Gå til innhold

Hurpekontoret :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg likte spesielt godt følgende avsnitt:

"Hurpekontoret har pompøse, konvensjonelle meninger på ethvert område og lufter dem gjerne. Sånn: Det er viktig med faste måltider, syns jeg. Jeg tror på ærlighet, jeg. Det er godt vi er forskjellige. Her hos oss er vi opptatt av å holde oss i form. Hver eneste uangripelige ytring er en dårlig skjult korreks til noen i nærheten, mann, barn, kolleger, venner, og det er det som er ekkelt."

I slike sammenhenger kan jeg få lyst til å si at jeg er motstander av faste måltider, mot ærlighet og mot at folk holder seg i form;-)

Skrevet

Jeg likte spesielt godt følgende avsnitt:

"Hurpekontoret har pompøse, konvensjonelle meninger på ethvert område og lufter dem gjerne. Sånn: Det er viktig med faste måltider, syns jeg. Jeg tror på ærlighet, jeg. Det er godt vi er forskjellige. Her hos oss er vi opptatt av å holde oss i form. Hver eneste uangripelige ytring er en dårlig skjult korreks til noen i nærheten, mann, barn, kolleger, venner, og det er det som er ekkelt."

I slike sammenhenger kan jeg få lyst til å si at jeg er motstander av faste måltider, mot ærlighet og mot at folk holder seg i form;-)

Ja:) Det trigger noe fandenivolsk at andre skal sitte på "min" sannhet:) Det beste er vel å tenkte at uansett hvor mye vedkommende ønsker å f.eks. stramme opp meg, så angår det ikke meg.

Hun skriver bra, den dama der! En fargeklatt:)

Skrevet

Høres interessant ut, men jeg gidder ikke å kjøpe abonnement for å få lest det.

Men uansett, jeg tror vi alle er hurper hvis vi blir studert med de rette brillene, både menn og kvinner. Hva er ordet for mannlige hurper, forresten?  Ja, de finnes. :)

Skrevet

Men uansett, jeg tror vi alle er hurper hvis vi blir studert med de rette brillene, både menn og kvinner. Hva er ordet for mannlige hurper, forresten?  Ja, de finnes. :)

Christine Koht som skrev følgende:

Her hos oss, sier stemmen i telefonen, - er vi opptatt av åpenhet, respekt og samhandling. Vi satser på kvalitet og normal høflighet. Å, nei, tenker jeg, jeg har kommet til Hurpekontoret! Hurpekontoret bruker alltid store ord i generelle vendinger og holder en lett nedlatende tone.

Og selv om jeg prøver, kan jeg ikke alltid unngå dem, for Hurpekontoret har mange filialer. De holder til i offentlige og private virksomheter, i forenings- og kulturlivet, det jobber til og med menn der, hurpemenn. Har du uflaks, kan du finne dem på soverommet ditt. Eller se dem i speilet.

Én ting er sikkert - du vet når du har Hurpekontoret på tråden. Det er stemmen. Den er skjærende og anstrengt, for de ansatte på Hurpekontoret sliter med sterke martyrfølelser. Rett under de pressede stemmebåndene ligger en rasende vulkan, et fullblods, selvrettferdig offer som vil ut og gå amok i verden, men som ikke får lov.

I møter smiler Hurpekontoret tynt og syrlig og himler diskret med øynene når alle som ikke snakker i slagord, uttaler seg. Eller ser på deg med det overbærende blikket som viser at hun lurer på om du faktisk er idiot eller bare en underordnet. For Hurpekontoret snakker til hele verden som om den var et tilbakestående og uoppdragent barn. Når Hurpekontoret ler, er latteren et hånlig, lite fnis.

Hurpekontoret har pompøse, konvensjonelle meninger på ethvert område og lufter dem gjerne. Sånn: Det er viktig med faste måltider, syns jeg. Jeg tror på ærlighet, jeg. Det er godt vi er forskjellige. Her hos oss er vi opptatt av å holde oss i form. Hver eneste uangripelige ytring er en dårlig skjult korreks til noen i nærheten, mann, barn, kolleger, venner, og det er det som er ekkelt.

Det er vanskelig å parkere Hurpekontoret. Det undertrykte raseriet smitter nemlig, og det er fristende å svare med samme mynt. Men det er akkurat det Hurpekontoret vil! Hun vil ha bråk og drama, alltid utløst av andre. Du må ikke vekke hurpevulkanen.

