var det -20 grader ute, det eneste jeg fikk over gipsen var en shorts. Jeg dro på meg shortsen, skistrømper og dunparkas og gikk mine 10 min. Vær er ingen grunn for å sitte inne. 10 min i regnet har aldri drept noen Det virker som du liker tanken på å være i god form, men du vil ikke gå veien. Jeg tror du bare graver deg selv lenger ned med den tankegangen. Enten må du bare leve som du gjør og akseptere det, ellerså må du faktisk tåle endel smerte både fysisk og psykisk, til du kommer over kneika. Men ta et valg og hold deg til det. Jeg tror du bare blir værre om du skal holde på slik du gjør nå. Det er utrolig skjeldent det finnes lette løsninger. Så bestem deg først, vil du virkelig jobbe? Om svaret er nei, så slutt å tenk på alt du burde. Det fører bare til en rekke nederlag for deg. du burde egentlig, syns jeg, få hjelp også. Noen som tvinger deg ut på tur. Noen som kan heie på deg og støtte deg, være bestemt når du har lyst til å gi opp og som jubler når du får til noe. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Skrevet 27. mai 2015 Om snusen er blitt litt tørr så syns jeg det kan renne endel ned i halsen med en gang. Det er ikke så digg og da hender det snusen går fort ut igjen. Men da har den også gjort meg litt kvalm så da har jeg ikke lyst på røyk Men jeg har den inne opp til 2 timer normalt. Tror ikke den har noen effekt så lenge egentlig, men jeg glemmer noen ganger at den er der. Personlig skulle jeg ønske det ikke sluttet å svi, det er sånn digg svie, men den venner man seg altså til etterhvert. Men stjernestøv, jeg har et inntrykk om at du vil veldig mye, men at du ikke vil kjempe så hardt for å få det til. Du vil slutte på medisiner, men vil ikke stå i dritten det medfører. Du vil heller ikke gå på medisiner fordi du vil føle, men bare det positive. Du vil slutte å røyke, men jeg føler at du egentlig ikke er motivert for det. Du vil bli mer aktiv, men du vil ikke bli sliten og anpusten. Vil man slutte å røyke, komme i bedre form, gå ned i vekt o.s.v. så må man igjennom litt helvete. Sånn er det bare. Og ja, jeg tror du gir opp for lett. F.eks har du fått råd om å begynne med å gå 10 min hver dag, det klarer du, jeg klarte det selv da jeg gikk på krykker og var dopa på smertestillende. Du må bare vente til været blir bra. Da jeg gikk på krykker var det -20 grader ute, det eneste jeg fikk over gipsen var en shorts. Jeg dro på meg shortsen, skistrømper og dunparkas og gikk mine 10 min. Vær er ingen grunn for å sitte inne. 10 min i regnet har aldri drept noen Det virker som du liker tanken på å være i god form, men du vil ikke gå veien. Jeg tror du bare graver deg selv lenger ned med den tankegangen. Enten må du bare leve som du gjør og akseptere det, ellerså må du faktisk tåle endel smerte både fysisk og psykisk, til du kommer over kneika. Men ta et valg og hold deg til det. Jeg tror du bare blir værre om du skal holde på slik du gjør nå. Det er utrolig skjeldent det finnes lette løsninger. Så bestem deg først, vil du virkelig jobbe? Om svaret er nei, så slutt å tenk på alt du burde. Det fører bare til en rekke nederlag for deg. du burde egentlig, syns jeg, få hjelp også. Noen som tvinger deg ut på tur. Noen som kan heie på deg og støtte deg, være bestemt når du har lyst til å gi opp og som jubler når du får til noe. Ja jeg gir vel for lett opp og jeg vil så mye, men det er så vanskelig når jeg føler meg så rar. Det er vanskelig å beskrive, men det går ut over balansen. Er ikke redd for smerte heller, det er den rarheten som plager meg...føles ut som jeg skal dette sammen. Føler behov for å legge meg ned. 0 Siter
Trine Skrevet 27. mai 2015 Skrevet 27. mai 2015 Ja jeg gir vel for lett opp og jeg vil så mye, men det er så vanskelig når jeg føler meg så rar. Det er vanskelig å beskrive, men det går ut over balansen. Er ikke redd for smerte heller, det er den rarheten som plager meg...føles ut som jeg skal dette sammen. Føler behov for å legge meg ned. Det høres veldig slitsomt ut med den rarheten. Skulle ønske jeg kunne gi deg noen råd for hvordan du kan bli kvitt den, men det kan jeg ikke. Kjente du denne rarheten før du begynte å trappe ned på risperdal? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Skrevet 27. mai 2015 Det høres veldig slitsomt ut med den rarheten. Skulle ønske jeg kunne gi deg noen råd for hvordan du kan bli kvitt den, men det kan jeg ikke. Kjente du denne rarheten før du begynte å trappe ned på risperdal? Nei jeg kjente den ikke da, det er sånn rarhet jeg har når jeg er dårlig 0 Siter
