Gå til innhold

Oppkvikkende medisiner som kan kombineres med resten av medisinene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør en kirurg som er veldig trett når han skal operere?

Det er mange yrker der en må være topp konsentrert.  Men det er ikke alltid vi mennesker er det. Hva gjør de da i disse yrkene?

Jeg sliter veldig selv for tiden på jobb.  Det kan fort gå noen timer der jeg har mer enn nok med å holde meg våken.  Dupper av flere ganger. Samtidig har jeg veldig liten tid på meg i en del oppgaver akkurat nå, og det gjør meg fortvilet. Finnes det medisiner en kan ta i slike tilfeller som er godkjent til slik bruk?

Skrevet

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Yerkes–Dodson_law

Dette er problemet med alle stimulerende stoffer. Synes nesten denne grafen burde komme mer fram på DOL siden det er en problemstilling som berører så mange. For stimulerende stoffer må man finne optimum. For mye, og du bukker under av angst og presterer ikke.

Det er jo bare to-tre legale stimulerende stoffer i Norge. Kaffe, Wellbutrin og til en viss grad nikotin. Du har sikkert merket det selv, et par kopper kaffe gjør godt, men syv kopper kaffe gjør at du sitter og skjelver. Tar du Wellbutrin må du sammen med legen din finne optimum.

Skrevet

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Yerkes–Dodson_law

Dette er problemet med alle stimulerende stoffer. Synes nesten denne grafen burde komme mer fram på DOL siden det er en problemstilling som berører så mange. For stimulerende stoffer må man finne optimum. For mye, og du bukker under av angst og presterer ikke.

Det er jo bare to-tre legale stimulerende stoffer i Norge. Kaffe, Wellbutrin og til en viss grad nikotin. Du har sikkert merket det selv, et par kopper kaffe gjør godt, men syv kopper kaffe gjør at du sitter og skjelver. Tar du Wellbutrin må du sammen med legen din finne optimum.

Jeg drikker kaffe, tar wellbutrin.  Må kanskje begynne å røyke. Det skal ikke være lett. 

Skrevet

Jeg drikker kaffe, tar wellbutrin.  Må kanskje begynne å røyke. Det skal ikke være lett. 

Nei, ikke begynn å røyke :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, du skal ikke begnne å røyke. Totaleffekten, også på oppmerksomhet og prestasjon, er negativ.

Du må finne oppkvikkende tiltak på andre områder enn den farmakologiske.

Skrevet

Nei, du skal ikke begnne å røyke. Totaleffekten, også på oppmerksomhet og prestasjon, er negativ.

Du må finne oppkvikkende tiltak på andre områder enn den farmakologiske.

Jeg vet ikke hvilke tiltak det kan være.  Jeg duppet av mens jeg skrev på pc på jobb.  Fingen hvilte på den ene bokstaven på tastaturet.  Det hadde blitt en lang rad med samme bokstav før jeg våknet til igjen.  Selv om det ikke er så lenge jeg er borte, så fungerer jeg dårlig i flere timer. Er jeg hjemme så legger jeg meg og sover når jeg er slik, men det kan jeg jo ikke på jobb. Jeg vet at jeg bl.a. reagerer sterkt på lavtrykk, og det er det ikke så mye å gjøre med. Det er helt uavhengig av hvor mye jeg sover på natten. Jeg er bedre enn jeg var for noen år siden, men føler det tar seg opp igjen.  Mulig BP også spiller inn. Hadde det vært narkolepsi så ville jeg ihvertfall fått noe for det.

Skrevet

Jeg vet ikke hvilke tiltak det kan være.  Jeg duppet av mens jeg skrev på pc på jobb.  Fingen hvilte på den ene bokstaven på tastaturet.  Det hadde blitt en lang rad med samme bokstav før jeg våknet til igjen.  Selv om det ikke er så lenge jeg er borte, så fungerer jeg dårlig i flere timer. Er jeg hjemme så legger jeg meg og sover når jeg er slik, men det kan jeg jo ikke på jobb. Jeg vet at jeg bl.a. reagerer sterkt på lavtrykk, og det er det ikke så mye å gjøre med. Det er helt uavhengig av hvor mye jeg sover på natten. Jeg er bedre enn jeg var for noen år siden, men føler det tar seg opp igjen.  Mulig BP også spiller inn. Hadde det vært narkolepsi så ville jeg ihvertfall fått noe for det.

Det er mange av oss som må tilpasse oss ting som ikke kan endres ved medisinering. For meg hører det ut som om du trenger å snakke med din arbeidsgiver og avtale at det er greit at du tar noen korte turer ut når du kjenner at trettheten er i ferd med å komme. Det finnes sikkert noen situasjoner hvor det ikke er mulig å gå ut en kort tur, men jeg er overbevist om at det også finnes muligheter for det mange dager.