Selv har jeg gått i alle de feller som tenkes kan når det gjelder hurpekontakt. Jeg blir spydig selv. Jeg logrer og underholder. Jeg blir rasende og usaklig. Jeg blir såret og redd. Aller mest blir jeg forvirret: Hvorfor er hun sånn? Jeg har da ikke gjort henne noe?

Alt dette tar krefter, og ikke noe av det fungerer. Det aller viktigste å huske på når det gjelder hurper, er at hun er redd. Når jeg husker på det, blir jeg ikke så redd selv.

Så løsningen er å være streng og kortfattet. Rolig, tydelig. Ikke la deg lure utpå, uansett hvor spy­dig hun er. Gjenta enkle budskap. Ikke logre, ikke bli emosjonell, ikke gi etter. Holde trygt på ditt. Litt som å omgås et stresset dyr.

Ha! Det funker! Du har temmet ei hurpe!

Skrevet

Jeg har ikke abonnement, men får lest det for det. Hurper forbinder jeg med dem som snakker til meg på en nedlatende måte.

Skrevet

Jeg kan ikke helt forklare det men jeg liker hurpene litt bedre etter å ha lest dette. Hvorfor skal ikke de få være som de er når alle andre skal ha lov til alt mulig? :)

Gjest Gargamel
Skrevet

Et kjennetegn ved hurper er at alt som går galt kommer av at noen har brutt en hurpelov :

Mann : "Jeg tror jeg begynner å bli forkjølet

"

Hurpe: "Har du tatt tran da? Du må ta tran hele vinteren, ellers blir du syk! "

(Det rare er at ingen er så mye syke som hurpene selv)

Liten gutt oppløst i tårer: "Femteklassingene tømte sekken min i grøfta! "

Hurpe: "Jeg har sagt at du må gå rett hjem etter skolen, og ikke somle sånn. Dessuten må du si til dem at det er feigt å være mange mot én"

(Som om sånne regler er en garanti mot mobbing)

Enig i at det finnes hurper av begge kjønn. Jeg er sikkert hurpe selv noen ganger. Det er så lett å komme med formaninger, spesielt til barn, selv når de egentlig ikke har gjort noe galt.

Skrevet

Jeg har ikke abonnement, men får lest det for det. Hurper forbinder jeg med dem som snakker til meg på en nedlatende måte.

Aftenposten lar deg lese et visst antall innlegg pr uke (lurer på om det er fem?), men etter det krever de at du betaler.

Skrevet

Et kjennetegn ved hurper er at alt som går galt kommer av at noen har brutt en hurpelov :

"

Hurpe: "Jeg har sagt at du må gå rett hjem etter skolen, og ikke somle sånn. Dessuten må du si til dem at det er feigt å være mange mot én"

Enig i at det finnes hurper av begge kjønn. Jeg er sikkert hurpe selv noen ganger. Det er så lett å komme med formaninger, spesielt til barn, selv når de egentlig ikke har gjort noe galt.

Ok, takk!

Skrevet

"

He-he. Det er sant. Hjelper lite med sånne formaninger når man først er blitt syk f.eks.

Vi er vel alle hurper noen ganger, spesielt hvis man mener man "vet bedre" enn den andre. Men det bør man vel passe seg for, egentlig. Bortsett fra når det gjelder barn da.

Nicklusheletida
Skrevet

Gargamel : Hmm, jeg kjenner meg litt igjen og spesielt kan jeg være litt sånn overfor sønnen, men det er jo av omsorg da.

F.eks :

- Han: Jeg er sørpe forkjølet.

Jeg: Hvor lenge siden er det du har tatt medisiner da? Du må ta de punktlig hver uke, ellers blir du syk. Slik har jeg holdt på i alle år ;)

Men pussig at denne tråden kom i dag, da jeg fikk verdens fineste kommentar nå i kveld fra nettopp han jeg kanskje er mest " hurpe " overfor

Den lød sånn: - Det er så mange gærne kvinnfolk rundt forbi at du aner det ikke. Kvinnfolk som er skikkelig dramaqeen og helt loka i hodet sitt. Med tanke på det så er jeg faktisk glad for at du er mora mi som er nesten helt normal . Før synes jeg du var dum, men du er ikke så aller verst egentlig.

Nesten normal var et fint kompliment å få for en mor :D Ble skikkelig glad jeg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...