Trine Skrevet 27. mai 2015 Skrevet 27. mai 2015 Nei jeg kjente den ikke da, det er sånn rarhet jeg har når jeg er dårlig Da vil jeg anbefalle deg å komme deg opp på riktig mengde igjen og holde deg der. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Skrevet 27. mai 2015 Da vil jeg anbefalle deg å komme deg opp på riktig mengde igjen og holde deg der. Men da blir jeg enda latere, ikke lett det der og deprimert ble jeg og. Men kanskje det hjelper med et AD i tilegg. Tok to vival i dag og det hjalp litt, men vival er jo ikke noe man skal ta hver dag. Men kanskje jeg burde ta 4 mg risperdal igjen, men nå er det jo ikke så lenge siden jeg økte til 3 mg da- 0 Siter
frosken Skrevet 27. mai 2015 Skrevet 27. mai 2015 Men da blir jeg enda latere, ikke lett det der og deprimert ble jeg og. Men kanskje det hjelper med et AD i tilegg. Tok to vival i dag og det hjalp litt, men vival er jo ikke noe man skal ta hver dag. Men kanskje jeg burde ta 4 mg risperdal igjen, men nå er det jo ikke så lenge siden jeg økte til 3 mg da- Jeg synes du skal be om råd fra psykiateren i teamet igjen. Ring dem og si at du er usikker på hva som vil være best for deg. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Skrevet 27. mai 2015 Jeg synes du skal be om råd fra psykiateren i teamet igjen. Ring dem og si at du er usikker på hva som vil være best for deg. Ja jeg kan jo ringe i morgen og spør om han kan ta det opp med psykiateren. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. mai 2015 Forfatter Skrevet 28. mai 2015 Har nå kjøpt meg snus i dag, mocca mint og har en i munnen nå. Får se hvordan dette går 0 Siter
Trine Skrevet 28. mai 2015 Skrevet 28. mai 2015 Har nå kjøpt meg snus i dag, mocca mint og har en i munnen nå. Får se hvordan dette går Åssen går det med snusen? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Åssen går det med snusen? Prøvde bare en gang og det gikk greit det, ble ikke dårlig som sykepleieren sa jeg kom til å bli. Men merket ikke så mye til det heller, bortsett fra at jeg så jeg hadde noe under leppa. Får prøve å ta når jeg er skikkelig røyksugen, men det er jo den vanen med meg. Kjederøyker. 0 Siter
Trine Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Prøvde bare en gang og det gikk greit det, ble ikke dårlig som sykepleieren sa jeg kom til å bli. Men merket ikke så mye til det heller, bortsett fra at jeg så jeg hadde noe under leppa. Får prøve å ta når jeg er skikkelig røyksugen, men det er jo den vanen med meg. Kjederøyker. Tror ikke man blir dårlig så lenge man ellers røyker. Da er jo kroppen allerede vant til nikotinet. Men om du ikke hadde røyka så kan det hende du hadde blitt litt kvalm og svimmel. Det jeg har funnet ut, er at om jeg tar en snus før jeg blir røyksugen så tar det mye lenger tid før suget kommer, men om jeg tar en snus etter at røyksuget er der så holder det ikke. Da er hodet så fokusert på den røyken at jeg sikkert kunne stappet inn 10 snus uten at det hadde hjulpet. Hva er det dem sier, gammel vane er vond å vende. Det er noe i det altså. Røyker du inne? I såfall, slutt med det. Det er mye lettere å røyke lite om man faktisk må opp av sofaen og ut for å ta en røyk. Hadde jeg røyket inne hadde jeg sikkert fått i med en 20pk om dagen jeg også. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Tror ikke man blir dårlig så lenge man ellers røyker. Da er jo kroppen allerede vant til nikotinet. Men om du ikke hadde røyka så kan det hende du hadde blitt litt kvalm og svimmel. Det jeg har funnet ut, er at om jeg tar en snus før jeg blir røyksugen så tar det mye lenger tid før suget kommer, men om jeg tar en snus etter at røyksuget er der så holder det ikke. Da er hodet så fokusert på den røyken at jeg sikkert kunne stappet inn 10 snus uten at det hadde hjulpet. Hva er det dem sier, gammel vane er vond å vende. Det er noe i det altså. Røyker du inne? I såfall, slutt med det. Det er mye lettere å røyke lite om man faktisk må opp av sofaen og ut for å ta en røyk. Hadde jeg røyket inne hadde jeg sikkert fått i med en 20pk om dagen jeg også. Ok. Nei jeg går ut og røyker, tror nok ikke samboer og sønn hadde funnet seg i at jeg røyket inne. De er veldig anti røyk. Men jeg røyker mye selv om jeg må ut, er nok det at jeg har så lite å gjøre også. Røyker bare for å ha noe å gjøre, det er jo gale. 0 Siter