Skrevet

Det er mange av oss som må tilpasse oss ting som ikke kan endres ved medisinering. For meg hører det ut som om du trenger å snakke med din arbeidsgiver og avtale at det er greit at du tar noen korte turer ut når du kjenner at trettheten er i ferd med å komme. Det finnes sikkert noen situasjoner hvor det ikke er mulig å gå ut en kort tur, men jeg er overbevist om at det også finnes muligheter for det mange dager.

Jeg skulle ønske det fantes en annen utveg.  Jeg synes det er vanskelig. Men når det ikke har blitt en løsning på det til nå, så er det nok noe jeg alltid må leve med.  

Jeg hadde nesten ikke tatt en tablett før jeg ble psykisk syk, samtidig som jeg skulle fungere i jobb.  Det gikk bare ikke, så jeg hadde ikke så mye annet valg enn å begynne på medisiner.  Og det har bare blitt mer og mer.  Så jeg har ikke alltid løst alle problemer med medisiner.  Jeg var vel litt medisinmotstander.  Alt ubehag og smerte skulle jeg kjempe meg igjennom. Men hva gjør en ikke for å fungere i arbeidslivet. Og nå er jeg for sliten av å kjempe mot ubehag og smerte. 

Skrevet

Jeg fikk i går kjennskap til at det i Bergen finnes en "Bipolarklinikk" som tar "second opinion" for hele Helse-Vest. De er superspesialister på dette.

Hørte et meget bra foredrag av prof. Åsa Hammar som fortalte om kognitiv svikt etter alvorlige depresjoner. Hun fortalte om mange pasienter som etter depresjon blir symptomfri, men som får betydelige problemer med å klare sitt tidligere arbeide. Jeg tenker at det du skriver om kan ha noe med dette å gjøre.

Jeg synes du skal be din psykiater henvise deg til denne klinikken og til en nevropsykologisk utredning der.

endret 30.05

Skrevet

Jeg fikk i går kjennskap til at det i Bergen finnes en "Bipolarklinikk" som tar "second opinion" for hele Helse-Vest. De er superspesialister på dette.

Hørte et meget bra foredrag av prof. Åsa Hammer som fortalte om kognitiv svikt etter alvorlige depresjoner. Hun fortalte om mange pasienter som etter depresjon blir symptomfri, men som får betydelige problemer med å klare sitt tidligere arbeide. Jeg tenker at det du skriver om kan ha noe med dette å gjøre.

Jeg synes du skal be fastlegen henvise deg til denne klinikken og til en nevropsykologisk utredning der.

Second opinion rundt hva? Om man har diagnosen i det hele tatt? At man har fått nei ved en tidligere utredning altså.
Skrevet

Second opinion på det som måtte være uklart/det en trenger hjelp til. Det kan være diagnostisering, behandlingstiltak og som aktuelt i dette tilfellet: Nevropsykologisk utredning/vurdering.

Skrevet

Hørte et meget bra foredrag av prof. Åsa Hammer som fortalte om kognitiv svikt etter alvorlige depresjoner. Hun fortalte om mange pasienter som etter depresjon blir symptomfri, men som får betydelige problemer med å klare sitt tidligere arbeide. Jeg tenker at det du skriver om kan ha noe med dette å gjøre.

Jeg synes du skal be fastlegen henvise deg til denne klinikken og til en nevropsykologisk utredning der.

Kan det være grunnen til at jeg får problemer med å fungere under stress også? Før ble jeg klarer i hodet og fikk mer energi av stress, men nå mister jeg konsentrasjonen under stress, så jeg får problemer med å utføre jobben.

Kan psykiateren henvise, eller må jeg ta det med fastlegen?  Hva er egentlig nevropsykolog? Jeg har tidligere vært hos nevrolog med det samme problemet.

Skrevet

skriv gjerne litt mer om dette, nhd?

Skrevet

Kan det være grunnen til at jeg får problemer med å fungere under stress også? Før ble jeg klarer i hodet og fikk mer energi av stress, men nå mister jeg konsentrasjonen under stress, så jeg får problemer med å utføre jobben.

Kan psykiateren henvise, eller må jeg ta det med fastlegen?  Hva er egentlig nevropsykolog? Jeg har tidligere vært hos nevrolog med det samme problemet.

Ja, dette kan helt klart forklare den dårligere fungering under stress. Dine problemer er akkurat slik hun beskrev dem i går.

Psykiateren/psykologen din kan henvise.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nevropsykologi

Skrevet (endret)

Ja, dette kan helt klart forklare den dårligere fungering under stress. Dine problemer er akkurat slik hun beskrev dem i går.

Jeg regner med at fastlegen kan henvise. Det kan du eller fastlegen finne ut.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nevropsykologi

Vet du navnet på klinikken? Endret av Blomster

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...