Gå til innhold

Gamle problemer til overflaten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor var ikke perfekt – hun tydde ofte til mild fysisk vold, trusler og «mobbing».

Jeg følte noen ganger at hun framprovoserte en grunn for å gå løs på meg og at hun i perioder nesten virket sjalu på meg.

Jeg brukte mye tid i tenårene på å være sint på henne, og å prøve forstå hvorfor hun var som hun var. På et tidspunkt tror jeg at jeg valgte å gi slipp på det – jeg tror at jeg lengtet etter henne, og jeg kunne jo se at nå som jeg hadde bodd ute i noen år, så var vårt forhold jo annerledes (bedre). Så jeg tror jeg valgte å skape en illusjon om at min familie var bra og at min oppvekst hadde vært bra (og vårt mor-datter forhold var jo ok, faktisk noen ganger fint nå), jeg fortalte ingenting om mine "mor-problemer" til min nye kjæreste, som jeg nå har et barn med. Jeg ville nok at han skulle se meg som en «sunt» menneske og at han skulle få et godt forhold til familien min.

Jeg unnskyldte min mor med at hun måtte ha hatt det vanskelig, jeg utviklet igjen en sympati for henne (som hadde manglet igjennom hele oppveksten), tilgav henne og ting var helt ok.

Men etter jeg selv fikk barn, så har jeg flere ganger tenkt at hennes problemer ikke var noen unnskyldning for det hun gjorde. Her på det seneste har jeg slitt litt, og når jeg nå er ute og møter andre mødre og barn, hender det at jeg støter på mødre som hever stemmen og «skjeller ut» barna sine. Da kjenner jeg at jeg blir redd og utrygg (i tillegg til å synes synd i barnet selvfølgelig) – det føles som et stikk av angst. Er dette vanlig i en depresjon? At «gamle» problemer kommer opp igjen og på en måte behøver å bearbeides? Og er det sannsynlig at jeg har bygd meg opp en illusjon som nå brister?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...