Trine Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Ok. Nei jeg går ut og røyker, tror nok ikke samboer og sønn hadde funnet seg i at jeg røyket inne. De er veldig anti røyk. Men jeg røyker mye selv om jeg må ut, er nok det at jeg har så lite å gjøre også. Røyker bare for å ha noe å gjøre, det er jo gale. Haha...ja, det er hakke gale Jeg røyker også for å ha noe å gjøre, men noen ganger blir jeg røyksyk av det jeg gjør også, og om jeg gjør noe som er litt fysisk tungt så jeg må ha pauser, ja da tenner jeg en røyk i hver jævla pause. Men jeg har skjerpet meg. Før så var det sånn at jeg tok en røyk rett før jeg skulle til legen også tok jeg pokker meg en røyk når jeg var ferdig også, selvom det kanskje bare hadde gått 30 min. Det får jeg ikke lov til lenger. Enten før eller etter, ikke begge deler. Og når jeg skal på trening så får jeg ikke lov å ta en røyk etter middagen fordi jeg vet at når jeg kommer fram så lufter jeg dyra litt også tar jeg meg en røyk. Men når jeg er der så røyker jeg altfor mye. Blir røyksyk av å omgås folk. Det kan hende det hjelper om du setter visse regler for deg selv. Bonusen er at røyken da smaker enda bedre og man kan sitte og være litt stolt av seg selv Men jeg har fryktelig lite selvbeherskelse, eller hva det nå heter, så for meg å slutte å røyke, tror jeg er et døfødt prosjekt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Haha...ja, det er hakke gale Jeg røyker også for å ha noe å gjøre, men noen ganger blir jeg røyksyk av det jeg gjør også, og om jeg gjør noe som er litt fysisk tungt så jeg må ha pauser, ja da tenner jeg en røyk i hver jævla pause. Men jeg har skjerpet meg. Før så var det sånn at jeg tok en røyk rett før jeg skulle til legen også tok jeg pokker meg en røyk når jeg var ferdig også, selvom det kanskje bare hadde gått 30 min. Det får jeg ikke lov til lenger. Enten før eller etter, ikke begge deler. Og når jeg skal på trening så får jeg ikke lov å ta en røyk etter middagen fordi jeg vet at når jeg kommer fram så lufter jeg dyra litt også tar jeg meg en røyk. Men når jeg er der så røyker jeg altfor mye. Blir røyksyk av å omgås folk. Det kan hende det hjelper om du setter visse regler for deg selv. Bonusen er at røyken da smaker enda bedre og man kan sitte og være litt stolt av seg selv Men jeg har fryktelig lite selvbeherskelse, eller hva det nå heter, så for meg å slutte å røyke, tror jeg er et døfødt prosjekt. Du er jo flink som klarer å begrense deg da Jeg og må ha røyk før og etter legebesøk, ja før og etter uansett hva jeg skal i grunn. Den eneste røyken som er god er den første om morningen med kaffi til, ellers smaker det ikke. Og er det noe stress så røyker jeg ekstra mye, og når jeg er med andre folk som røyker. Ja det smaker jo bedre til mindre man røyker, men du røyker nå ikke så mye heller da. 0 Siter
Trine Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Du er jo flink som klarer å begrense deg da Jeg og må ha røyk før og etter legebesøk, ja før og etter uansett hva jeg skal i grunn. Den eneste røyken som er god er den første om morningen med kaffi til, ellers smaker det ikke. Og er det noe stress så røyker jeg ekstra mye, og når jeg er med andre folk som røyker. Ja det smaker jo bedre til mindre man røyker, men du røyker nå ikke så mye heller da. Nei, ikke i forhold til mange andre ihvertfall. Men nå er jeg litt stressa for det er jo dyrt. Før bodde jeg ikke så langt unna Sverige og var ofte i Danmark så jeg har ikke kjøpt røyk i norge på ihvertfall 10 år, men nå er jeg tom så da må jeg kjøpe her. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Nei, ikke i forhold til mange andre ihvertfall. Men nå er jeg litt stressa for det er jo dyrt. Før bodde jeg ikke så langt unna Sverige og var ofte i Danmark så jeg har ikke kjøpt røyk i norge på ihvertfall 10 år, men nå er jeg tom så da må jeg kjøpe her. Ja dyrt er det og 0 Siter
Stikkelsbær Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Jeg syns du skal få orden på medisiner før du starter med seriøs røykeslutt. 1 ting om gangen, tenker jeg. Det å slutte å røyke kan gi depresjon og bivirkninger som det kan være vanskelig å skille fra de andre plagene du har. Kanskje heller kjøpe røyk med mindre tjære/nikotin. Evnt. kjøpe et merke som du ikke syns er veldig godt (f.eks. med menthol hvis du ikke bruker det fra før.) Selv gikk jeg "rett i kjelleren" når jeg skulle slutte å røyke, enda jeg ikke har tendens til psykiske vansker i det hele tatt. All verdens problemer og lidelser ble plutselig mine . Løsningen for meg har vært el-sigarett. Kjøper sånne enkle som jeg ikke trenger å fylle opp selv. Nå har jeg vært røykfri i mer enn ett år, etter 30 år med rullings. Jeg prøvde å slutte utrolig mange ganger, og hver gang var et stort nederlag. Sånn var det for meg, som ikke hadde en eneste plage i tillegg. Jeg tenker derfor at du må ha medisiner og annet på plass før du setter i gang med all verdens endringer i hverdagen, ellers vil du oppleve nederlag etter nederlag. 0 Siter
frosken Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Jeg ser at det kan være vanskelig å slutte å røyke når man strever mye generelt sett. Samtidig så tenker jeg at det er et objektivt faktum at kombinasjonen røyking, overvekt og inaktivitet er svært skadelig - og det blir ikke mindre skadelig for folk med alvorlige psykiske lidelser enn andre. Denne kombinasjonen er en av årsakene til at mennesker med alvorlig psykisk lidelse har betydelig forkortet levealder i mange tilfeller. Jeg har av og til skrevet litt om en person med alvorlig bipolar lidelse som jeg har kjent i svært mange år. For noen år siden fikk hun symptomer som tydet på at hun kunne ha fått et slag. Hun ble lagt inn på sykehus for utredning, og det viste seg å ikke være et slag - men opplevelsen fikk henne til å slutte å røyke momentant. Jeg må tilstå at jeg brukte situasjonen til å "skremme henne" med tanke på hvor mye røyking øker sannsynligheten for f.eks. slag. Hun var på sykehuset noen dager uten å gå ut for å røyke, og når hun så dro hjem så utstyrte hun seg med en stor boks med ulike typer pastiller - og hun er fortsatt røykfri nå ca 10 år senere. Før denne episoden, så hadde hun gjort utallige mislykkede røyestopp-forsøk - hun har alltid et betydelig innslag av symptomer, og når hun prøvde røykeslutt kom symptomene alltid tydeligere frem - inntil den siste gangen hvor motivasjonen hennes var så sterk at hun tviholdt på beslutningen om å ikke røyke. Som følge av all sin angst, så har hun i liten grad vært fysisk aktiv da det har vært vanskelig for henne å gå ut av leiligheten alene. For noen måneder siden ble det tatt en EKG som tyder på at hun kan ha hjertevansker, og blodprøvene hennes viste også problemer med både nyrer og lever. Dette fikk meg igjen til å være "superstreng" - jeg ønsker jo ikke at hun skal dø tidlig - vi snakket om nødvendigheten av daglig aktivitet - til tross for all angsten. Dette har ført til at hun nå i noen måneder har gått tur minst 6 dager pr uke. Hver morgen når hun står opp skriver hun et klokkeslett på en lapp - dette klokkeslettet er tidspunktet hvor hun skal gå seg en tur ut. Hun sier at det hun gjør hver dag når klokken blir så mye, så bare går hun seg en tur - uten å vurdere om hun orker eller ikke. Hun sier også at angsten ikke oppleves som like sterk som før. Jeg mener disse to eksemplene viser hvor mye som er mulig dersom egen motivasjon plutselig blir sterk. Det er jo ikke sånn at hun ikke har visst at det er skadelig med røyk og inaktivitet, men på de gitte tidspunktene så har hun tatt det ordentlig inn over seg hvor negative konsekvenser livsstilen hennes ville kunne få. Før avfeide hun det med at hun hadde det for vanskelig, når blodprøver og andre medisinske undersøkelser tydelig viste tegn på fare, så klarte hun allikevel å mobilisere noen ressurser kanskje ingen helt trodde hun hadde. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.